השחקנית רוני הדר ("ילדי בית העץ") הוציאה השבוע סרטון מחאה הומוריסטי ברשת, המציג "תחזית מזג אוויר" עם התייחסויות סאטיריות לשרי הממשלה, לסוגיית גיוס החרדים וליחס המשטרתי למפגיני קפלן. בשיחה עם מעריב הדר מספרת כיצד הגיעה ליצירת סרטון מסוג זה ועל המודעות הפוליטית-חברתית שלה שגברה בשנים האחרונות.

הסרטון של רוני הדר (צילום :רשתות חברתיות)

מתי התחלת להעלות וליצור תכנים הקשורים למחאה?
״העשיה החברתית שלי החלה כבר לפני ארבע שנים, בפרויקט שאני מנהלת - ׳פרויקט האוצר האבוד׳. ההתעוררת הפוליטית קרתה ממש עם תחילת ההפיכה המשטרית״. 

האם היה רגע ספציפי שאת זוכרת בו הבנת שזה בוער בך? שאת צריכה לצאת ולהשמיע את קולך?
״מתחילת ההפיכה, ועד היום בגלגולן הנוכחי -  אני מנחה את ההפגנות בכל שבת בהרצליה. וכמובן מעלה תכנים שקשורים בעוולות הממשלה הזו,  ששיא כשלונה התבטא ב-7/10 והשבר ממשיך להעמיק - עסקת החטופים המטורפדת, המפונים המופקרים, הכלכלה הגוססת, ומה לא״.

בשל המצב ניכר כי יש התעוררות מסוימת אבל מינורית של אנשי ציבור שיוצאים ומביעים את עמדתם. אבל יחד איתם גם המון שנמנעים מכך.
״אני מבינה שהמצב מדכא וקשה, שכל קניה בסופר זה לשבור קופת חיסכון, שהשנאה והאלימות משתקות - ואנשים מפחדים על מקור פרנסתם. אבל אני חושבת שאנשים לא מבינים את גודל האירוע - שאנחנו במלחמה על המדינה שלנו ועל החיים שלנו. מה אכפת לי אם לא יקחו אותי להפקה הזו או אחרת, עוד שניה אין פה תקציבים, אין הפקות, אין תיאטרון, אין כלום״.
 
האם חווית פגיעה ממשית בעבודה?
״זו שאלה מורכבת, כי גם אם החליטו לא ללהק אותי לתפקיד כזה או אחר - לעולם לא אדע. לא יודעת מה הפסדתי בגלל ההתבטאויות שלי, אבל אם יש חברה מסוימת שבחרה לוותר עליי בגלל שהבעתי את דעתי - כנראה שאנחנו לא צריכים לעבוד יחד…״.

נתקלת בביקורות קשות שהפנו כלפייך? 
״הביקורות שם כל הזמן- בשוטף זה מבוטים ביביסטים (לפעמים זה גם לא בוטים, אלא אנשים על אמת ותמיד יש להם עסק להדרכת הורים או משהו) שמאחלים לי דברים איומים. לפעמים הביקורת היא גם פנימית. להרבה אנשים היה קשה לשמוע התבטאויות של חמלה כלפי הילדים בעזה, למשל. עד כאן. שוב - ה-7/10 טלטל וערבב את כולם. לא שופטת״.

בהקשר הזה, אי אפשר להתעלם מהרפורמה שמקדם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שעלולה לפגוע פגיעה אנושה בעולם הקולנוע בישראל.
״בתור חברת ועד מנהל של שח״ם במשך שנתיים הייתי מאוד מעורבת במעלליו של זהר, עוד לפני הרפורמה. גם ועדת פולקמן שלא יושמו החלטותיה, למשל.

View this post on Instagram

A post shared by תפנימו. (@toastit2024)

את גם שחקנית, גם פעילה ואמא - בצל כל מה שקורה, יצא לך לתהות על מעבר לארץ אחרת?
 ״במיוחד אחרי ה-7/10, הבנתי כמה אני קשורה בכל נימי נפשי למקום הזה ושאין שום מקום על פני הכדור הזה שמעדיפה לחיות בו ולגדל בו את ילדיי. זו הארץ הכי יפה עם האוכל הכי טעים והעם הכי מדהים. לצערי ולשמחתי - אני אכבה פה את האור עם האחרונים״.