לא ייאמן. סקסופוניסט-העל אלי דג'יברי כבר ניגן בקריירה המזהירה שלו, לצדן של אגדות ג'אז כמו הרבי הנקוק ואל פוסטר, אבל הוא מתרגש כמעט כמו נגן מתחיל לקראת מופע הענק שלו ברביעי השבוע, במסגרת חגיגות ה-30 של האופרה הישראלית, עם תזמורת ביג-בנד בניצוחו של מייק הולובר. 

"מבחינתי, הופעה עם תזמורת ביג-בנד היא חלום שמתגשם", אומר דג'יברי, "עוד מנעורי אהבתי לנגן את המוזיקה של הביג-בנדים הגדולים, שביצעו מוזיקאי ג'אז מהשורה הראשונה, ובהם דיוק אלינגטון וקאונט בייסי. כמי שהפך להיות עם השנים גם מלחין, חיכיתי להזדמנות שהיצירות שלי יבוצעו על ידי תזמורת ביג בנד ונגני כלי מיתר". 

כולם כחול-לבן?  

"לצד הולובר, שגם עיבד את כל הקטעים שלי, הבאתי מארה"ב כשחקני חיזוק לתפקיד החצוצרן המוביל את ג'יימס דה לה גארצה, ולתפקיד סקסופוניסט האלט הראשון את בן קונו". 

ולמרות תמיכה כזאת של שחקני חיזוק על הבמה, אתה עדיין מתרגש. 

"אני לאו דווקא נהנה מזה, אבל ככה בנויה האישיות שלי. אחרי המתנה מורטת עצבים, זה נעלם בשנייה שאני עולה על הבמה. אז הכל בסדר". 


"עוד בנעורי אהבתי את הביג-בנדים". דג'יברי. צילום: ANIA GRUCA, יח"צ

דג'יברי (36), ששמו נישא בהערצה על שפתותיהם של ג'אזיסטים ישראלים צעירים, צמח לצלילי המוזיקה ביפו, עיר הולדתו, במשפחה עם שורשים בולגריים-איראניים. כשהיה בן 9, רשמו אותו הוריו לקונסרבטוריון. הכלי הראשון שקיבל ליד היה המנדולינה. עד מהרה בגד בה וחצה את הקווים לסקסופון. 

"בהתחלה רציתי סקסופון בידיעה שעם הכלי הזה אוכל להגיע פעם לחוץ לארץ", משחזר דג'יברי, ומוסיף: "אבל מהר מאוד התאהבתי בכלי הזה. הבנתי מה מתחבר לרצונו של אדולף סקס, מי שהמציא את הכלי, במטרה ליצור משהו שיחקה את הקול האנושי. כשאני מנגן, אני, שכל כך רוצה לשלב שירה בקריירה שלי, מרגיש שאני שר, ומעביר כך משהו מהנשמה שלי". 

מקום של עוצמה והמשכיות  

דג'יברי מגיע למופע במשכן מהדירה שרכש בחולון לפני שלוש שנים, כשמאז הוא מגיח ממנה להופעות בעולם הגדול. "כשיצאתי לפני גיל 20 לקריירה בחו"ל, עזבתי מתוך רצון לחזור", הוא אומר, "אבל לא מתוך תבוסתנות, אלא ממקום של עוצמה ושל המשכיות. בשבילי זאת פריבלגיה עצומה לנהל את הקריירה שלי מכאן, המקום שאני הכי קשור אליו בעולם, עם כל הבעיות שיש בו". 

במהלך שהותו המחודשת בארץ, התכבד דג'יברי בפרס לנדאו היוקרתי של מפעל הפיס וקיבל לידיו, עם דובי לנץ, את מפתחות הניהול האמנותי של פסטיבל הג'אז בים האדום - האירוע מס' 1 בתחומו. "אני גאה ברמה הגבוהה של הפסטיבל הזה, המשקף את איכות הג'אז בארץ, ומתכתב עם סגנון מוזיקת העולם", הוא גאה להציג. 

מה בהמשך? 

"אני בדרך לסיים אלבום משותף עם אלון אולארצ'יק, בהפקה מוזיקלית שלי, כשאלון תרגם סטנדרטים ידועים של ג'אז, ואני מצטרף אליו בשירה". 

והחלום? 

"שמעיין היצירה אף פעם לא ייפסק אצלי". 

דג'יברי, אגב, מדהים בצניעותו. הראיון עמו נערך בשישי בערב. מתברר שמכל נפלאות המוזיקה, ממהר דג'יברי, בן יחיד, לקידוש אצל הוריו, שם מתרגש הקונצרט שהוא הכי מחובר אליו.  

ג'אז במשכן עם הסקסופוניסט אלי דג'יברי.
5.11, רביעי, 21:00, 
בית האופרה, שד' שאול המלך 19, תל אביב