סקר אולפן שישי של ערוץ 12 אמש (שישי) חשף נתון דרמטי. יותר מ-70% מהציבור חושב שעל נתניהו להתפטר עכשיו, עוד לפני סיום הקדנציה של הממשלה, ורובו רואה בו את האחראי למחדל אוקטובר. אפילו בגוש בוחרי הליכוד - הרוב חושבים כך. המסקנה שהציג דני קושמרו היא שלאור נתון זה, ראש הממשלה לא ימהר להקים ועדת חקירה שתמצא אותו אחראי לכישלון אוקטובר ותמליץ על התפטרותו.

אישית, אני חושבת שנתניהו נמצא במן אזור דמדומים שבו מרוב אירועים שהוא לא משתלט עליהם, וביקורות שהוא חוטף מכל עבר(אפילו מאמריקה הרחוקה, אליה הוא נושא עיניים בתקווה שתוציא אותו מהברוך ותאפשר לו לנאום בפני העולם ולהוכיח את צדקתו) - הוא פשוט הפך אטום, כך שאפילו ועדת חקירה כבר לא תרתיע אותו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בנימין נתניהו צוחק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו צוחק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ובכלל, למה שתרתיע אותו? "לא יצא כלום" כדברי אמנון אברמוביץ' מועדת החקירה לאסון מירון, שקבעה אחריות אישית לנתניהו, וגם לא מועדת החקירה לפרשת הצוללות, שקבעה שהוא סיכן את בטחון המדינה, ואפילו לנבצרות הוא לא יצא - למה ש"ייצא משהו" מוועדת חקירה בנושא השבעה באוקטובר? 

יתרה מזאת, מה יצא (או ייצא בעתיד), מהתחקיר הצה"לי על טבח בארי, אליו נחשפנו לפני יומיים? התחקיר נראה כמו ניסיון "לעשות וי" על בדיקה עצמית של צה"ל, יותר מאשר לרדת לחקר האמת מבלי לטשטש או להעלים עובדות. על תחקיר זה אמר אמש עמרי שפרוני, שארבעה מבני משפחתו נרצחו בבארי, שהוא לא שווה את הנייר עליו הוא נכתב. בסופו של יום, עולם כמנהגו נוהג ושרשרת הפיקוד הצה"לית והמדינית, וכל מקבלי ההחלטות האחראים למחדל, עדיין יושבים בכיסאותיהם, וזה בעצם הכשל הערכי הכי משמעותי שהתחקיר לא התייחס אליו.

מסקנה: הפאנליסטים במהדורות החדשות מקשקשים עצמם לדעת, מנתחים, מתווכחים, מתריעים, מנבאים נבואות כאלה ואחרות, מפנים אצבע מאשימה לעבר גורם כזה או אחר, ומה יוצא מכל הקשקשת הזאת? גורנישט מיט גורנישט. בבחינת הכלבים נובחים והשיירה עוברת. כך גם כל האחראים לאסון הכי גדול שפקד אותנו, יעברו בשלום את המשוכה, על אף התחקירים, הועדות והניתוחים האינסופיים של כל המומחים למיניהם. ונתניהו יודע זאת, אז למה שהוא יהיה מודאג ומוטרד מועדת חקירה?

ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

את התבשיל הדלוח והמר הזה, תיבל אמש גיא פלג בסגנונו המפולפל ואמר, שלבסוף, לא רק שלא תקום ועדת חקירה, אלא תצטרך לקום ועדת חקירה שתחקור מדוע לא קמה ועדת חקירה עד היום. ואנחנו נישאר עם שיירים של תחקיר צה"לי, שערכו מוגבל, כפי שקורה בכל תחקיר של גוף שחוקר את עצמו וכמו הפעם שצה"ל תיחקר את עצמו. 

אם מהדורת ערוץ 12 חתרה להוציא את נתניהו משלוותו בנושא ועדת החקירה, סביר שהיא השיגה את ההיפך. כי אחרי ששמע את פרשנותם של פלג ואברמוביץ', על חוסר התועלת של ועדת חקירה שממילא "לא יצא ממנה כלום" - הוא יכול לישון יותר טוב בלילה. שנתו של ראש הממשלה לא נודדת שמא תקום ועדה בראשה תעמוד אסתר חיות או כל שופט אחר בדימוס מטעם בג"ץ, כפי שגרס פלג. 

יחד עם זאת, הכותרת של דנה וייס אמש במהדורה ועוד איך תדיר שינה מעיניו, כי משפחות החטופים לא יתנו לו את הלוקסוס הזה לישון בשקט. וייס דיווחה שעל פי גורמים המעורים במשא ומתן לעסקת חטופים, נתניהו מנסה לטרפד את המתווה לעסקה שהוא עצמו יזם (שזה אבסורד לכשעצמו), על ידי הכנסת עז חדשה שתכשיל את כל המהלך. כמו הדרישה החדשה שלו שיוקם מנגנון שימנע שובם של מחבלים לרצועה (דרישה שסיכוייה להתממש קלושים, כך על פי גומרי ביטחון). כלומר בפועל הוא לא רוצה לקדם עסקה. אותם גורמים מנסים לשכנעו שהפעם יש סיכוי יותר מממשי, אך הוא בשלו: אני ראש הממשלה ואני מחליט.

ואני שואלת, רק אתה מחליט מר דיקטטור? מה עם שאר חבריך לממשלה?  

בנימין נתניהו והקואליציה, 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו והקואליציה, 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אמש, זו הייתה עוד אחת מאותן מהדורות שישי שערוכות לעילא ולעילא. בלט במיוחד ציטוט של ניר דבורי בהקשר של האירוע המצמרר בבית של פסי, שלעברו נורו פגזים מצד צה"ל, כשעדיין נמצאים בו בני ערובה שלנו. דבורי, השמיע ציטוט יפה של יואל פלגי, מפקד יחידת הצנחנים הראשונה בצה"ל, שממצה את אופייה של כל המלחמה אליה נקלעה ישראל: "אם תצא ולא תחזור- גיבור תהיה, אם תצא ותחזור, תישפט, אם תשב ולא תעשה – תשפוט, ואולם העם הזה יוסיף להתקיים אם תמיד יימצאו לנו כאלה שיאמרו: מי ילך אם לא אני?".

זו הייתה מהדורה מובנית היטיב עם נקודות למחשבה שלבסוף מתחברות לכדי מסרים חדים וברורים, מהולים בביקורת אמיצה ונוקבת. מה שעורר בי את הדאגה שמא יקרה לערוץ הזה, מה שקרה לערוץ 13 המקביל, שהשבוע הוריד מהמסך את תוכניתו של רביב דרוקר, כי העז לחשוב באופן עצמוני, מחשבות לא מחמיאות על המנכ"לית החדשה שמונתה לערוץ.

אם עד היום התלוננו בממשלה שהתקשורת שמאלנית והיינו עם שלושה ערוצים מובילים מבקרי ממשלה, היום היוצרות התהפכו: 14, 15 תומכי ממשלה, ו-13 בדרך אליהם. נישאר רק עם כאן 11, שגם ככה נמצא בסכנת סגירה של הממשלה, וערוץ 12 הצדיק היחיד בסדום, שיישאר לבדו במערכה. מי רצה משטרת מחשבות ולא קיבל? או ממשלה שרוצה לשלוט בתקשורת, כפי שנהוג בדיקטטורות ידועות לשמצה?