המתקפה האיראנית על ישראל הביאה איתה השלכות רבות על מסחר הנפט במזרח התיכון – שמחירו זינק ביותר מ-6 דולרים לחבית תוך ימים בודדים. אך ההתייקרות היא לא המגמה היחידה שנרשמה בשוק. בימים שעברו מאז המתקפה, חלה עלייה חדה בפעילותם של משקיעים קמעונאיים במגרש הנפט.

משקיעים קמעונאיים הם אנשים פרטיים ולא מקצועיים, שמבצעים השקעות בשוק ההון באמצעות חשבונות פרטיים. התנהלותם בשוקים מתגברת לעיתים קרובות בעקבות אירועים גיאופוליטיים משמעותיים, ובשבועות האחרונים בגלל המתח ההולך וגובר במזרח התיכון.

כזכור, המתקפה האיראנית עוררה חששות כבדים לגבי האספקה של נפט בשוק, מה שהוביל לעלייה חדה במחירים (אפשר לקשר לכתבה שאשלח). הדבר משך משקיעים רבים שמעוניינים לנצל את התנודתיות הגוברת. לפי בלומברג, נפח המסחר בקרן הנפט האמריקאית (USO) עלה לרמות הגבוהות ביותר מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022. "כשהמחיר עולה בקביעות ובסדר, זה נהדר עבור הסוחרים", אומר רזה דילמאגני, משקיע קמעונאי, בריאיון לסוכנות הידיעות. 

אבל יש גם מי שלא מרוצים מהתופעה. התנודתיות הגוברת מדאיגה את הסוחרים המקצועיים, שרואים במשקיעים הקמעונאיים כמי שעלולים להשפיע על מחירי הנפט מעבר למה שהבסיס הכלכלי מצדיק. דילמאגני עצמו לא חושש מכך, ומציין כי הוא לא מגיע ללילה כשהוא "מחזיק משהו" – כלומר, לא משאיר את עמדותיו בשוק פתוחות לאחר סוף יום המסחר, ולא מחזיק את השקעותיו עד ליום הבא.

האסטרטגיה הזו, של קניית ומכירת הנכסים לאורך היום מבלי להגיע לסיומו עם השקעות רבות ביד, היא טקטיקה נפוצה מאוד בקרב המשקיעים הקמעונאיים, ומשמשת אותם כדי להימנע מסיכונים ותנודות שעלולים להשפיע על המחירים כשהשוק סגור. עם זאת, יש הסבורים שהימים הקרובים יזמנו התפתחויות שיערערו את יציבות השוק ואת הביטחון של אותם משקיעים – גם במהלך המסחר.