תקרית מילולית נרשמה אתמול (שישי) באולפן שישי בערוץ 12, בין הפרשנים גיא פלג ודדי שמחי: כאשר שמו של המפכ"ל החדש, דני לוי, השתרבב לפאנל, ופלג נתן דרור ללשונו החדה ואמר: "אם יש בוויקיפדיה ערך כזה 'אידיוט שימושי', אני מציע לשים ליד המונח הזה את תמונתו של המפכ"ל".

אף אחד בשולחן לא ממש התרגש מדבריו, מלבד דדי שמחי שביקש להעיר לפלג שזו הייתה אמירה לא ראויה כלפי מי שנבחר כחוק לתפקיד מפכ"ל המשטרה. כתגובה לתגובה, גיא פלג התפוצץ על שמחי ועקץ אותו שהוא מודה לו על שיעור בנימוסים, אבל התעקש ש-"אידיוט שימושי" הוא "בדיוק הביטוי הראוי ביותר ל'כבוד המפכ"ל שלנו'.

איתמר בן גביר, דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר, דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פלג נימק והסביר שהשר איתמר בן גביר, מינה את לוי לתפקיד החשוב, כי זיהה שהוא "אידיוט שימושי" שאפשר יהיה באמצעותו לשלוט במשטרה ולמנות או להדיח את כל מי שהשר יראה לנכון. פלג טען שדני לוי לא ראוי היה להימנות לתפקיד כי מעולם לא הצטיין במה שעשה, גם לא כאשר תיפקד כניצב משנה, ולא הראה כל "נתונים חריגים" כמו בטיפול בפשיעה במגזר הערבי.

לא זו בלבד, אלא שפלג אף הרחיב, וחשף שבמסמך משפטי שלוי הפיץ בין השוטרים הוא כתב: "אני אגן על עצמאות המשטרה". כלומר על פי פלג, לוי מתעתד להגן על המשטרה מפני שלטון החוק, ובפרט, יש להניח, מפני היועמש"ית, שלאחרונה שמה עליו את עינה הבוחנת והביקורתית. המסקנה על פי פלג, היא שראש הממשלה ושריו החליטו לסכסך בין אנשי מערכת העקיפה.

במאמר מוסגר, קשה שלא לסמפט את דדי שמחי על נאמנותו למדינה, נאמנות שהנחיל גם לבנו גיא, לוחם בסיירת צנחנים, שנהרג ב-7 לאוקוטובר. אני באופן אישי, אפילו  שואבת מדדי עידוד ואופטימיות כאשר הוא לא דבק באופן אובססיבי בנבואות שחורות, אלא שם את מבטחו בחיילינו שהם יביאו את הניצחון.  

אולם הפעם, שמחי שגה ואפילו הגחיך את עצמו כאשר לא תרגם נכון את הביטוי "אידיוט שימושי" שבו השתמש גיא פלג. מדובר בכינוי המיוחס למישהו נאיבי ותמים שאפשר לתמרן אותו ולנצל אותו כדי לקדם אג'נדה מסוימת. נראה היה כי  שמחי פירש את המילה "אידיוט" פשוטה כמשמעה והתייחס לביטוי כמילת גנאי. אפילו גיא פלג בעצמו לא הבחין שדדי שמחי שגה בהבנת הביטוי.

דדי שמחי  (צילום: חדשות 12)
דדי שמחי (צילום: חדשות 12)

בכל מקרה, רבים בציבור הישראלית הספיקו להתרשם שהמפכ"ל עושה דברו של השר לביטחון לאומי, וינסה בכל מאודו לרצות אותו ולשאת חן בעיניו, ועל כן, בעיניהם, פלג קלע בול, כאשר כינה את המפכ"ל איך שכינה. 

יש אפילו שיגידו שהוא היה עדין כאשר נמנע מלכנות את האמירה של דני לוי לפני זמן מה, ש"נגזר עלינו" לחיות עם פיגועים, כאמירה טיפשית ותבוסתנית, בפרט כשהיא יוצאת מפיו של מפכ"ל המשטרה. מפכ"ל שתפקידו בין השאר, להפיח אמון בתושבים שהוא יעשה כל שביכולתו להעניק להם הגנה ובטחון, ולא ירים ידיים למול טרור, כאילו היה גזירה משמיים שעלינו לחיות איתה.

באשר לגיא פלג, גם אם אני נוטה להאמין שהוא לא היתמם כאשר כינה את המפכ"ל "אידיוט שימושי" אלא התכוון ללעוג לו ולעלוב בו כהוגן, או גם אם הייתי מסכימה עם דדי שמחי שפלג הגזים כאשר זלזל כך באיש, ייאמר לזכותו של הפרשן לענייני משפט, שיש לו ביצים. בינתיים, לא נראה שאף אחד מהפרשנים והמבקרים בתקשורת או באופוזיציה, שש לבקר, להתעסק או להסתבך עם מפכ"ל משטרה, שמא הלה יחפש אותו ויארוב לו בסיבוב.

מי שצפה אמש בתכנית של לוינסון ואופירה לפני מהדורת החדשות המרכזית, ראה אותה נמנעת מלשאול את דובר המשטרה, אריה דורון, שהתארח באולפן, שאלות קשות. אפילו לוינסון העצבני שלא ידוע כחוסך במילות תוכחה, נזהר הפעם מלהפגין קשיחות יתרה, נגד המפכ"ל. ואז בא גיא פלג ואמר את אשר על ליבו בלי מורא ופחד, לא מפני המשטרה, ולא מפני מפכ"לה, ובכל קנה מידה, זוהי עיתונאות אמיצה.

דדי שמחי אם כך, שגה והגזים כאשר נעלב בשם המפכ"ל, ואני תוהה האם גם תומכי הליכוד ישגו כאשר יעזו שוב לכנות את ערוץ 12 כערוץ התרעלה, כי ממה שאני שמעתי בלילה מפרשני הערוץ, אחרי שדווח על המתקפה באיראן, הם רק שיבחו את זרועות הביטחון, על הפעולה הנועזת באיראן. ישראל זיו לא ידע נפשו מרוב גאווה על התגובה הישראלית בראש הנחש. להזכירכם שבניגוד אליו, בן גביר כינה בזמנו את פעילות צה"ל כ"דרדל'ה". אז מי כאן מפיץ רעל והסתה?