אחרי שעברה את כל הגלגולים בכל הערוצים, התחילה בערוץ 1, המשיכה בזכיינית רשת וסיימה את דרכה בערוץ 10, תכנית התחקירים הפופולרית כלבוטק, שלפני 10 שנים, גרפה הצלחה מסחררת וזכתה לאחוזי צפייה גבוהים, חזרה אמש (רביעי) לככב ברפרטואר התכניות של קשת 12, בכיכובו של המנחה המיתולוגי רפי גינת.

אני חייבת לציין שפתיחת העונה של כלבוטק במהדורת 2024, לא הפילה לי את הלסת. אמנם היו כמה רגעים חביבים ונחמדים, אבל לא מעבר לזה. ציפיתי לתחקירים חדשים ומקוריים, במקומם קיבלנו תחקירים בנושאים שניתן להבין ולהעלות על הדעת גם בלי דיפלומה במיקרוביולוגיה. ובכלל, אנחנו כבר מכירים את התכנים שגינת ניסה להעביר, ולכן לא יכולתי שלא לבלוע מדי פעם פיהוק או שניים.

סל-מו-נלה: כמה צפו בקאמבק של רפי גינת וכלבוטק?  
המונולוג החריג של פרשן ערוץ 14: "הייתי שופר של הצבא, מתנצל" | צפו

רפי גינת (צילום: פלאש 90)
רפי גינת (צילום: פלאש 90)

בכל מקרה, אותות הזמן לא ניכרו בפניו של גינת בן ה-73 כאשר הופיע אמש על המסך הקטן במלוא תפארתו ומימדיו שהיוו קונטרסט מוחלט לקול שבקע מגרונו. במקום קול הבס הידוע, שהפך אותו, בין שאר כישרונותיו, לזמר ששיריו טיפסו לראש מצעדי הפזמונים ואוהדים אף השוו אותו לליאונרד כהן האחד והיחיד -  נשמע אתמול קולו של גינת באופן מפתיע כמו קול עלם חמודות.

במקום תחקיר החומוס המיושן שכבר אבד עליו הקלח, אולי מסקרן ומעניין יותר היה לתחקר את השינויים שעוברים מיתרי הקול, בעיקר בגיל השלישי. מפני שמה שהכי היכה אותי בתדהמה לא היו המיקרואורגניזמים כמו חיידקי הסלמונלה, הפרוטאוס, הפסאודומונס והקלוסטרידיום (שיחיו להם בשלום, רק רחוק ממני) אלא צליל קולו של רפי גינת בפתיחת תכניתו, שגרם לנו לתהות היכן נעלם קולו העמוק והגברי של הזמר שהרטיט לבבות עם השיר הידוע: "שחרר את עמי" (Let my people go) והיה הכרוז של "מכבי" תל אביב ושל נבחרת ישראל בכדורסל.

תחקיר אחר מעניין לא פחות, יכול היה לעסוק בנושא מערכת החיסון ומה קורה לה כאשר אוכלים מזון סטרילי לגמרי. האם היא לא נחלשת עקב הפינוק שכופים עליה עם מזון נקי מחיידקים וכולירות למיניהם, במקום לאתגר אותה עם טעימות הכרוכות בחטאים קטנים מדי פעם, שיאלצו אותה להילחם במיקרובים השונים ולנסות להביסם.

ובכל זאת, נרשמה הצלחה כלשהי לזכותו של גינת. הוא הצליח להניא אותנו מלצרוך את המאכל הלאומי הטעים כל כך כמו החומוס, אולם בד בבד הוא גם הצליח לרכוש לעצמו אויבים חדשים מתחום עסקי האוכל, שבמחי יד הרס את שמם הטוב. הם לא ישכחו לו את החרבו דרבו שהוא גרם למקור פרנסתם. אך אם הוא יקיים את הבטחתו, שעליה הצהיר בפרומו של התכנית, ש"אני חוזר ואף אחד לא יעצור אותי", ויוכיח שהוא עשוי ללא חת, אני משערת שיצליח לעבור את המשוכה של יצרני מזון ממורמרים שמוטב שיטעמו מנחת זרועו של גינת, כי המזון המקולקל והמקומבן שהם מייצרים מאיים להרוס לנו את מערכת העיכול.  

נשאלת השאלה, האם יצליח גינת לשחזר את ההצלחה והפופולריות להן זכתה כלבוטק הישנה. אחרי הכל לא קל לשלוף מהבוידעם תכנית ישנה שאיבדה מעסיסיותה הראשונית, לחדשה ולרעננה וליישר לה את קמטי הזקנה. אם המשך הסדרה, ימציא לנו תחקירים חדשניים שיוכלו להתחרות בכל המידע והידע המופצים ברשתות החברתיות, שחוכמת ההמונים תופסת בהם מקום נכבד ואף מועיל, רק אז קיים סיכוי שתהיה עדנה כלשהי לתכניתו החדשה-ישנה של גינת.

עד אז, אנא אל תנסו להאיר את עינינו באינפורמציה ידועה ומוכרת לכל מי שטיפת הגיון בראשו, שיודע למשל, שמזרקות בהן משתובבים ילדים בימי הקיץ החמים מכילות חיידקים לרוב, כי מים במעגל סגור שלא מתחלפים, מן הסתם לא תורמים לבריאות.

לסיכום, במהדורה החדשה של כלבוטק לא היו כל סממנים מודרנים. היא לא הצליחה להיות "שוס" עוצר נשימה. בשלב מסוים היא אפילו החלה לשעמם ולהתיש, מלשמוע מספרים על גבי מספרים של חיידקים המצויים במזון שאנחנו דוחפים לקיבתנו הרגישה, מאות ואלפי חיידקים, משל היו חייזרים שבאו בהמוניהם לתקוף את כדור הארץ ואנשיו.