יום עצוב, כואב, שקשה להכיל, נסגר אתמול בערב עצוב עוד יותר עם שני טקסים, האחד אותנטי ואמיתי של משפחות נפגעי השבעה באוקטובר, והשני צבוע בפוליטיקה מכוערת ומפלגת. הערב סיים עם תובנה אחת, עד כמה אנחנו מפוצלים ומפולגים ועד כמה קשה יהיה לאחות את הקרעים.

כמו שהימרתי לפני הטקס, נתניהו ניצל את בימת הטקס לשאת עוד נאום בבלת שלו לטובת קולות בקלפי, עם סיסמאות ריקות על תקומה ועל ביחד ננצח. איך ביחד ננצח כשיש שני טקסים שמצביעים כי המדינה מפולגת, איך ביחד ננצח שהממשלה בחסות השרה מירי רגב ובאישורו של ראש הממשלה, הפנתה עורף למשפחות הטבח שביקשו לערוך בעצמם את הטקס, ובחרה לשים להם אצבע בעין ולערוך טקס ממלכתי במקביל,  היה צריך ללכת עם כאב המשפחות ולערוך טקס אחד בלי קשר לעמדות פוליטיות, ימין או שמאל. איך ביחד ננצח, כשיש ערוץ מסית ומסוכן לציבור, שופר של נתניהו, שבעצם מדבר מגרונו ומוכן עבורו ללכת הכי רחוק ומלוכלך, ובחר להתעלם במודע באופן שזועק לשמיים, מציפור הנפש העדינה ביותר של המדינה, משפחות נפגעי השבעה באוקטובר.

עם אמירה מכוערת, מפלגת ולא אנושית בחר ערוץ 14 לא לשדר את טקס המשפחות (למעט רגעים ספורים שלו כדי לצאת מתוך חובה) ושידר רק את הטקס הממלכתי, בזמן שערוץ 11, 12, 13, ואפילו i24NEWS שיש לו קו ימני מובהק, שידרו את טקס המשפחות במלואו ואחריו את הטקס הממלכתי.

טקס הזיכרון הלאומי (צילום: צילום מסך)
טקס הזיכרון הלאומי (צילום: צילום מסך)

אני תוהה עם עצמי איך את מגי טביבי, סיימת אתמול יום עבודה, ניקית את האיפור מפנייך היפות, נכנסת בלב שלם ונפש חפצה למיטה בלילה , והעברת לילה רצוף בשינה עמוקה, בלי רגשות מצפון שכרסמו בך, כשאת יודעת שהתעלמת מבני אדם שעברו את הסבל הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל.

איך אתה שרון גל שלפני שעברת להגיש בערוץ מטעם, עוד היית אנושי, הצלחת לחזור אמש למשפחתך בערב אחרי שידור ולהרים את הילד שלך כשאתה מתעלם באופן מכוער מכ"כ הרבה ילדים שחייהם לעולם לא יראו אותו דבר, שאיבדו הורים, אחים סבים וסבתות, שאיבדו את ביתם?
ערוץ 14 עם בחירתו האומללה לא לשדר את טקס המשפחות,  צבע את עצמו אתמול סופית כאויב המדינה, והכתים את שמו לעד.

נכון אנחנו במלחמה רב זירתית, עם כ"כ הרבה גורמים עוינים שרוצים לכלותינו, אבל המלחמה האמיתית שלנו היא בפילוג והשיסוע הפנימי בחברה שתחילתו מאז ימי המהפכה המשפטית, פילוג אותו מייצרים נתניהו ושליחיו בתקשורת.

אם אנסה להשוות בין הטקסים, שניהם היו טקסים מרגשים, לטקס המשפחות היה פור גדול על הטקס הממלכתי כי הוא שודר לפני, כך שהצופים שתכננו לצפות בשני הטקסים הגיעו לטקס השני כבר מלאים ורווים בתכנים מהיום הקשה הזה. הטקס הממלכתי היה צבוע בפוליטיקה כי ראש הממשלה נשא בו נאום, וכפי שגם הימרתי הוא לא שכח לדחוף לנאומו גם את רעייתו שרה נתניהו. טקס המשפחות השתדל להיות נקי מפוליטיקה , אבל מדי פעם הבליחו לו רגעים, רפי בן שטרית, אביו של אלרואי בן שטרית ז"ל - שנפל בקרב על מוצב נחל עוז עמד על הבמה וקרא לוועדת חקירה ממלכתית וזכה למחיאות כפיים מהקהל, כמו גם יונתן אחיו של אלון שמריז שנחטף לעזה ונורה בשוגג על ידי צהל שאמר "אין חזון, אין מנהיגות - לא נרפה עד שנתקן, מהתופת יקום דור חדש".

הטקס הממלכתי לשבעה באוקטובר  (צילום: מסך)
הטקס הממלכתי לשבעה באוקטובר (צילום: מסך)

אבל במקרה שלהם ואחרי הסבל הבלתי יתואר שעברו, להם מותר הכל, כל מה שיבקשו המדינה צריכה לפרוס תחתם שטיח ולהיענות לכל דרישתם. טקס המשפחות שהיה הדבר האמיתי, שודר בשידור חי, ואילו הטקס הממלכתי עשה בחירה שגויה נוספת כשהוקלט מראש ולא הוצג בשידור חי, רק מהחשש לקריאות גנאי במהלכו.

אתמול היה סוג של תקדים, קיום שני הטקסים שנראה לצערי כי יהפכו לעניין קבוע מדי שנה, שני טקסים שיחיו ביחד ולחוד, ונאלץ לחיות כל החיים עם הכתם הזה של מדינה מפולגת, עד אשר הממשלה תוחלף באנשים חדשים שימצאו את הדרך לאחד ולא לפלג.