בראיון מיוחד למעריב, סיפרה ישראלית חברת סגל באוקספורד ופעילה במחאה על המחאות הנרחבות נגד המיליארדר לן בלווטניק, הבעלים של רשת 13, שתחתיו הוחלט להוריד את רצועת השידור "אזור בחירה" של העיתונאי המוערך רביב דרוקר, וכחלק מהסערה נגד מינוי מנכ"לית חדשות 13, יוליה שמואלוב ברקוביץ'. 

בתחילת השבוע, קבוצה של ישראלים שמתגוררים באוקספורד, סטודנטים, חברי סגל, ובוגרי בית הספר לממשל על שם בלווטניק, הגיעו למוסד הנחשב כדי לקרוא לבלווטניק להתערב במינויים הפוליטיים בערוץ ששייך לו. הם קראו לבלווטניק ליישם את אותם ערכים של המוסד אותו הקים, לשמור על תקשורת חופשית בישראל, ועל ישראל דמוקרטית. המוחים דרשו שיוודא שבערוץ שלו מתקיימת עיתונות חופשית ולא עיתונות שלטונית, והציבו שלט בכניסה לבניין "בית הספר לשליטה בתקשורת על שם בלווטניק" וקראו קריאות כגון "בלווטניק, אל תתעסק עם חופש העיתונות". 

עם ניסיון רב ברדיו ובהגשה: זה הרכש החדש של ערוץ i24 news
דפנה ליאל היממה את הצופים בשידור חי: "כועסת קודם כל על עצמי"

"אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה בארץ, זה מאוד קשה ועצוב לראות את ההתערערות של המוסדות שאמורים לשמור על הדמוקרטיה בישראל. ראינו צעדים ראשונים לכך לפני אוקטובר וכעת זה ממשיך להידרדר. אני לא יכולה להגיד שהופתענו מהניסיונות של הממשלה להניח ידיה על זרוע התקשורת אבל אנחנו מרגישים שיש באחריותנו לנסות לעצור את זה". 

עוד סיפרה: "הפעם הרגשנו שיש לנו אפשרות השפעה אמיתית מכיוון שסר לן בלווטניק, הוא איש מאוד חשוב באנגליה והוא תורם במוסדות מרכזיים וגדולים. אנחנו רצינו להעביר את המסר כי יש לו אחראיות בתור בעל השליטה וכיוצא בזאת עליו לשמור על חופש התקשורת בישראל". 

"אנחנו בעצם שתי קבוצות שפועלות באוקספורד ובלונדון. באוקספורד יש את בית הספר לממשל שהוא על שמו, בתור תורם מרכזי בהקמתו. למעשה, לבית הספר הזה מגיעים מנהיגים מכל העולם ומתקיימות בתוכו כמה מתוכניות הממשל היוקרתיות בעולם. זה ממסד שחרט על דיגלו ערכים של דמוקרטיה וחופש – ואנחנו באים להגיד לו, כאחד מהתורמים המרכזיים, שיש לו את האחראיות לשמר את הערכים האלה ולפעול על פיהם גם בעצמו. הוא חייב לוודא שמתקיימת עיתונות חופשית ולא עיתונות שלטונית גם בערוץ שלו בישראל". 

המחאה באוקספורד (צילום: שקד אשכנזי)
המחאה באוקספורד (צילום: שקד אשכנזי)

"הייתה תחושה של תסכול ממה שקורה בארץ ומהמצב בתקשורת. בסופו של דבר, מדובר באחד מהמוסדות היוקרתיים ביותר בעולם אליו מגיעים ישראלים שלאחר תקופה מסוימת חוזרים לארץ עם השכלה שרכשו ויכולים לממש אותה ולפתח את ישראל. התקשורת המקומית סיקרה את האירועים באופן שוטף בלונדון ובאוקספורד. אנחנו מרגישים שיש כאן אפשרות באמת להפעיל לחץ ולייצר שינוי ממשי. גם בתקשורת בישראל קיימת התעניינות גדולה והרגשנו שזו המטרה – לבחון איך נוכל להשפיע. למשל, כשהפגינו מול הטייט מודרן שלושת מעיתוני האומנות הגדולים והנחשבים בעולם סיקרו את הפעילות שלנו. אנחנו שמחים מהאימפקט שהצלחנו לייצר ואנחנו כמובן נמשיך". 

ד"ר גל קרוננברג, ממארגנות המחאה: ״אנחנו, ישראליות וישראלים תומכי דמוקרטיה המתגוררים בבריטניה, נפגשנו היום הכי קרוב למקום מגוריו של בלווטניק, מול אחד המוסדות לממשל הנחשבים בעולם שהוא תרם להם וקרוי על שמו, כדי להפגין בסולידריות עם העיתונאים האמיצים מערוץ 13. אנחנו רוצות להגיד למר בלווטניק שהגיע הזמן להתערב ולעצור את מה שקורה בערוץ 13 - את המינוי הפוליטי והלא מקצועי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ ואת תחילתו של תהליך סתימת הפיות שהחל עם ביטול התוכנית של רביב דרוקר. אנחנו כאן להעביר מסר ברור - אין דמוקרטיה בלי תקשורת חופשית. סר לן בלווטניק, אתה הקמת את אחד ממוסדות הממשל הנחשבים בעולם - עכשיו יש עלייך אחריות לעמוד בעצמך מאחורי הערכים שלו.״

איתן רוטמנש, בוגר תוכנית תואר שני במדיניות ציבורית בבית הספר לממשל על שם בלווטניק באוקספורד: " A World Better Led, Better Served, Better Governed - אלו הם הערכים שהוטבעו בי כסטודנט לתואר שני במדיניות ציבורית בבית הספר לממשל בבלוואטינק באוניברסיטת אוקספורד. אנו מקווים שהעקרונות הללו יושמו בתמיכה בדמוקרטיה הישראלית על ידי הגנה על כלי תקשורת עצמאי ומגוון מבחינה פוליטית בישראל".