אני אתחיל מהסוף: רגע אחרי הדחתה של מאיה גרוסמן יצא לי להציץ לרגעים בתוכנית הטראש "אח לילה" המשודרת אחרי האח הגדול, בהנחיית שי-לי שינדלר וקווין רובין. מה אגיד לכם, תוכנית מבזה  כזאת עוד לא יצא לי לראות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

יושבים יוצאי האח הגדול לדורותיהם ומכנים את עצמם פאנל של מומחים, מומחים למה בדיוק? אתם באמת רוצים לדעת? מומחים בלהטיל רפש ולבזות את הדיירים המסכנים שכלואים בבית בלי שום יכולת להגן על עצמם. על יענקי, הדייר הכי חיובי ונעים הליכות בבית, אמרו שהוא חיית מחמד שאומרת מה שהקהל רוצה לשמוע, לצד גידופים ודברי בלע על יובל מעתוק, או על מצב הצבירה של איבר המין של רוי. וזה רק במקצת מהביזוי המשפיל שקרה שם אמש כשהם אוחזים בכוס שמפנייה בידם. ואני תוהה עם עצמי איך הזכיינית רשת ובכיריה, שמלהקת דיירים לאח הגדול לטובת רייטינג, עושה ניצול כזה מכוער באנשים תמימים שמשרתים להם את הכיס ואז מרשה לעצמה באותה נשימה, לצאת עם תוכנית שמבזה אותם אחד אחד באותה פלטפורמה. בושה. 

נחזור לפרק אמש, בו בלט במיוחד הדייר הדתי יענקי. במונולוג ערכי ומרגש הוא הציג לנו את פניו היפות, המנומסות, עם דרך ארץ קדמה להכל, כשלא רצה לגרום לכפייה דתית בבית וסירב לדבר עם הדיירים על הפרדה בין בשר וחלב, או כשהתלבט אם לקבל סכו"ם וצלחות משלו, כדי לא לעורר אנטגוניזם כלפיי הדיירים האחרים. יענקי הוא ליהוק מצוין של העונה, אבל הוא לא באמת מייצג את הקהילה החרדית, לא עם הכיפה הוורודה, לא כשהוא מסתובב בבית מלא בנשים בביקיני, חולם על תואר במשפטים ובטח לא עם כוונותיו לתרום למדינה ולשרת בצה"ל כמו כל אזרח בישראל. הוא לא דוגמא מייצגת בכלל לקהילה האורתודוקסית, הוא חריג בנוף. אבל הוא בהחלט מצליח לקרב לבבות, וגורם לכולנו לתהות האם יש מקום לשסע ולשנאה בין אחינו שכ"כ בולטת בימים אלה. יענקי מראה לנו איך אפשר אחרת, אילו גם הקהילה החרדית הייתה צופה באח הגדול היא יכלה ללמוד דבר או שניים על איך אפשר להיטמע בחברה מבלי לעורר אנטגוניזם ועדיין לשמור על תורה וקיום הדת.

ואם חשבתם שאתם הצופים בבית אחראיים ומשפיעים על הדייר שיודח באמצעות הצבעות, תחשבו שוב. כי יש רק אחד שקובע מי נשאר ומי יודח, מי יגיע לגמר ומי יקטוף את המיליון, מי יהיה אהוב ומי יהיה שנוא, כן ניחשתם נכון, האח הגדול עצמו. אז כדאי שתחסכו את ההשקעה המיותרת כי ריאלטי זה כבר מזמן לא, אלא עריכה מגמתית אך ורק מהנרטיב של האח הגדול, שבוחר מה להציג איך ומתי, וגורם לנו הצופים להצביע לדייר המועדף על האח עצמו.

אתמול זה בלט בהדחה של מאיה גרוסמן, שיצאה רק אחרי שבוע ימים בלבד מהבית והפסידה בהצבעות לדיירת יובל לוי שזכתה גם בחסינות בהצבעה הבאה. למי שלא מבין לבד מהי מניפולציה בעריכה, ראו את הפרק אמש. האח הגדול גרם לצופים בקלות רבה להצביע ליובל לוי, כשהוא בחר להציג את הכאב והחולשה של יובל שישבה בוכייה בסלון הבית ובהמשך פרצה בבכי בחדר האח הגדול ושיתפה על השוני שלה מהחברה, על הקצב האיטי שלה להיפתח לעומת אחרים, אחרי כזה מונולוג קורע לב, איך אפשר שלא להצביע ליובל כדי לחזק את בטחונה, שעל פניו היא דיירת מאוד לא בולטת או מעניינת העונה.

אף אחד מאיתנו הצופים מעולם לא יידע, האם גם מאיה גרוסמן, המודחת הראשונה, ישבה בחדר האח הגדול ומיררה בדמעות על הקושי שלה בבית ובחיים בכלל, והאם הקטע נותר על רצפת חדר העריכה. הרי אם האח הגדול היה בוחר לשים את הקטע המדובר, במידה והיה, או להציג בפרק אמש  רגעים יותר מרגשים של מאיה בבית, ובטוח היו כאלה, מאשר אלה שהוצגו, התמונה עשויה הייתה להראות אחרת אמש בהדחה. בסוף האח הגדול הוא היחיד שקובע למי תצביעו ומתי, אז אם חשבתם אפילו לרגע שבחירות דייר בשליטתכם, תחשבו שוב, אתם בסך הכל מצביעים לדייר האהוב על האח הגדול.