בקרוב תעלה ב"הוט" הסדרה "אינדל", דרמת פעולה בת 8 פרקים העוקבת אחר חבורת צעירים אתיופים משכונה באשדוד, היוצאת למלחמה בשוטר המקומי שמשליט טרור בשכונה במטרה לשנות את חוקיי המשחק מול הממסד. באירוע השקת הסדרה שוחחנו עם הבמאי והעורך אסף קורמן.

"בכלל איך אפשר להוציא סדרת טלוויזיה - למי אכפת? אבל אין ברירה, מן ׳החיים צריכים להמשיך׳. הסדרה הזו מצד אחד אני חושב תהיה מאוד כיפית לצפייה עבור הצופים אבל מצד שני היא מאוד נוקבת וביקורתית. ואני חושב שאם יש משהו שצריך לצאת בזמן הזה - זה דווקא זה, ששם איזה מראה מסוימת", סיפר קורמן. 

בכל אופן הסדרה מתעסקת בלבה באלימות משטרתית ואי אפשר לנתק את זה מהחיכוכים שמתרחשים עכשיו בגוף המשטרה וההתערבות הפוליטית. מה אתה מרגיש לגבי זה?
״בזמן הצילומים, התחילה המחאה נגד ההפיכה המשטרית, לפני כמעט שנה וחצי. ומאז הסדרה רק הופכת ליותר ויותר רלוונטית בתחושה שלי. זה הולך ומחריף. זה מורכב אני מחכה לראות איך יגיבו לזה. אני בהתחלה חשבתי שצריך לגנוז את זה ולחכות עם הסדרה שנים. זו סדרה מאוד קשוחה וביקורתית במיוחד בהקשר של אלימות משטרתית. כשהסדרה הצטלמה הדיבור על אלימות אל מול כל מה שהיה בהפגנות היה מאוד נוכח. אבל מאז קראו כל מני דברים וגם השוטרים וגם הצבא מצילים את חיינו, ועדיין אני חושב שכשהביקורת קיימת מותר לה להישמע והיא צריכה להישמע באיזשהו אופן. אני חושב שזו סדרה שהמציאות כמו גורמת לה להשתנות. בסוף, הערך הכי גדול בסדרה הזו מבחינתי היה שזו הסדרה הראשונה בארץ שיש לה קאסט שחור, הסיפור הוא סיפור שחור, הוא מציף דברים שאני חושב שאף פעם לא הציפו באופן הזה. דרמת אקשן פשע שמציפה את הדברים באופן שלא היה לפני״.

כמה שחקנים שמככבים בסדרה הם יוצאי התכנית ״האח הגדול״ שאף כתב אותה גם אינדל קבסה, שהוא עצמו יוצא התוכנית. תספר לי מה המחשבה מאחורי הליהוק המעניין הזה?
״ברגע שהסדרה נכתבה על ידי משהו שיצא מהאח הגדול אז השאלה לגבי האם כן או לא להתייחס לזה בליהוק כבר לא רלוונטית. זה כאילו נדמה מכוון, אבל עשיתי אודישנים והם היו מדהימים. מדובר בפעם הראשונה ששי חי משחק בתפקיד דרמטי וזו הזייה מוחלטת כי זה אחד השקחנים הכי מדהימים שעבדתי איתם. צריך לראות את זה כדי להבין - הוא עושה תפקיד ענק. אני מקווה שבעונה הבאה יהיה במאי, צלם ועורכים אתיופים. אני חושב שיש פה איזו בשורה. זה אנשים סופר מוכשרים וההזדמנויות שהם מקבלים הן לא שוות וזה עלינו״. 

שי חי (צילום: מיכה לובטון)
שי חי (צילום: מיכה לובטון)

״להוציא סדרה בתקופה הזאת זה מאוד מקרקע. יש לנו הרבה פעמים תחושה בתעשייה הזאת של הטלוויזיה והקולנוע כאילו אנחנו מינימום חדר מיון וכאילו הכל חשוב ואנחנו רבים עד זוב דם על שטויות. אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה שכל מה שאנחנו עושים הוא חסר משמעות כל עוד יש חטופים והמצב הוא המצב. ומבחינתי השליחות שלי זה להביא לצופים איזה רגע בערב לשבת מול משהו עם פופקורן ובירה ולהתאהב בדמויות היפות והמשוגעות האלה על המסך ורגע לשכוח מהטירוף ואז לקום לעוד יום מטורף במדינה הזאת. זו תקופה נוראית אבל לעצור בעיני זו לא אופציה״. 

קורמן ומשפחתו חוו אבידה גדולה ומצערת לאחר שהבמאי המוכשר יהב וינר, בן דודה של השחקנית לירון בן-שלוש (זוגתו של קורמן), נרצח בבוקר השבעה באוקטובר. וינר ובת זוגו, שי־לי עטרי היו בביתם בקיבוץ עם בתם בת החודש, שייה, כשמחבלים ניסו להיכנס לממ"ד שלהם. וינר החזיק את ידית חלון החילוץ, למנוע מהמחבלים להיכנס, ואיפשר לעטרי לברוח עם בתם, ולמצוא מחסה במחסן סמוך ובכך להינצל כמעט יממה אחר כך. שלושה ימים מאוחר יותר נמצאה גופתו. בן 37 היה במותו. 

יהב וינר ז''ל ושי לי עטרי (צילום: בן פלד)
יהב וינר ז''ל ושי לי עטרי (צילום: בן פלד)

״יהב האמת קבעתי איתו בערך שבועיים לפני אוקטובר, שהוא ושי-לי יבואו לראות פרקים של ׳אינדל׳ כי מאוד רציתי לשמוע את הדעה שלהם על הסדרה. קבענו להפגש בתל אביב, וזה לא יצא ושבועיים אחרי זה הוא נרצח. אנחנו עדיין לא מבינים בכלל שזה קרה. אני מקווה שמתישהו יהיה קל יותר״.

סרטו הקצר האחרון של וינר, "הילד", זכה בפרס הצילום הטוב ביותר בפסטיבל הסטודנטים הבינלאומי בתל אביב לשנת 2023. לאחר הירצחו של וינר הוא הוקרן ברשת בתי הקולנוע לב, וכן זכה הסרט בשני פרסים בפסטיבל סרטים במינכן.