המינוי השנוי במחלוקת בוטל: חדשות 13, רשת 13 וועד העובדים פרסמו הודעה כי הושג הסכם על ביטול מינויה השנוי במחלוקת של חברת הכנסת לשעבר יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית החברה.

בכפוף לאישור הדירקטוריון, תחל חברת החדשות בהליך למינוי מנכ״ל חדש, שייבחר תוך חודשיים, ובתקופת הביניים ישמש כממלא מקום יו״ר החברה, אייל דה פאו, כקבוע בחוק . חבר הדירקטוריון צבי חפץ ימונה לדירקטור פעיל ולמשנה למנכ״ל חדשות, 13 ללא שכר, במטרה לסייע במימוש המתווה.

מטרות הזהב בלב ביירות: אתרי השיגור של חיזבאללה נחשפים
שמאלוב ברקוביץ׳ הציבה דרישה חדשה - מתן חודורוב לא נותר חייב

עם אישור דירקטוריון חדשות 13 להסכם, והחלפת המנכ״לית, עובדי החברה וארגון העיתונאים יודיעו לשופטי בג״ץ על יישוב בהסכמה של המחלוקת ויבקשו למחוק את העתירה נגד המינוי.

בנוסף, הבהירו הצדדים כי ״רשת״ תקבע את מסגרת התקציב של חברת החדשות ל- 2025, לפי החוק, והעובדים יקבלו זאת וינהלו מו״מ עם מנכ״ל חברת החדשות הקבוע על הדרכים למימושו. החברה תמשיך ואף תגביר את מאמציה לסיקור הגון ולשיקוף מגוון הדעות הקיים בחברה הישראלית.

יו"ר ועד חדשות 13, הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, אמר בשיחה עם מעריב כי "ההסכם לא נוגע בסוגיית המנכ״ל הבא, הוא לא מגדיר מי יהיה המנכ״ל הבא - רק נקבע כי המנכ״ל ישמש כעורך הראשי של חברת החדשות. אין לנו כוונה לקבוע מי יהיו המנהלים. עובדי החברה אף פעם לא ניסו לנהל את החברה ואנחנו גם הפעם נכבד את מי שימונה. אני חושב שהאירוע יוצא הדופן שהיה יוצא מן הכלל. האירוע של מנכ"לית פוליטית ללא ניסיון מקצועי הוא אירוע שהיה צריך להיעצר על מפתן הדלת, כמובן שההתבטאויות בעבר שלה נגד נשים לא תרמו לזה. וכמובן שהייתה עילה משפטית לכך. אני רוצה להגיד לכם יש לנו המון עבודה לעשות. אני מאוד מקווה שזה המינוי שיגיע הפעם וגם סומך על הדירקטורים האחרים שיעשו זאת".

מתן חודורוב בכנס חדשות 13 (צילום: אבשלום ששוני)
מתן חודורוב בכנס חדשות 13 (צילום: אבשלום ששוני)

בתדרוך לעיתונאים אמר חודורוב כי "אנחנו רושמים היום הישג היסטורי - הסעיף המרכזי של מינוי המנכ"לית לא ייקח 60 יום, כלומר ההחלטה היא להעביר אותה לאלתר. בהסכם 'רשת' קובעת את מסגרת התקציב של חברת החדשות וזה החוק ואנחנו כעובדים מנהלים משא ומתן עם חברת החדשות על הדרכים שלפיהן ימומש התפקיד. לא סוכם על שום דבר ספציפי פרט לעובדה ש'רשת' היא כידוע על פי חוק חברת האם".

"אנחנו נדון וננהל משא ומתן עם המנכ״ל הקבוע, אנחנו נדון לקראת 2025 על הדרכים לממש", המשיך. "כרגע ב-2024 לא יהיה שום שינוי בתקציב ודרכי הכהונה - אייל דה פאו בעיקר ייצב את החברה. זה לא סוד שאנחנו חווינו גל עזיבות וכרגע המטרה היא לייצב ולהתחיל עבודה מחדש. צריך להגיד שלאורך הדרך ידענו המון עליות ומורדות. המטרה של המאבק הייתה נטו למען יציבות חברת החדשות ובמרוצת המאבק הבנו שצריך ללכת לאפיק המשפטי. בג״ץ היה סוג של נקודת מפנה. אביב גלעדי התחיל את הדיאלוג, הוא היה שותף במאמצים לנסח מתווה. מי שהביאו את המשא ומתן זה צבי חפץ ומיליאנו מנכ"ל רשת ובעצם התקדמנו לשלב הניסוחים".

"אנחנו לא רואים בזה רק מאבק של חדשות 13 אלא מאבק היסטורי. שאבנו הרבה מאוד עידוד ותמיכה מהקולגות שלנו שסיקרו את המאבק שלנו. כרגע יש תחושה בחברה של התרגשות גדולה. אין שום היתכנות למינויה מחדש של יוליה. אנחנו מאוד רוצים ש'אזור מלחמה', 'המקור' וכל התוכניות בעלות האופי העיתונאי ימשיכו, אך ההסכם עליו חתמנו מתמקד במינוי המנכ"לית - שללא ספק יש לו חלק בעיצוב פעולות אלה", הוסיף.

רביב דרוקר (צילום: אבשלום ששוני)
רביב דרוקר (צילום: אבשלום ששוני)

מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות אלי גרשנקרוין: ״מברך על ההסכמות שיאפשרו להוציא לדרך בחירה של מנכ"ל ראוי לחברת החדשות, שיפעל יחד עם עובדיה המסורים כדי למצב אותה כמופת של עיתונות רצינית ואחראית. לא היינו מגיעים להסכמות האלה ללא עמידה נחושה של העובדים, שניהלו מאבק בלתי מתפשר על דמותה של החברה בעתיד״.

יו"ר הדמוקרטים, אלוף במיל' יאיר גולן, אמר בתגובה: "אני מצדיע לעיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 על ההצלחה המסחררת במאבקם למניעת השתלטות פוליטית על חברת החדשות. מדובר בהישג דמוקרטי שהוא אות ומופת למאבק נחוש למניעת הדיקטטורה".

העיתונאי ומנחה הטלוויזיה גיא לרר התייחס גם הוא להחלטה וברך עליה: "ברכות לחבריי בחדשות 13. מאבק מעורר השראה, חשוב, צודק, נחוש. יגידו לכם שזו חבורת פריבילגים שלא הסכימו שיזיזו להם את הגבינה. אני אומר שזה הפוך. אנשים שהיו יכולים לעזוב נשארו או סיכנו דברים כי המאבק הזה היה גדול מהתועלת האישית שלהם. כי זו הייתה אחת הבריקדות האחרונות. נפילה שלה הייתה מסמלת את נפילת התקשורת החופשית בישראל. ואתם יודעים מה היה בא אחרי זה, כן? החומה הזו לא קרסה ולא נסדקה - וזה מאוד מעודד לראות".

עיתונאי "מעריב", מגיש הטלוויזיה ושדרן הרדיו בן כספית כתב בחשבון ה-X שלו: "הישג עצום לחברים מחדשות 13. משלט חשוב נותר על מכונו. בתוך ים ההתלהמות הביביסטית, תעשיית הפייק ופולחן האישיות הגועש, הולכים ומתמעטים איי השפיות והמקצועיות. אז זהו, לא הצלחתם לכבוש גם את 13. תיאלצו להמשיך לארגן הטבות לערוץ 14 כ'ערוץ זעיר'".