העונה השלישית של הסדרה עטורת הפרסים ״המפקדת״ של כאן 11, שתעלה לשידור הערב (ראשון) אחרי שהשידור נדחה מהשבוע שעבר בשל האירועים האקטואליים, היא בין הסדרות הראשונות שהחלו להצטלם אחרי השבעה באוקטובר. בראיון למעריב סיפר הבמאי והתסריטאי ניר ברגר, שיצר את הסדרה יחד עם עטרה פריש שגם ביימה, על המורכבות לחזור לצלם, הקושי לחזור ולכתוב בימים אלה ממש והניסיון לעבד את המציאות בזמנים קשה אלה. ״זה היה מאוד מורכב. הן רגשית והן לוגיסטית - מכל בחינה״, מספר ברגר. 

"זו פריבילגיה לא להביע עמדה": אלונה סער חוזרת ל"המפקדת" וקוראת לאמנים להפגין

ומתי הבנתם שאתם מתכוונים לצלם? 
״הייתה לנו החלטה לא פשוטה. העונה כבר הייתה כתובה ומוכנה להצטלם. גם מדובר בפרנסה של המון אנשי צוות שהיו כבר מוכנים לצאת. התעשייה הושבתה לגמרי ולא ידענו לכמה זמן. וצריך להבין שהמשמעות לא לצאת לצלם הייתה שאותם אנשי צוות למעשה לא ייעבדו, והיו חששות שהסדרה גם לא תקרה בסוף. חברת ההפקה החליטו ללכת על זה ולקחו על עצמם הימור מאוד גדול וכולנו פשוט נרתמנו למשימה הזו״. 

אלונה סער ודור הררי ב''המפקדת'' (צילום: רן מנדלסון: באדיבות כאן 11, בלאק שיפ הפקות סרטים)
אלונה סער ודור הררי ב''המפקדת'' (צילום: רן מנדלסון: באדיבות כאן 11, בלאק שיפ הפקות סרטים)

בכל זאת, מדובר בסדרה שמתרחשת בצבא, ממש רגע אחרי אותה שבת. כלומר, זו סדרה שבין היתר מתעסקת וגם מפרקת את אותה מערכת.
״אנחנו תמיד אמרנו שהסדרה היא לא לגמרי על הצבא. היא סדרה על התבגרות ואפשר להגדיר אותה גם כסדרת קולג׳ שמתרחשת בכותלי הצבא. אני מרגיש שרוב המורכבויות היו בעיקרן בצורך ובחשק ליצור משהו שיש בו מדים, כשכל המציאות שמתרחשת במרכז״. 

בהמשך לזה, איך אתה מתמודד עם היצירה בימים אלה. כמה אתה מרגיש דחיפות לכתוב על המציאות הנוכחית שמורכב בכלל לנסות ולעבד אותה? איך זה משפיע עלייך בתור יוצר?
״אני מוצא שבעיקר קשה לי מאוד לכתוב בתקופה הזאת. קשה לי להתרכז יותר מחמש דקות במשהו שהוא לא המציאות. זה פשוט מעפיל על הכתיבה תקופה שהיא כל כך שואב ואמוציונאלית. עד כה אני מרגיש שמוקדם לי עדיין בכלל לכתוב על המצב, כי אנחנו עדיין בתוכו. אבל בכל אופן קשה לדעת. הכל מתגלגל תוך כדי תנועה״.