הארגונים "זולת — לשוויון וזכויות אדם", "התנועה לרגולציה הוגנת", ו"הבלוק הדמוקרטי", פנו הבוקר (שלישי) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה ולנציבות תלונות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ערוץ 14.

זאת, בטענה בטענה כי הערוץ אחראי להסתה שיטתית וכי מתחילת המלחמה נתן הערוץ במה ליותר מ–50 אמירות הקוראות לביצוע רצח עם או תומכות ברצח עם נגד הפלסטינים, ולמעלה מ–150 אמירות הקוראות לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, וכן להטלת עיצומים וקנסות כבדים על הערוץ, גם לנוכח הפרת כללי אתיקה בשידורים. 

"יש לי סיוטים מעזה": המסע האישי של זיו קורן בצל הטרור והתקווה
מפלצות או קורבנות? "הסיפור של לייל ואריק מננדז" – טרגדיה משפחתית | נטפליקס

בנוסף לכך, תועדו עשרות התבטאויות שכללו קריאות לגירוש המוני של אוכלוסיית עזה ולשימוש בהרעבה כשיטת לחימה, ובנוסף עשרות התבטאויות המסיתות לגזענות נגד תושבי עזה ונגד הפלסטינים בכללותם.

תקיפה בדאחיה (צילום :רשתות הערביות)

"ב–7 באוקטובר ביצע ארגון הטרור חמאס פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. החברה הישראלית שרויה בטראומה שייקח שנים לרפאה. זהו בדיוק המצע שעליו עלולות לצמוח, וצומחות, מפלצות מוסריות", כך כתבו במכתבים עורכי הדין מיכאל ספרד, אלון ספיר ועינת גייר, המייצגים את הארגונים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

למכתבים צורפה רשימה שמדגימה לטענת הארגונים כיצד הפך ערוץ 14 ל"מכונת שידול" לביצוע פשעי מלחמה כלפי אזרחי עזה ולעתים גם כלפי פלסטינים בגדה המערבית. היא כוללת בין היתר את התבטאויות מפי מנחים, פאנליסטים ואורחים בערוץ.

ב–12 באוקטובר התארח חבר הכנסת לשעבר משה פייגלין בתוכנית "הפטריוטים" ואמר: "אם המטרה של המבצע הזה היא לא החרבה, כיבוש, גירוש והתיישבות, לא עשינו כלום".

פייגלין (צילום: אבשלום ששוני)
פייגלין (צילום: אבשלום ששוני)

יומיים לאחר מכן אמרה המנחה נווה דרומי ב"הפטריוטים" ש"אין חפים מפשע [...]. הם ב–48' הביאו על עצמם את הנכבה. עכשיו תהיה להם נכבה שנייה, אבל אמיתית, לסיים את העבודה של בן גוריון".

ב–15 באוקטובר שודר בערוץ מסר מצולם של הזמר אייל גולן ובו קרא "למחוק את עזה לגמרי, לא להשאיר שם בן אדם אחד". כזכור, מדובר באמירה שצוטטה בתביעה נגד ישראל בבית הדין בהאג, ונשקלה בעקבותיה חקירה פלילית בישראל נגד הזמר.

ב–19 באוקטובר התארח ב"הפטריוטים" אליהו יוסיאן, שאמר: "האויב זה לא חמאס, אלא עזה. האויב זה לא פת"ח, אלא ערביי יהודה ושומרון [...]. כשאתה אומר 'אוכלוסייה — אין אוכלוסייה. יש (בעזה) שני מיליון וחצי טרוריסטים [...]. ברגע שבעזה אין חף מפשע, אז אין טעם ל'הקש בגג'. בעשר השעות הראשונות של המלחמה — ברגע שראינו שאנסו וערפו ושחטו והכול עשו — היינו צריכים להוריד 50 אלף עזתים". יוסיאן חזר בשידור גם בחודש פברואר האחרון על האמירה שבעזה יש "שניים וחצי מיליון מחבלים".

אליהו יוסיאן (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אליהו יוסיאן (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

עוד צוין כי בשני בנובמבר הופיע באולפן חדשות 14 הפרשן יעקב ברדוגו וטען כי "צריך להפציץ בלי הבחנה. אנחנו מבחינים וזה דבר לא טוב [...]. אפשר שחיל האוויר יעבוד הרבה יותר, ולא להבחין מעורבים ובלתי מעורבים". מהרשות השנייה נמסר ל״מעריב״ כי המכתב התקבל וייבחן.

מערוץ 14 נמסר ל״מעריב״: ״לאחר שזהבה גלאון וארגון זולת הושפלו בבית המשפט העליון ומשכו את העתירה שלהם, הם מנסים למחזר את הטענות ולגרור את היועמ״שית להצטרף למסע הפוליטי הנואש שלהם נגד חופש הביטוי בישראל וזאת במטרה לסגור כלי תקשורת שלא מתיישר עם האג׳נדה שלהם. היינו מצפים מזהבה גלאון לכבד את שלטון החוק ואת החלטת בג״ץ. מחקרים קובעים: המאבקים והנסיונות לסגור את ערוץ 14 מעלים לו את הרייטינג. תודה זהבה!״.