אתמול, ב"אולפן שישי" בערוץ 12, מי שגנב את ההצגה בשולחן הפאנליסטים, היה דדי שמחי, שהופך להיות כוכב עולה בשמי הפוליטיקה המסובכת והמורכבת, בחלקת האדמה הקטנה שלנו, שאנחנו כה נלחמים להגן עליה ומיטב בנינו מקריבים עצמם למענה. זו הייתה הפעם הראשונה, שנהניתי לשמוע סוף סוף, דברי טעם והגיון מפיו של שמחי, שנתן נוקאאוט לכל שאר הפאנליסטים שקשקשו עצמם לדעת ואמרו שוב ושוב את אותם דברים שהם אומרים מדי שבוע וכל האמירות והדעות שלהם מסתכמות בלטחון מים ובדיבורים כמו חול ואין מה לאכול.

הפנים של דנה ויס לא הותירו מקום לספק :הסיבה שאולפן שישי היה קשה לצפייה

אולפן שישי מבזבז כל כך הרבה זמן ואנרגיה על נסיונות לשכנע ממילא את המשוכנעים שהם אנטי ביבי, או לעצבן אותם עוד יותר, כשממילא הם מעוצבנים גם ככה, במקום לעסוק בצורה עניינית וממוקדת בנושאים חשובים שעל הפרק, לנתחם, להבינם ולספק הסברים ופתרונות יישומיים. שלא לדבר על הכספים שהם מוציאים על סקרים, שממילא משתנים לבקרים ולא מועילים, כי הבחירות עדיין לא בפתח ואנשים כבר הפסיקו להתייחס אליהם.

על אף הערכתי לגיא פלג ולאמנון אברמוביץ', שהם משכילים, חכמים ונבונים, כמה אפשר לשמוע את אותה המנטרה מפיהם על כמה שביבי הוא הנבל הכי גדול בסיפור ושהוא לא רוצה להחזיר את החטופים? שוב ושוב מאותו דבר, כמו גמל שמעלה גירה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ואז, אתמול, התרחשה תפנית מעניינת בשיח שהתנהל סביב השולחן, בנושא ציר פילדלפי ועד כמה הוא חשוב או לא. רוב המתווכחים טענו שהוא לא כזה חשוב ולכן המסקנה היא שביבי סתם מחפש תירוצים להכשיל ולטרפד את העסקה. דדי שמחי התנגד והצביע על האפשרות שדרך אותו הציר סינוואר יכול להימלט וגם להבריח איתו את החטופים מחוץ לעזה ולא נדע לאן נעלמו עקבותיהם. אמירה בהחלט רבת משקל שצריכים לתת עליה את הדעת. סוף סוף, מישהו בחבורת הקשקשנים מספק נימוק רציונלי, שיכול להסביר לאיש הקטן ברחוב את "סוד קסמו" של ציר פילדלפי ונחיצותו.

כאשר אבירי השולחן העגול, קרי הפאנליסטים, ציינו שוב ושוב שכל מערכת הביטחון גורסת שצה"ל תמיד יכול לחזור לציר השנוי במחלוקת, גם אחרי הפוגה של שישה שבועות, ולכן הסוגיה הזו לא צריכה להוות מכשול לקיום עסקה - דדי שמחי שוב העיר והאיר את עינינו, שבעוד אנחנו מפולגים ורבים בינינו, סינוואר נהנה, כי הוא בכלל לא רוצה לעשות עסקה. שמחי פנה לחבריו לשולחן בשאלה מתבקשת: "נראה לכם שסינוואר טיפש והוא יסכים שאחרי ההפוגה צה"ל יחזור לציר פילדלפי עם כל הטנקים? הוא ימצא מנגנונים שלא יאפשרו לנו לחזור לציר".

אז גיא פלג יכול להתבדח ולכנות את הפילדלפי "הציר הקדוש", כפי שהוא התבטא אמש במהדורה והמשיך להתבדח שבן גביר, במקום ללכת להתפלל בהר הבית, בסוף יילך להתפלל בציר פילדלפי, אולם ההתבדחות הזאת מפסיקה להצחיק, כאשר שומעים דעה מנוגדת של שמחי, שכן רואה חשיבות בהישארות בציר.

האמת היא שהסכמתי עם דדי שמחי, עוד לפני ששמעתי את הגרסה שלו לגבי הציר, ואסביר. אחד הנושאים המרכזיים במהדורה אמש, היה על הסקנדלים בקבינט והסערה בין גלנט לנתניהו. נתניהו החליט שנשארים בציר פילדלפי ושכולם יקפצו לו. גלנט התקומם והתריס נגדו שחמאס לא יסכים ולכן לא תהיה עסקה לשחרור חטופים. גלנט התעצבן שנתניהו הפתיע עם מהלך שלא ציפה לו, כאשר שלף מפות ודפק על השולחן שהוא דורש שעכשיו, ממש ברגע זה, הקבינט יצביע על השארות צה"ל בציר פילדלפי. בקיצור: נתניהו עשה לגלנט זובור.

גלנט עד כדי כך התעצבן שביבי הביא לו אותה בהפוכה, שהוא צעק לעבר הבוס שהוא, נתניהו, תמיד מחליט לבד על הכל ומודיע לכולם רק אחרי מעשה, שהוא זה שכופה על צה"ל לצייר מפות רק לפי ראות עיניו ולצבא אין ברירה, אלא לציית, למרות שהוא מתנגד. גלנט לא סתם התעצבן, אלא רתח מעצבים, עד כדי כך שאני מתפלאת שאף אחד לא רץ להביא לו כוס מים וכדור קלונקס. ואולי קצת פופקורן לנוכחים. מירי רגב?

גלנט התעצבן עד כדי כך שהוא צעק לעבר נתניהו כשהוא פונה לשאר חברי הקבינט: "ראש הממשלה יכול לקבל את כל ההחלטות ויכול גם להחליט להוציא להורג את כל החטופים". וואו. בומבה ישר לפוני. לאיש יש ביצים, לא? היחיד שלא מפחד מנתניהו, בניגוד לשאר הכבשים השותקות שם.

אממה? הטונים הצורמים והצעקות שבקעו מחדר הקבינט הגיעו עד למנהרה שבה מסתתר סינוואר, ששמע וחכך ידיו בהנאה ואמר לעצמו: "מה אני טמבל? למה שאסכים עכשיו לעסקה, כששר הביטחון של ישראל בכבודו ובעצמו בטוח שלא אסכים, אז למה שאשבור לו את המילה? שימשיך להזיע ביחד עם כל הישראלים ובינתיים הזמן פועל לטובתי".

אלה המחשבות שרצו לי בראש, תוך כדי שאני מקשיבה לכל הציטוטים שדלפו מהקבינט ודווחו על ידי ירון אברהם. לטעמי, גלנט טעה כשאמר שחמאס יסרב שישראל תישאר בציר ואז העסקה הולכת פייפן. הוא טעה, לא בגלל שהוא לא צודק כשהוא קובע שחמאס לא יוותר. הוא טעה כי דבריו שידרו חולשה. כי עכשיו, סינוואר יטפח לעצמו על השכם ויחשוב שרק על פיו יישק דבר ושהוא מסובב את כל העולם על האצבע הקטנה שלו ויכול להקשיח את עמדותיו אף יותר.

זו הסיבה שהסכמתי עם דדי שמחי, שטען שאנחנו, בריבים שלנו, משחקים לידיו של סינוואר. ואני חייבת לשאול את חדשות 12: האם זה לא מיותר, לשדר את כל הנאמר בקבינט, לפרטי פרטים הכי קטנים ולחשוף את כל הציטוטים שיתנו רוח גבית לחמאס? אתם לא רואים את הנזק שייגרם לעסקה בגלל החשיפה המיותרת הזאת? אתם לא חושבים שצריך להפסיק ולחשוף כל מילה שנאמרת בחדרי חדרים וכך להזין את האויב באינפורמציה שהוא ינצל לטובתו? טובת החטופים וביטחון חיילינו בעזה קודמים לעוד כמה נקודות ברייטינג של הערוץ ולעוד ניסיון להציג את פרצופו המכוער של נתניהו. זכות הציבור לדעת, אבל לא כל דבר ולא בכל מחיר.