עם ארבעים רקטות ששוגרו אמש לצפון ושריפות שפרצו בעקבות הרסיסים, ומלחמה בלתי פוסקת בעזה שמדירה שינה מעיניהן של אימהות ואבות שדואגים לילדיהם הנלחמים בחזית, נפתחה העונה החדשה של האח הגדול.

זה התחיל: אלה דיירי "האח הגדול" 2024
אלמוג בוקר נפרד: "בלעדיו, חדשות 13 זה כבר לא אותו הדבר"

את פרק הבכורה פתח האח הגדול עם נאום מתבקש כמובן, על המציאות הקשה שבה אנחנו חיים, ואמר שהוא לא האמין שהשנה בפתיחת העונה החדשה של "האח", הוא יציג את הבית החדש על כל תפארתו, או יגיד את המשפט (המשמים והמתיש לטעמי שכבר מזמן אבד עליו הכלח) "נא להתנהג בהתאם", (בעיקר בימים אלה כשמצב הרוח הלאומי בקרשים ואף אחד לא מסוגל להתנהג בהתאם).

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גם גיא זוארץ, מנחה התוכנית, בגרון חנוק מדמעות פתח את סגור ליבו: "האחיין שלי נרצח במסיבת הנובה והזמן הזה שעבר לא ריפא ולא השכיח את מה שכולנו מרגישים, ואת ההתמודדות שאנחנו עוברים במדינה", והבטיח שעל אף הכל, נראה בבית התרגשות אהבה והומור. לירון במין סוג של התנצלות, הוסיפה שהם יודעים עד כמה לא קל לנסות לבדר אותנו ולשנות את מצב הרוח בשעה קשה זו אבל הם ינסו לעשות כך.

ובכך הביאה ההפקה סוג של תשובה ומענה לכל הביקורות הנוקבות שקיבל האח הגדול ממטה החטופים על עלייתו. גם האח הגדול שלא רצה לדכא אותנו סופית על מנת לא להבריח את הצופים מהמסך, ובדאגה לרייטינג שעלול לצנוח, הבטיח שיש למה לצפות: "תתכוננו להתרגש, להתאהב, להיסחף" וכו'. 

ואני תוהה, מי מסוגל לחוש את התחושות האלה בימים אלה? מי מסוגל להתרגש מעוד סיפור אהבה נדוש בתוך הבית הסגור, או לצחוק מעוד בדיחה דלוחה של דייר כזה או אחר, כאשר נוסעים בכבישים ומעל ראשינו מתנוססים תמונותיהם של חטופים וחטופות בכל עבר, לצד שלטי פרסום אחרים שהפיצה הפקת ה"אח", בשלטי חוצות האם תתאהבו בדייר הזה או בדייר אחר ,כשרגע לפני עליית העונה יצא כזכור קמפיין משפחות החטופים נגד עלייתה עם סרטון קשה של החטופה החיילת התצפיתנית נעמה.  

יש לציין, שמטה החטופים והמשפחות שבורות הלב, הפנו את ביקורתם בעיקר כלפי שידור הריאליטי של "האח הגדול", ולא כלפי תכניות ריאליטי אחרות, ויש לומר שבצדק. אני משערת, שכניסה לתוך בית סגור למשך תקופה ארוכה, מעוררת אסוציאציות וקונוטציות של כלא, ותזכורת בלתי פוסקת לסבל המתמשך של החטופים בשבי החמאס.

אם שידור התכנית בזמנים אלה, מתעתד להזכיר לנו שאל לנו לשכוח את אשר עשה לנו עמלק באותו אוקטובר הארור, ואסור לנו לשכוח לרגע את החטופים הנמקים במנהרות החשוכות, הסימבוליקה הזו של בית סגור הכולא אנשים בתוכו לתקופה ארוכה, יכול היה לקלוע למטרה אליה כיוון. אולם אי אפשר בד בבד, לצפות שאסקפיזם מהסוג שהאח הגדול מציע, יעשה את העבודה וכולנו נתרפק על סאגה טראשית כמקור נחמה. זו מחשבה מנותקת לגמרי מהמציאות.

ובחזרה לרגע קטנטן לדמויות המגוונות שבאו מרקעים שונים, שעלו אמש בגרם המדרגות לתוך הבית הסגור, הן כולן היו מסקרנות, נחמדות וסימפטיות, כשחלקם מביאים איתם סיפורים על ילדות מאושרת בסביבה עשירה ואמידה ואופר בבית שמנקה, מבשל, מכבס ומכין להם סנדוויצ'ים לבית הספר, וחלקם עם סיפורים קשים יותר, כמו בכל עונה, אלה שבטוח יפרטו על מיתרי ליבם של הצופים ויגיעו רחוק במשחק. כל אלו דמויות שעומדות להשתנות לנגד עינינו תוך ימים ספורים, מאנשים עם ביטחון עצמי מופרז כפי שהפגינו בסרטון תעודת הזהות, לאנשים ביישנים, מופנמים ודי משעממים. או, מאנשים שקטים צנועים וביישנים, שיהפכו לקליברים רציניים ויקבעו בבית את סדר העניינים.

בכל מקרה, מכל סלט הירקות הזה שנכנס אמש לבית, אני כבר יכולה להגיד, שהשחקן בן אדם, משך את תשומת לבי, ואני צופה שהוא יעורר לא מעט עניין ויעשה זאת בטעם טוב ובאיכות. כמובן, שהתרשמתי, איך לא, מעידן גלפר מאשדוד, שבנוסף לכל כישוריו כמתכנת בחברת סטארט אפ, הוא לוחם שהתגייס לסיירת גבעתי והיה בכוח הראשון שנכנס קרקעית לעזה במלחמת "חרבות ברזל", ומגיע ל"אח הגדול" למצוא מעט חדוות חיים שאבדה לו עקב המאורעות אותם חווה. בכניסתו אמש לבית הוא נראה קצת לחוץ, חרד תנועות הגוף שלו שידרו מצוקה.  דמות נוספת שסיקרנה היתה המתחזה לאמנית פרידה קאלו.

אני צופה שהיא בעלת טמפרמנט חם שעדיין לא בא לידי ביטוי, והיא מאלה שתייצר אקשן שיעשה נחת לאח הגדול שממגדל השן שבו הוא יושב, צופה בדיירים ומצפה מהם שיביאו כמה שיותר ריבים, סכסוכים, סקנדלים ולכלוכים, כי זו מהות התכנית ואין חדש תחת השמש. אותה גברת בשינוי תסרוקת ותלבושת, כמו השרוך הארוך בדמוי צמה שהשתלשלה משמלתה של אחת המתמודדות ובלבלה את שאר המתחרים שחשבו שמדובר בשיער אמיתי. אותה תכנית כמו בכל עונה, אותה קונספציה ומסגרת, שככל שנוקפות העונות, מתחילה לאבד מלחלוחיותה וצבעוניותה.