"אפולו 13 – הישרדות", נטפליקס

זאת הייתה אמורה להיות עוד הצלחה בסדרת הנחיתות המוצלחות של נאס"א על הירח, והפכה להיות הכישלון המפואר ביותר שסוכנות החלל האמריקאית גאה בו עד היום. החללית האמריקאית אפולו 13 שוגרה בשנת 1970, כשעל סיפונה שלושה אסטרונאוטים, ששניים מהם היו אמורים לנחות על הירח. זו הייתה הטיסה המאוישת השלישית לירח. ניל ארמסטרונג התרוצץ זועם ברחבי העולם, נישואיו מתמוטטים, כורע תחת תביעות מחלקת יחסי הציבור של נאס"א. הציבור כבר לא התלהב מעוד כמה בני אדם שאוטוטו יניחו כף רגל על לוויינו הטבעי של כדור הארץ. חדר התקשורת היה ריק למחצה. 

אלא ששלושה ימים וקצת אחרי השיגור מכדור הארץ הטיסה עצמה אפולו 13 בִּן שנייה לטופ של תשומת הלב העולמית. זה קרה אחרי שידור וידיאו שגרתי לכדור הארץ, לפני שהאסטרונאוטים נכנסו למנוחה האחרונה לפני הנחיתה על הירח, כשטייס תא הפיקוד ג'ק סוויגרט התבקש על ידי מרכז ניהול הטיסה ביוסטון לבצע פעולת תחזוקה שגרתית ולערבל את מכלי החמצן של החללית. סוויגרט לחץ על הכפתור המתאים, וכל הגיהינום התפרץ בתוך אפולו 13. 

קול פיצוץ חזק נשמע, והאזעקות בתא הפיקוד החלו להרעיש בו זמנית. אפולו 13 החלה להתגלגל במהירות סביב צירה, חסרת שליטה. שברים ממנה התעופפו סביבה. וכשמפקדה ג'ים לוול הביט דרך החלון החוצה אל החלל, ראה את הגרוע מכל - החללית פולטת חמצן אל החלל. ובלי חמצן, כידוע, אין חיים. הוא הביט בשעוני החמצן בתוך החללית, והחשש הגדול התאמת: החמצן אבד במהירות רבה. אפולו 13, על צוותה, הייתה בדרך לאבדון. לוול השמיע בקשר את אחד המשפטים שהפכו למטבע לשון עולמי “יוסטון, יש לנו בעיה". מכאן התחיל המרוץ להצלת צוות האסטרונאוטים. הדרך היחידה לשרוד - אולי - הייתה לנטוש את תא הפיקוד, ולעבור למודול הנחיתה שהפך להיות סירת הצלה. נחיתה על הירח כבר לא הייתה אפשרית, והצוות עבר למודול הנחיתה. 

הסרט “אפולו 13 - הישרדות" מתאר את ארבעת הימים הבאים בחללית ובמרכז ניהול הטיסה ביוסטון. הסרט מלווה בראיונות עם אנשי הצוות, בני משפחותיהם ואנשי נאס"א, ובקטעי וידיאו אותנטיים, שחלקם לא שודרו מעולם. 

אלא שעם כל מאגר המידע הזה, והאנשים ששיתפו פעולה בהכנתו, הסרט, מה לעשות, מפוהק וכושל בהעברת הדרמה העצומה שריתקה בזמנו את כל העולם. מי שהיה בוגר דיו בשנת 70' בוודאי זוכר את ההמונים סביב דוכני העיתונים ומול מסכי הטלוויזיה בשחור־לבן, אחרי כל חדשה שהגיעה מהחלל. מי שרוצה לחוש את עוצמתה של החוויה, ולו באופן חלקי, שידלג על “אפולו 13 - הישרדות" ויתיישב מול סרטו של טום הנקס, שנקרא בפשטות “אפולו 13". 

הנקס, שיש לו חיבה עמוקה לענייני חלל, ובעבר הפיק סדרה המתעדת את כל טיסות אפולו, ערך תחקיר מעמיק על אירועי אפולו 13, עד כדי ירידה למשפטים אותנטיים שנאמרו בידי הגיבורים, ושיבץ אותם בפי גיבוריו הבדויים בסרט. בעזרת החופש הדרמטי שיש ליוצר פיקשן בנה הנקס - שגם משחק בסרט בתפקיד ג'ים לוול - דרמה עוצרת נשימה, שמעבירה היטב לצופה את חוויית אפולו 13, בחלל ועל פני האדמה, מרגע המראת הטיסה ועד לסיומה. לא כדאי לפספס.