בראיון מיוחד לפודקאסט מעריב עם אבי שושן, חושפת יוליה שמאלוב ברקוביץ' את הסיפור המלא מאחורי הדחתה מתפקיד מנכ"לית חדשות 13 לאחר חודשיים סוערים. ברקוביץ' מתארת תקופה קשה של חרם, בריונות ואלימות מילולית מצד עובדי הערוץ, ומאשימה כי ההתנגדות אליה נבעה אך ורק מדעותיה הפוליטיות.

יוליה נפרדת בצער ומתקשה לעכל: זה הגיהנום שעברתי 

"ידעתי שהם לא ירצו אותי", אומרת ברקוביץ' בכנות, "אבל לא דמיינתי את האלימות הזאת ולא דמיינתי את הבריונות". היא מספרת על אווירה עוינת בערוץ, שהגיעה לשיאה כאשר עובדים סירבו אפילו להשיב לה שלום במסדרונות. "זה הורס את כל היום", היא מודה בכאב. 

ברקוביץ' טוענת כי ההתנגדות אליה לא נבעה מחוסר כישורים או ניסיון, אלא אך ורק מדעותיה הפוליטיות. "אם הייתי שלי יחימוביץ' או מיקי רוזנטל, שהיו חברי כנסת והגיעו מהתקשורת, אף אחד לא היה שואל אותם מה הם עשו ולמה", היא אומרת. "ההתנגדות אליי הייתה בגלל שהם יודעים שאני באה מהמחנה הלאומי".

אבי שושן מראיין את יוליה שמאלוב ברקוביץ' (צילום: אבשלום ששוני)
אבי שושן מראיין את יוליה שמאלוב ברקוביץ' (צילום: אבשלום ששוני)

המנכ"לית לשעבר דוחה בתוקף את הטענות כי היא חסרת ניסיון בתחום התקשורת. היא מזכירה את עברה העשיר, כולל תפקידה כמנכ"לית ועורכת אחראית של העיתון "וסטי" בשפה הרוסית, וכן את תפקידה בהקמת מערכת החדשות של ערוץ 9. "אני נמצאת בתקשורת משנת 92', אפילו קצת לפני. לדעתי משנת 90'", היא מדגישה.

ברקוביץ' מתייחסת גם לטענות כי מינויה היה בעייתי בשל קשריה עם חברי הדירקטוריון של ערוץ 13. היא מסבירה כי מי שמינה את הדירקטורים הייתה מועצת הרשות השנייה בראשותה, אך מדגישה כי אותה מועצה קיבלה החלטות בניגוד לעמדתה, כמו למשל אישור המיזוג בין רשת וערוץ 10. 

אחד הרגעים המרגשים בראיון מגיע כאשר ברקוביץ' מדברת על הפגיעה בשמה הטוב. "הניסיון הזה לצייר אותי כאדם רודף בצע, אני שומעת 'עשתה אקזיט, איזה יופי, היא באה לחודשיים וקיבלה את הכסף'... זאת לא הייתה מטרתי", היא אומרת בכאב. "המטרה שלי הייתה להרוויח את השכר הזה חודש בחודשו, להמשיך להישאר בערוץ, להפוך אותו לערוץ רלוונטי, חזק, נשכני, אמיתי, שמדווח אמת, שפונה לאוכלוסיות רבות במדינת ישראל".

ברקוביץ' מביעה אכזבה עמוקה מהתנהלות התקשורת בישראל בכלל, ומחדשות 13 בפרט. היא טוענת כי הערוץ אינו מייצג נאמנה את הציבור הישראלי ומתמקד יותר מדי בפוליטיקה.  

היא גם מותחת ביקורת חריפה על ועד העובדים בערוץ, בראשות מתן חודורוב. "אני חושבת שוועד העובדים בערוץ חדשות 13 גרם לנזק בלתי הפיך להרבה מאוד אנשים שמתפרנסים מהערוץ הזה", היא טוענת. לדבריה, רבים מעובדי הערוץ חיים בפחד ואינם מעזים להביע את דעותיהם האמיתיות.

עוד סיפרה ברקוביץ' על התקרית מול מגיש המהדורה המרכזית, אודי סגל, מאחורי הקלעים: "אני חייבת להגיד לך. אני בחיים לא חוויתי אלימות כמו שחוויתי מאודי סגל. והכי כואב, והכי מקומם, שזה לא בן אדם אחד שהייתי מצפה ממנו. וגם הצופים שמסתכלים עליו. אני מניחה שהם לא מצפים ממנו על דבר כזה. אבל הנה זאת האמת. האמת יוצאת החוצה. והאמת היא מאוד מאוד קשה. האמת היא שמאחורי כחולי העיניים והחיוכים היפים, יכולה להיות גם אלימות מאוד מאוד לא נעימה".

אודי סגל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אודי סגל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על הפרשן הבכיר של הערוץ אמרה שמאלוב ברקוביץ': "אם רביב דרוקר בכל הזדמנות שלו רץ ומספר שרביב דרוקר מכיר היטב את יוליה, שהוא דיבר איתי במהלך החיים שלו אולי תשע דקות עשר דקות, זה אומר דרשני זה אומר שהבן אדם מבין שהניהול שלו ברגע שאני הגעתי לערוץ, לחדשות, הוא הבין שהוא מפסיק להיות מנהל מתחת לפני השטח. לא הוא ולא ועד עובדים. אני חושבת שלא צריך, אנחנו לא יכולים להסתיר את העובדה שאני לא ממשיכה בתפקידי, כי ועד העובדים ש...אני לא יודעת איך להגדיר את זה, אבל הוא כנראה עושה דברו של דרוקר".

למרות החוויה הקשה, ברקוביץ' מביעה תקווה לעתיד הערוץ. "אני עדיין מאמינה שהערוץ הזה יכול להפוך להיות ערוץ מאוד רלוונטי במדינת ישראל", היא אומרת. עם זאת, היא מדגישה כי הדבר יתאפשר רק אם "ועד העובדים יפסיק לנהל אותו". 

ברקוביץ' מתייחסת גם לשאלת עתידה האישי. היא מודה כי עברה טראומה וזקוקה לזמן להחלים, אך מבטיחה כי תמשיך לפעול למען הציבור במדינת ישראל. "לא משנה איפה אני אעשה ומה אני אעשה, אם אני מחר אנהל חברה מסחרית, היא תהיה חברה שתביא את השירות הכי טוב לאזרחי המדינה הזאת. ואם זה יהיה בתקשורת, ואם זה יהיה בפוליטיקה, מה שאני לא אעשה, אני אעשה למען הציבור במדינת ישראל".

הראיון מסתיים בנימה אישית, כאשר ברקוביץ' מדברת על הלקח שהיא לוקחת מהחוויה הקשה שעברה. "אם אני תרמתי בעוול הנוראי שעברתי... אם התרומה שלי היא לזעזע ולהבין שבעצם הבסיס נשבר, אז אני מוכנה להיות אותו קורבן", היא אומרת בכנות. "אני מוכנה להקריב את עצמי למען העובדה שאנחנו צריכים להבין ששלום זה הדבר הכי בסיסי אצל כל מי שמרגיש את עצמו יהודי".

ברקוביץ' מסיימת בקריאה לאחדות ולסובלנות בחברה הישראלית. "אנחנו חייבים לכבד אחד את השני, גם אם חושבים אחרת", היא אומרת. "זה בסדר לחשוב אחרת, אבל תכבד".

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "הטענות המובאות בריאיון מוכיחות היטב מדוע הגב' שמאלוב-ברקוביץ' איננה ראויה וכשירה לשמש בתפקיד מנכ"לית חברת חדשות. מרגע שקיבלה את התפקיד, ואף שנים קודם לכן, היא לא חסכה בהבטחות ובניסיונות להחליש את חברת החדשות ולהחליף את רוב העיתונאים העובדים בה באחרים מטעמה. חדשות 13 תמשיך לעשות עיתונות ישרה ואובייקטיבית, ולא תכנע ללחצים חיצוניים".

רביב דרוקר מסר: "אני, כנראה, מנהל כל כך מוצלח שהחלטתי להוריד את התוכנית שאני מגיש. לגבי היכרותנו, נפגשנו מספר פעמים, פעם בבית הקפה דובנוב 8 בתל אביב, מספר פעמים בכנסת. באותה תקופה היינו בקשר שוטף".

אודי סגל בחר שלא להגיב לדברים.