איש הטלוויזיה הוותיק ירון לונדון בראיון בלעדי ל'מעריב'. "אני ממעיט בעשייה", מודה לונדון. "בתי, דניאלה, ואני מקליטים מידי שבוע שתי שיחות קצרות על הא ודא. סידרת השיחות הזאת נקראת 'אבא, תרחם', בתחילתה ובסיומה של כול שיחה אני קורא טקסט, בדרך-כלל שיר מעטם של טובי המשוררים. תפקידו לארוז את דברינו בעטיפה נאה, ההולמת את הנושא שעליו אנחנו מדברים". 

עוד מספר לונדון כי "ההסכתים משודרים בספריית ההסכתים של "כאן" וניתן להאזין לב בכול הפלטפורמות. חוץ מזה אני משלים סדרת הסכתים על המבטא העברי. זה נושא מסובך שהבלשנית ד"ר סמדר כהן ואני, השקענו בו זמן רב. סמדר ואני הקלטנו הרבה חוקרים ואמנים כדי להבין מדוע העברית הישראלית נשמעת כפי שהיא נשמעת".

ירון לונדון ומוטי קירשנבאום (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)
ירון לונדון ומוטי קירשנבאום (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

לונדון מספר על הפרויקט הקרוב: "מצפה לי חוויה נחמדה ב-18 לחודש זה, בהיכל התרבות, עורך המוסיקאי זיו רובינשטיין  קונצרט שבו משמיעה להקה טובה מבחר פזמונים ידועים שאת תמלילם כתבתי. ביניהם "ציף ציפ מעל הרציף", "אליעזר בו יהודה", "שיר הטלפון" של "הגשש החיוור", "מרדף" ואחרים". 

מה עם התגייסות לטובת המדינה, ושיפור המצב? איפה הדרייב הגדול שלך?
"אני לא עושה דבר להטבת מצבן של המדינה והחברה. אפילו להפגנות אני הולך לעתים רחוקות. עייפתי. אני חודש שבגילי מתיר לי לערוק מהחזית".  

אמרת נואש?
"לא אחדש אם אומר שהמצב קשה. כולם אומרים זאת. המחלוקת היא על הסיבה לכך ועל הדרך לתקן  את מה שהושחת. התנאים לכך הם כה קשים והתביעות שלי הן כה מרחיקות לכת עד שממש אין טעם להציגם. בקצרה, רוצה הייתי לחיות ברפובליקה חילונית שכול אזרחיה שווים וגבולותיה הם, פחות או יותר, גבולות הקו הירוק. מי שאינו נושא בעול השירות הצבאי, לא יזכה לשוב הטבה שממנה נהנים שאר האזרחים". 

עוד מסביר לונדון: "חינוך דתי שאינו מספק לתלמידיו כישורי חיים ופרנסה בחברה מודרנית,  יינתן במוסדות פרטיים שאינם יונקים מאוצר המדינה. נישואים מכול סוג ומין יתועדו בחוזה סטנדרטי הנוגע להסדרי רכוש וטיפול בצאצאים. רק זאת ותו לא.  האם די בכך כדי להבין שלהשקפותיי אין שום סיכוי להתגשם בחרה תיאוקרטית, בואכה פשיסטית וקולוניאליסטית". 

מה היה אומר חברך מוטי קירשנבאום ז"ל?
"אני מניח שמוטי, חברי המנוח, היה מתבטא באופן דומה ואף יותר רדיקלי. אני מניח שהיה עושה זאת בלוויית איזו מימרה מצחיקה. 

נעלמת מהמסך מהתקשרות, איכה?
לא "נעלמתי". פיטרו אותי ומאז לא הוצעה לי משרה מעניינת. מהר מאד הסתגלתי לתענוגות הבטלה". 

מוטי קירשנבאום (צילום: יוסי אלוני)
מוטי קירשנבאום (צילום: יוסי אלוני)

הבנתי שאתה כותב סלוגנים להפגנות?
"לפעמים חברתי, מיכל, מתייעצת אתי בעניין ניסוח כרזות, אבל מתברר שאני קופירייטר די מחורבן.  מיכל היא מפגינה חרוצה מאד וכיוון שיש לה כושר פיזי יוצא מהכלל היא מצליחה להניף את כרזותיה מעל ראשה במשך שעות". 

הדמוקרטיה ההפגנות יועילו?
"לצערי, איני חושב שההפגנות יפילו את הממשלה. רק שבר בקואליציה יפיל אותה והוא לא יתרחש בגלל ההפגנות, אלא בגלל מחלוקות על אינטרסים מפלגתיים, או משבר בטחוני וכלכלי עוד יותר חריף, שיניע קבוצות נרחבות להצטרף למפגינים".