הכתב והפרשן לענייני חרדים ד"ר אבישי בן חיים ('חדשות 13'), שהיה במילואים רוב התקופה מפרוץ המלחמה ועד היום וכתוצאה מכך נעלם מהמסך, פרסם את הספר החדש 'החרדים, דע את האוהב - המסע להכרת העולם החרדי'. בשיחה עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב־103fm, הוא שיתף בתוכן הספר והתייחס למצב הביטחוני, החברתי והפוליטי המורכב בצל מלחמת חרבות ברזל, זה יומה ה־262.

"הספר מנסה באמת לקחת אותנו למסע לתוך הכרת העולם החרדי. הוא סקירה היסטורית ועכשווית. הספר מתחילת מהולדת החרדיות, השלב שבו היא מעוצבת ומתגבשת כמו שאנחנו מכירים אותה מהמאה ה-18 מתנועת ההשכלה, עובר עוד שלב של חרדיות בתקופת הציונות ועד הקמת מדינת ישראל", הסביר.

"בחלק השני של הספר אני מסביר את השלב איך הם עוברים מאובדן ושבר לפריחה ותקומה. איך החברה החרדית במדינת ישראל הצליחה לחולל את הנס, אחרי כל המומנטום והתחזיות של האובדן, הספר מראה איך החברה החרדית הצליחה לבנות את החברה בשלל אמצעים. אני מראה איך נבנה הגטו הוולונטרי, 'גטו החלומות' אני קורא לו, ואני לוקח לשורשי החרדיות", ניתח את הנושא. "החרדיות נולדה מתוך אימה מהמודרנה ומהחילול ומהשכלה מכיוון שהיא נולדה מתוך אימה מהמודרנה ומהשכלה התגובה של החרדיות היא דחייה מוחלטת של המודרנה והחילוניות", טען.

בנוגע למתח ששורר היום מול החרדים ד"ר בן חיים אמר כך: "כשאנחנו מדברים על 'הצלחה בשילוב החרדים' זו אי הבנה מוחלטת. זה אוקסימורון. הרעיון של החרדיות הוא למנוע את השילוב הזה. זה השלב הראשון בהתבדלות וההסתגרות. בשלב השני, החרדיות צריכה לתת תשובה להצלחה החילונית וצריכה לתת תשובה וליצור אלטרנטיבה של זהות מול לוחם צה"ל החילוני שמצליח להגן על העם היהודי והאינטלקטואל החילוני. זאת חברת הלומדים".

אבישי בן חיים עושה חשבון נפש? "אני לעולם לא רוצה ממשלת ימין"

אבישי בן חיים על תחקיר מירי רגב: "רדיפה אנטי-מזרחית"

עוד הוא הוסיף: "אנחנו רואים איך הדבר הזה מתנגש בקירות, ברגע שהחרדים חורגים מהדברים שהתוו להם והם אמרו שאנחנו שותפים במידה מסוימת, והם אומרים שאנחנו שותפים במידת מה, ברגע שהם חורגים אנחנו רואים שהם לא מסוגלים לנהל את הדבר הזה". הוא הדגיש: "המטרה של החרדיות היא לשמור על פח שמן טהור וקטן והתבדלות", ולאחר מכן הבהיר: "היה שלב שהחרדיות הבינה את המגבלות שלה על התנהלות במדינה המודרנית הזאת".

לגבי חוק הגיוס והמחלוקת הציבורית על גיוס חרדים פרש את משנתו ואמר כי: "זה קשה ועדיין זכות. זאת לא אידיאה. בסוף, הנקודה המרכזית שאין דבר כזה שחיילי צה"ל נמצאים בעזה לא מרצון. מה זה ברצון? מתוך זה שהם חונכו במשך שנים על ידי ההורים והסביבה שלהם". בנוסף לכך, הוא הסביר כי: "החרדים לא חונכו על זה ולכן הניסיון לחשוב שלגייס אנשים בכוח או להכריח אותם וזה יעבוד, לא, אנחנו צריכים להבין שזה לא יעבוד".

דוד ורטהיים שאל בנוגע לאחריות של ד"ר אבישי בן חיים על השיח הציבורי טרם המלחמה וזה השיב לו כי: "כל התקופה לאורך כל השניים קידמתי רעיונות של פיוס ואחדות. אני הקמפיינר הכי גדול של רעיון אחדות הלאומית כרעיון הבלעדי. אני איש ימין ואיש ישראל השלמה, איש ישראל השנייה שאומר לאורך ימים שאני מוותר על ממשלת ימין. זאת העמדה שלי לאורך שנים. ממשלת ישראל, כולל אחדות ישראל זאת האידיאה הנשגבה. זאת השאיפה. הכול באמת הוא בשוליים, הדבר המרכזי שהוא הבסיס לתפיסה של ישראל השנייה והפיוס זאת השאיפה לאחדות". הוא הדגיש: "צריך להבין שאחדות היא חלק מהחוסן האסטרטגי היהודי של העם היהודי. גם ברמה הרוחנית מאמין בערך של האחדות".

לבסוף, הוא התייחס להמשך דרכו בחדשות 13: "אני לקחתי כמה ימי הקפאה. אני בשירות מילואים ושותק. לא מדבר על נושאים ישראל הראשונה והשנייה ולא על שום נושאים שבמחלוקת. חברת החדשות 13 זאת חברת חדשות מופלאה, עם עיתונאים מופלאים ואתוס מופלא. בתוך הערוץ הזה קיבלתי רשות לשדר כתבות ששונות מהקו ששולט בתקשורת הישראלית", טען. "אני מקווה שהעניין הזה יסתדר כמו שצריך וחברת החדשות שחשובה לדמוקרטיה תחזיק מעמד", סיכם.