בית משפט השלום בתל אביב חייב את גיא לרר, אדם שפיר, והחברות רשת וחדשות 13 לשלם לחבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) פיצוי כולל בסך 410,000 שקלים בגין הוצאת לשון הרע בשישה פרסומים שלהם שייחסו לו טיוח תלונות על הטרדה מינית.

פסק הדין קבע כי לנתבעים לא עומדות הגנת אמת בפרסום וגם לא הגנת עיתונאות אחראית משום ש"נפלו פגמים מהותיים בעבודתם העיתונאית של הנתבעים. פגמים מהותיים אלה מוליכים למסקנה שהפרסום אינו חוסה תחת ההגנה".

לנתק את הטבעת: ישראל "מכסח את הדשא האיראני" באיו"ש
אחרי שהבטיחו תגובה לישראל: אלו היעדים האסטרטגיים שנמצאים על הכוונת של החות'ים

כמו כן קבע בית המשפט כי "חומרת הפרסום נובעת, בנסיבות העניין, לא רק מעוצמת לשון הרע בפרסום אלא גם מעיתוי הפרסום עת ששטרן היה מועמד לתפקיד בכיר. לאחר שנעשה פרסום מכפיש בלתי מבוסס בעניינו של מי שמועמד לתפקיד ציבורי בכיר, לכל הפחות במקרים רבים, לא ניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור. עיתונאות אחראית – שההגנה המוקנית לה מפני תביעות לשון הרע נועדה לשרת את אינטרס הציבור – מחויבת לפעול לפי סטנדרטים שיביאו בחשבון את הנזק הפוטנציאלי למושא הפרסום על מנת למזער את ההסתברות לפרסום שגוי או לא מאוזן".

לגבי הפרסום השני קבע בית המשפט כי "התנהגותה של הנתבעת בנוגע לפרסום זה היא לא פחות ממקוממת. בהינתן שאין מחלוקת שהפרסום מעוות את דברי הקצינה היה מצופה מגוף תקשורת אחראי והגון לתקן את הטעון תיקון; לפרסם התנצלות על שיבוש הדברים ולטעון בהליך המשפטי בעניין זה לגובה הפיצוי בלבד. אלא שהנתבעת לא בחרה ללכת בדרך הגונה כפי שהיה מצופה ממי שמבקשת לחסות תחת הגנה של עיתונאות אחראית".

אלעזר שטרן (צילום: מרק ישראל סלם)
אלעזר שטרן (צילום: מרק ישראל סלם)

שטרן אמר לאחר מתן פסק הדין: "לפני שלוש שנים נאלצתי להסיר בלב כבד את מועמדותי המובטחת לתפקיד החשוב של יו״ר הסוכנות היהודית. עשיתי נוכח פרסום שקרי ונבזי של גיא לרר ועמיתיו בערוץ 13 במספר תוכניות שהטילו דופי כבד על שמי וערכיי בטענה כי התעלמתי מתלונות על הטרדה מינית. המסר שלי היה ונשאר ברור: נשים שעברו הטרדה מינית חייבות להרגיש חופשיות להתלונן ואף ישנה חשיבות רבה לעודדן לעשות כן. תמכתי בכך תמיד ומובן שאני תומך בכך גם היום".

את אלעזר שטרן ייצגו עוה"ד יוסי עבאדי ומנדי ברנדלר ממשרד מיתר. את הנתבעים ייצגו עוה"ד פז מוזר ומיה כץ ממשרד ליבליך מוזר גליק.

"לא היה כמעט כלי תקשורת שלא השתתף בחגיגה"

בשיחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM הסביר שטרן מה עמד מאחורי התביעה. "אני חי בתוך הפוליטיקה, אני רואה את הרמה הנמוכה שהולכת ומתדרדרת בפוליטיקה ואני שואל את חברים שלי 'למה אתם לא רוצים לבוא?' אז הם אומרים לי: 'ראינו מה עשו לך אז אתה רוצה שאנחנו נגיע?'", הסביר שטרן על פרשת המגרסה.

"אני הלכתי להילחם אחד בשביל הנכדים שלי ושניים בשביל הילדים שלי. אני עושה את זה דווקא בגלל שאני מאמין בתקשורת הוגנת ואמיתית. מעלילים עליך עלילות של שקרים והופכים אותך לסוג של מטרידן מיני. לא היה כמעט כלי תקשורת שלא השתתף בחגיגה הזו. המאבק הזה שעשיתי זה כדי שאנשים טובים יותר יבואו לפוליטיקה", טען. 

"אתמול בא בית המשפט ואמר – כן, 400,000 שקלים, למרות שהוא יודע שהוא לא מפצה על עוגמת הנפש ועל הכל. המאבק שעשיתי ואמשיך לעשות אמשיך לא רק בשביל שמי הטוב, אלא כדי שאנשים לא יחששו להיכנס לפוליטיקה ולא יחששו מגיא לרר וערמת עיתונאים שנוהגים בצורה שרלטנית, חובבנית רשלנית, כאילו שאם באתי לפוליטיקה, אני הופך להיות נאשם. בואו לפוליטיקה, יש אנשים יותר טובים ממני גם בחוץ, הלוואי שיחליפו גם אותי".

"כשמירי רגב עושה טקסים היא עונה בדיוק על השיר: 'ככל שפחות שמחים, כך יותר חוגגים'. תזכירו למירי רגב שהיא שרת התחבורה, בסדר?. הלוואי שהיא תתעסק בתחבורה כמו שהיא תעסוק גם בזה".

גיא לרר מסר את תגובתו בשידור: "אני מכבד את קביעת בית המשפט, אף אם אני לא מסכים איתה. אנחנו נערער, ואני מאמין שננצח בערעור. האזנתי לראיון של שטרן שעולה לסוג של סיבוב ניצחון, חשוב לי להגיד שההפסד הוא בגלל טעות משפטית, ולא בגלל שמה שנטען שהיה או לא היה".

"הוא אמר שהוא גורס תלונות אנונימיות, והגיעו שתי נפגעות תקיפה מינית וסיפרו ששטרן טייח ונפנף את התלונות שלהן. היא הגיעה ופרצה בבכי והטיחה בפני שטרן דברים. הוצגו בבית המשפט עדויות בצורה מפורטת, ולא אומרים שהאירוע לא היה. יש ביקורת על הפרקטיקה העיתונאית שלנו, אבל הניסיון להגיד שאלה עלילות כזב? אני לא מקבל את זה. אני מכיר את הנפגעת אישית. אני לא מוכן לקבל את סיבוב הניצחון של שטרן על חשבון הנפגעת".

עוד הוסיף לרר, כי "זכותו להתראיין וזכותי לחדד את הנושא הזה: בעמדתי כל הסערה סביבו היא תולדה של דבר אחד שהוא אלעזר שטרן עצמו. מילותיו, היחס שלו לנשים, הטיוח שלו כלפי נשים. גם על פי הפסיקה הזו באחד המקרים. גם את מה שסיפרה לי הנפגעת לא הוכח שהיא משקרת או שיש סתירות בעדויות שלה, היה. אותה סערה שהתעוררה, הוא צריך להאשים רק את עצמו".