"הקרב על משטרת שדרות": הפקה מיוחדת של כאן 11 משחזרת את הקרב שהפך לאחד המיתוסים המכוננים של השבעה באוקטובר, ומביאה את סיפורם המצמרר של השוטרים שהתבצרו על הגג של תחנת משטרת שדרות, עד להחלטה הדרמטית להרוס את התחנה מחשש להתבצרות מחבלים נוספים.

השחזור של הקרב ההרואי, שנמשך 27 שעות ,עמוק לתוך הלילה, נעשה באמצעות מודל מדויק של תחנת המשטרה ההרוסה, חומרי מצלמות וקשר, וראיונות עומק. הסרט ישודר ב-27 באוקטובר, יום ראשון (תאריך הזיכרון העברי ל-7.10.24), לאחר מהדורת החדשות, בשעה 21:30 בכאן 11 ובכאן BOX.

"הקרב על משטרת שדרות" ,סרט תיעודי של כאן, תאגיד השידור הישראלי, משחזר את שהתרחש בתחנת המשטרה במשך שעות ארוכות, בשבת של 7 באוקטובר. עשרות מחבלים שפרצו לשדרות סימנו את התחנה, בה שהו רק עשרה שוטרים חמושים באקדחים בלבד, כיעד לכיבוש. במשך יממה ניסו שוטרים, אזרחים וחיילים שהגיעו לתחנה לכבוש את המבנה מחדש ולחלץ את חבריהם הלכודים.

הקרב על משטרת שדרות. קרדיט: כאן 11 (צילום :מתוך כאן 11)

הקרב הנואש שהם ניהלו, ושאותו משחזרים המשתתפים במונולוגים קורעי לב, ריתק את המחבלים לתחנה ובלם את מסע הטבח בעיר שדרות, זמן קצר אחרי שהחל. בתום הקרבות הוחלט להרוס את התחנה בשל החשש שנותרו מחבלים שהתבצרו בפנים.

הרס תחנת המשטרה בשדרות יצר אתגר עבור יוצרי הסרט, שביקשו לשחזר במדויק את ההתרחשויות הכאוטיות של שעות הקרב הראשונות. לבסוף הוחלט על בניית מודל מדויק של התחנה.

הדגם שנבנה מבוסס על התוכניות הארכיטקטוניות של המבנה המקורי, ועל תמונות שצילמו השוטרים לאורך השנים. כך שוחזרו לא רק המבנה אלא גם הרצפה, התקרה, התאורה, הריהוט ואפילו לוחות השעם במשרדים. את הדגם בנו המעצבים יעל קומורובסקי, גיא בן דרור ושי אהרון; שטחו כ-2.4 על 1.2 מ"ר, ובנייתו ארכה כשבעה שבועות.

הקרב על משטרת שדרות (צילום: באדיבות כאן 11)
הקרב על משטרת שדרות (צילום: באדיבות כאן 11)

״הקרב על משטרת שדרות״ מציג סיפור בלתי נתפס של כישלון מערכתי לצד רעות, גבורה, הפקרה והקרבה, ומהווה מסמך היסטורי לאחד הרגעים המכוננים בתולדות מדינת ישראל. בין השורות מעלה הסרט שאלות קשות על הפקרתם של תושבי העוטף, על הדחקתה של שאלת עזה, ועל ההפתעה האסטרטגית שספגה מדינת ישראל כולה.

קרדיטים

במאי: אייל בלחסן
הפקה: מובי פלוס
מפיק -דוד מנדיל
תסריטאים- אייל בלחסן, נעם שיזף
עיצוב ובניית מודל- גיא בן דרור, יעל קומורובסקי, שי אהרון