ברשת ממשיכים להסתבך: על רקע ביטול המינוי השנוי במחלוקת של יוליה שמאלוב-ברקוביץ', לשעבר חברת הליכוד ודמות פוליטית ימנית, כמנכ"לית ועורכת ראשית בחדשות 13, ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים והעיתונאיות שיגרו היום (חמישי) מכתב לפיו ההתחייבויות בהסכם לא מומשו.

נזכיר: ועד העובדים והנהלת ערוץ 13 חתמו על הסכם במסגרתו תעזוב שמאלוב ברקוביץ' את תפקידה מיידית ומנכ"ל חדש ימונה במקומה תוך חודשיים. עוד נדרש למנות תחתיה את אייל דה-פאו כממלא מקום, ובמסגרת ההסכם יבקשו הצדדים למחוק את העתירה נגד המינוי.

עובדי חדשות 13 ניצחו: מינוי שמאלוב ברקוביץ' יבוטל
בצל דרמת המנכ"לית: ההתרסקות בחדשות 13 לא עוצרת

ההסכם נחתם לאחר מאבק ממושך של עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים, במסגרתו הוגשה עתירה לבג"ץ כנגד מינויה של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד המנכ"לית, בטענה כי: "זהו מדרון חלקלק של התערבות פוליטית, שנעה באיטיות, צוברת מאסה, ובאיזשהו שלב נעלמת חומת ההתנגדות. ברגע שכלי תקשורת מתחיל להידרדר במדרון הדמוקרטי - קשה מאוד להחזיר את האבן במעלה ההר ולהשיב את המצב לקדמותו".

גם לאחר שהתקבלה העתירה ואושרה, שמאלוב-ברקוביץ' המשיכה להתכתב עם מנהלים בחברת החדשות וטענה בפניהם כי היא עדיין המנכ"לית ו"לא הולכת לשום מקום", אבל לבסוף ההסכם בין ועד העובדים להנהלה נחתם והיה אמור לצאת לפועל. המכתב שפורסם היום יועד ליו״ר הדירקטוריון נדב טופולסקי ומנכ״ל רשת אמיליאנו קלמזוק, בטענה כי למרות שעברו שלושה שבועות מאז החתימה, אף אחת מההתחייבויות שהוצגו בהסכם להחלפתה המיידית של שמאלוב-ברקוביץ לא מולאה. 

 מתן חודורוב, יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
 מתן חודורוב, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

עו״ד נדב ויסמן ועו"ד אמיר בשה, המייצגים את ועד העובדים וארגון העיתונאים והעיתונאיות, כתבו במכתב: ״בחלוף למעלה משלושה שבועות מחתימת ההסכם, אף אחת מהתחייבויות אלה מולאה, וישיבת דירקטוריון חברת החדשות, שבה יש לקבל את ההחלטות המתאימות לפי ההסכם, נקבעה, בעיכוב ניכר, רק ליום 29.8.2024. התנהלות זו אינה עולה בקנה אחד עם הוראות ההסכם שנחתם בין הצדדים. גרירת רגליים זו פוגעת אנושות בחברת החדשות".

"כידוע לכם", ציינו עורכי הדין, "וכפי שהטעימו מרשינו במסגרת עתירתם לבג"ץ בעניין זה, תפקיד מנכ"ל חברת החדשות והעורך הראשי שלה הוא תפקיד מפתח בעל השפעה מכרעת על כלל היבטי הפעילות של חברת החדשות, ובהתאם לכך, אירוע החלפתו גם הוא דרמטי ביותר מבחינת החברה ועובדיה״.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)

עוד נכתב: ״בימים אלה קיים חשש של ממש להמשך פעילותה של חברת החדשות. בשבועות האחרונים הצטברו עשרות תפקידים ותקנים שאינם מאוישים (כתב צפון, כתב דרום, כתב פוליטי, כתב בריאות שני, מגיש למהדורת השבת, מגיש לרצועת 18:00, עורך למגזין שישי, סמנכ"ל הפקה ועוד). בהעדר יציבות ניהולית בחברה, נעשה כמעט בלתי אפשרי לשמר כוח אדם איכותי ומנוסה בחברת החדשות למול הצעות אטרקטיביות מגופי תקשורת מתחרים, ואף לגייס כוח אדם איכותי חדש״.

״במציאות של מצב בטחוני רגיש ומלחמה פעילה שעלולה להתדרדר למערכה אזורית מלאה בכל יום, יש חשיבות ראשונה במעלה למנכ"ל ועורך ראשי ראוי ומתפקד, שיכול להוביל את חברת החדשות, לאייש את השורות החסרות ולקבל החלטות בזמן אמת באשר לתכני השידור, חלוקת משאבים, סדרי עדיפויות, אתיקה עיתונאית ועוד ועוד״.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

״העיכוב בייצוב השדרה הניהולית של חברת החדשות, גורם אפוא לחברת החדשות נזק קריטי הולך וגדל מדי יום", נמסר עוד. "אשר על כן, מרשינו מצפים כי בישיבת דירקטוריון חברת החדשות הקרובה, ביום 29.8.2024, תתקבלנה החלטות מעשיות למימוש מידי של ההסכם, על מנת לעצור ולמנוע את תהליך קריסתה בפועל של חברת החדשות בתקופה רגישה זו של מדינת ישראל״.

לסיכום, נכתב: ״למען הסר ספק, כל עוד התחייבויותיה של רשת כלפי מרשינו לא מולאו, מרשינו יוסיפו לעמוד על כל טענותיהם המשפטיות, בין היתר, כלפי רשת ודירקטוריון חברת החדשות, על נציגי הציבור שבו, ובמידת הצורך יפעלו לקדמן בנחישות מול הערכאות המתאימות״.