"הבבא סאלי: הצדיק האחרון", הוט 8, הוט VOD

“הבבא סאלי: הצדיק האחרון" הוא יותר מסרט על דמותו של המקובל הנערץ על עדת עולי מרוקו. זהו סרט ספוג געגועים ושזור בניחוחות של חיים שהיו פעם בעיירת מושבה של שושלת אבוחצירא, על העלייה לארץ ישראל ועל הקשיים וההיקלטות בארץ החדשה הישנה. זה אינו סרט נוסף העוסק בקיפוח - אין כאן זעם אצור, או צער. טוב נהג הבמאי רפאל בלולו שהחליט במודע להשאיר את האלמנטים הללו בצד, מכיוון שביקש לספר בעיקר את סיפור חייו של איש אחד, ותחת ידיו יצא לו הסרט שביקש.

הסרט מתמקד לא רק בבבא סאלי עצמו, אלא גם בשושלת אבוחצירא, משפחה רבנית יהודית־מרוקאית שהייתה מרכזית בהנהגת קהילות יהודיות במשך כ־200 שנה. דמותו של הבבא סאלי מוצגת בהקשר של המסע שעברו הוא ומשפחתו, ממדבר דרום מרוקו לפריפריה הישראלית, ובמהלך הסרט נחשפים גם סיפורי חיים של בני משפחתו, כמו אחיו הצעיר רבי יצחק אבוחצירא (הבבא חאקי) ובני הדור השני, ברוך אבוחצירא ואהרון אבוחצירא.

הסרט מצליח לתאר את השפעתו העצומה של הבבא סאלי על הקהילה היהודית בארץ ובעולם. דרך סיפורו האישי של הבבא סאלי, הסרט מציג את אתגרי העלייה לישראל, את ההתמודדויות היומיומיות של קהילת העולים ממרוקו ואת תפקידו המרכזי של הבבא סאלי בהנהגת הקהילה ובהפצת תורת הקבלה.

מעבר לכך, הסרט מתמקד גם בפעילות הציבורית והפוליטית של בני הדור השני למשפחת אבוחצירא, שהמשיכו את דרכם של אבותיהם והשפיעו בצורה משמעותית על התרבות והחברה הישראלית. דרך הראיונות עם קרובים, תלמידים ומכרים, הסרט מצליח להמחיש את דמותו הכריזמטית של הבבא סאלי ואת מקומו הייחודי בהיסטוריה היהודית והישראלית.

“הבבא סאלי: הצדיק האחרון" הוא סרט תיעודי חשוב, שמצליח להביא לצופים את סיפור חייו של אחד מגדולי הרבנים במאה ה־20 ואת השפעתו על הקהילה היהודית עד היום. הסרט הוא מחווה מרגשת לאדם שהיה מגדלור של אמונה, חוכמה ואהבה לכל קהילתו, ומציג את מורשתו הגדולה בצורה מעוררת אהדה