חיזבאללה עדיין מנסים לאמוד את היקף פיצוץ הביפרים שאירע אמש (שלישי) בלבנון שגרם לפציעתם של כ-3,000 מחבלי חיזבאללה, מבצע חסר תקדים שזכה לסיקור נרחב בתקשורת הזרה ברחבי העולם.

נוקאאוט: גיא פינס מתרסק, גיא לרר מככב
הקרב היה צמוד אבל גיא לרר וערוץ 13 רשמו ניצחון מרשים

ישראל לא לקחה אחריות עד כה, ועדיין שררה אמש בקרב אזרחי ישראל, תחושת גאווה גדולה על מבצע מבריק, מעבר לכל דמיון, שייכתב בספרי ההיסטוריה. עוד לא הספקנו לעכל את הידיעות שהגיעו בזה אחר זה על עוד ועוד מחבלי חיזבאללה שנפצעו בזירות שונות ברחבי לבנון, ועל סוג הפציעות כמו אובדן ראייה, אבל יש מי שממהר להרוס לנו את השמחה.

הכתב הצבאי של חדשות 12, ניר דבורי, שנוהג לשבח כל פעילות מבצעית מוצלחת של הגורמים הביטחוניים, עשה הפעם סיבוב פרסה וגרם לפאניקה לא קטנה בקרב הציבור, כשטען כי המבצע הוא שיקול מוטעה, שיוביל להסלמה ולתגובה חריפה ולא ישנה את האסטרטגיה הגדולה.

ניר דבורי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר דבורי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


מי שציפה שדבורי יהלל את הפעולה בלבנון הופתע לגלות שהפעם הציב דבורי ציבור את השאלות הקשות. דבורי ישב זועף באולפני המהדורות וביקר נמרצות את המהלך. "לא ברור מה מטרתו ולאן הוא יוביל מכאן. מה השלכות העמוקות של הדבר הזה, כי יכול להיות שחיזבאללה לא ישתוק כי זה כאב לו מדי, ונשאלת השאלה איזה החלטות התקבלו כאן, ואיזה משמעויות נלקחו כאן בחשבון ואיזה פעולות ננקטו מבעוד מועד כדי להבטיח מוכנות והערכות בכל הזירות לטובת התפתחויות מהסוג הזה, ולאן זה יכול לקחת ולהוביל אותנו", אמר דבורי שוב ושוב באולפני החדשות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>


"מה התכלית של המבצע? למה הוא נועד? מה ההשלכות שלו?", תהה דבורי כשהוא מכנה את המבצע שהביא להישגים מרשימים "החלטה של גחמה של רגע כדי להראות יכולות ולנסות לייצר סבוטאז', מה רצה להשיג מי שעשה את זה, מה משמעות של הדבר הזה ולאן זה ייקח אותנו".

"האם יש כאן מהלך שאני מבצע עריפה של שורה ארוכה של אנשים שתפקידם המרכזי מחייב את זה, או שאני עושה פעולה, שאני אומר בזהירות שהיא סבוטאז' לתת עילה או תירוץ למהלכים אחרים?", אמר. אז הוסיף דבורי ומיהר להוריד ציפיות מהצלחת המבצע: "גם אם יש ביפרים שהתלקחו אני לא בטוח שזה הורג אנשים, אני שומע כרגע רק פצועים, מה בדיוק הם רצו להשיג בזה? להפחיד, להדליק".

ואם זה לא הספיק הוא המשיך לייצר פאניקה ובהלה. "אתה משחק ומהמר על גורלה של מדינת ישראל, אם אתה רוצה ללכת למהלך גדול בלבנון אז צריך לנהל בדרך אחרת, ולא לייצר הסלמה מדורגת שתגרור אותך לנקודת פתיחה לא נוחה. האם יש תוכנית גדולה סדורה שלא נחשפנו אליה, או שזה משחק? בעיני זה לא מספיק וזה לא משרת את המטרות העליונות של מדינת ישראל".

"אנחנו כל פעם הולכים על הכירורגי וטכנולוגיה, וכל פעם מתלהבים ממיסטר Q וג'יימס בונד, אבל זה לא משנה את האסטרטגיה והמדיניות הגדולה שהיינו רוצים להשיג. בעיני זה שיקול מוטעה. אתה צריך להתייחס לאיום הכי גדול של חיזבאללה, ואתה צריך ללכת למהלכים גדולים יותר עם משמעויות גדולות יותר. זה עם כל הכבוד לא הכיוון".

אם עד היום כל מבצע מוצלח של צה"ל או גורמי בטחון זכה במהרה לביקורת נוקבת מהעולם על פגיעה באזרחים חפים מפשע והאשמות קשות נגד ישראל בבית הדין בהאג על פשעי מלחמה, הצלחנו אמש לייצר בהיקף חסר תקדים מבצע ממוקד רק למחבלי חיזבאללה, עם מינימום סיכונים ופגיעה באזרחים בבלתי מעורבים. את זה דבורי לא הזכיר בשום שלב .

מבצע הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס,צילום מסך)
מבצע הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס,צילום מסך)


אלא שנראה כי הקו התוקפני של דבורי שינה מעט את הטון, ככל שנוספו עוד ועוד ידיעות על היקף המבצע וכמות הפצועים, וייתכן ודבורי אף קיבל הודעה מהגורמים הרלוונטים בדרישה שימתן את דבריו, כי הביקורת שלו לא תורמת, ומורידה את המורל. לכן שינה כיוון ולפתע שיבח את המבצע, אבל המשיך להדגיש את הלך רוחו כי לא ברורה לו מטרת המבצע.

"יש כאן הישגים מאוד מרשימים, ומי שעשה את זה יש לו יכולות. אבל אנחנו רוצים לדעת דבר אחד, שמי שמקבל החלטות מקבל החלטות בצורה עניינית, ושהדבר היחיד שעומד לנגד עיניו זה טובת המדינה, כי מדובר פה בגורלה של אומה, ולכן אני מקווה שכל ההחלטות הן כאלה".

הבוקר הסתבר שדבורי לא טעה כשתהה בקול מה הייתה התכלית האסטרטגית של המבצע, כי גורמים אמריקאים חושפים שהיה חשש שפרטי המבצע יתגלו לאחר שפעיל חיזבאללה חשד ואיים לחשוף את המבצע החשאי, ולכן החליטו להפעיל את פיצוץ הביפרים.