כתבת התחקיר של עמרי מניב ששודרה אתמול (שבת) בחדשות בערוץ 12, הציגה עדויות מטלטלות על הכשל המודיעיני הקולוסאלי של יחידת 8200 שהיתה אמורה להתריע מפני מלחמה, ונרדמה בשמירה והתוצאה: אי מוכנות של הצבא וגורמי הביטחון לקראת מתקפת חמאס.

ייאמר לזכותו של ערוץ 12 שלמרות שהוא אף פעם לא עושה הנחות לראש הממשלה ולא חוסך ממנו ביקורת כאשר היא צריכה להיאמר, שידור אותו תחקיר אמנם לא מסיר מנתניהו את האחריות למחדל אוקטובר, כי באופן רשמי, זה קרה במשמרת שלו, אולם באופן לא רשמי, האשמה העיקרית נופלת על המודיעין שכשל.

אם ערוץ 12, עד היום, תקף את נתניהו על כך שבמקום לקחת אחריות למחדל, הוא מאשים את הצבא ואת מפקדיו, ואת הממשלה הקודמת ואת מי לא, מלבד הוא עצמו, התחקיר בעצם מוכיח שהמידע המודיעיני באותו לילה נורא, אמנם לא הגיע לאוזניו כפי שהוא טען.

בן כספית: הדו״ח הגנוז של 8200 על המחדלים שהובילו לטבח בדרום
8200: ביקור נדיר ביחידת ההאזנה הסודית

ערוץ 12 פעל נכון ובאובייקטיביות כאשר שידר את התחקיר ולא נמנע מלחשוף עובדות, גם כשהן מייצרות נסיבות מקלות עבור נתניהו וחלקו באשמת המחדל, אותו נתניהו, שהערוץ ופרשניו ששים לחשוף השכם והערב את חסרונותיו.

בעצם נחשפנו לתחקיר דומה כבר בנובמבר 23, חודש אחרי הפוגרום, בתכנית "עובדה" עם אילנה דיין, אלא שבתחקיר שלה לא הוזכר שמו של אותו "קצין בכיר" שזלזל בדיווח הנגדת הוותיקה שחזתה את מתקפת הטרור ואמר ש"זהו תרחיש דמיוני לחלוטין".

אנשי צוות 8200 (צילום: יוסי אלוני)
אנשי צוות 8200 (צילום: יוסי אלוני)

בכתבה של עמרי מניב, כבר מוזכר שמו של אותו קצין בכיר, והרי הוא מפקד 8200 בכבודו ובעצמו, יוסי שריאל, שלפי העדויות שהוצגו בכתבה, לא רק הפגין לאורך כל הדרך, יוהרה וזחיחות, שאף דבקו בראש אמ"ן חליווה שחשב שיש לנו את המודיעין הכי נפלא בעולם.

אלא שאותו יוסי שריאל, אף גרם לשחיקתה של מערכת מודיעינית משוכללת ש"היוותה נכס מודיעיני עצום", אך בגלל תחזוקה גרועה, אירעו בה תקלות, אחת מהן באותו לילה גורלי של ה-7 באוקטובר, ועד שהוקפצו חיילים על מנת לתקנה, הספיקו מחבלי חמאס לבצע את מתקפת הרצח האכזרית ביישובי הדרום.

מה שגרוע אף יותר, על פי התחקיר, במקום להודיע למפקדי הצבא ולגורמים המדיניים על אותה תקלה, על מנת שיתחילו להתארגן ולהכין את עצמם לתרחיש אימים שעלול להתרחש, המידע לא עבר לאוזניים הנכונות בזמן, ולכן עברו שעות ארוכות עד שהאסימון נפל אצל הגורמים הרלוונטים ובינתיים, נשרפו, נאנסו, נרצחו ונחטפו אנשים, מבוגרים נשים , ילדים וטף.

ואני שואלת, איך ייתכן, שאם כבר בנובמבר, אילנה דיין פרסמה את תחקיר הנגדת שחזתה את מתקפת חמאס, לא נערכה כל בדיקה יזומה על ידי גורמים מדיניים וצבאיים על מנת להרחיק לאלתר משורות הפיקוד המבצעי המודיעיני את האחראים לאסון ולמחדל?

איך הם עדיין, נשארו בתפקידיהם, ואפילו לא לוקחים אחריות על פי התחקיר, מלבד ראש אמ"ן שהתפטר מרצונו? ואם זה המצב, מי ערב לנו שבכלל תקום ועדת חקירה ממלכתית שתשלח הביתה את כל האחראים למחדל הנורא? ולכן, ועדת חקירה חייבת לקום כמה שיותר מוקדם, ובעיקר לאור הממצאים החדשים של תחקיר הכשל של 8200 שפורסם אמש.

ואם לא תקום ועדה כזו בהקדם, לפחות התבשרנו אתמול באחת המהדורות, שנפגעי השבעה באוקטובר, תפסו יוזמה והתאגדו להקים ועדת חקירה אזרחית שתבדוק את המחדל, ומן הסתם תעשה שימוש בחומרי התחקיר שפורסם אמש.

וכשם ששידור אותו תחקיר, מעודד במילים כאלה או אחרות את מפקד יחידת 8200 להתפטר, כך גם מסקנות והמלצות ועדת חקירה אזרחית, תראה לכל האשמים באסון הכי נורא שפקד את המדינה מאז קיומה, את הדרך החוצה.