תגמולים ומענקי מילואים לא יחשבו כהכנסה בעת בחינת הזכאות להנחה בארנונה, כך לפי טיוטת תקנות חדשה שפרסם משרד הפנים. הבשורה הזו מגיעה לאחר שהוגשה עתירה לבג״ץ, במטרה לתקן את המצב בו מילואימניקים שקיבלו מענקים בגין שירותם לא היו זכאים להקלות בארנונה על בסיס הכנסה – משום שהתגמולים שקיבלו נחשבו ככזו.

החלטת משרד הפנים התקבלה לאחר מאבק ממושך, במסגרתו פנה תנועת "התעוררות בירושלים" למשרד בבקשה לעדכן את התקנות כך שהמילואימניקים יהיו זכאים להנחה שמגיעה להם, אולם לאחר שהשיח בין שני הגופים לא הוביל לשינוי החוק, עתרה התנועה לבג"ץ. בטיוטת התקנות של משרד הפנים, שפורסמה לאחר קביעת בג"ץ, נכתב כי הוחלט "להחריג את תגמולים אלה מתחולת הגדרת 'הכנסה' לשם הוקרה למשרתי המילואים שבשל היקף שירותם קבלו תגמולים מיוחדים אלה".

חשוב לציין כי ההנחה בארנונה על בסיס הכנסה תחריג רק את המענקים המיוחדים שמקבלים המשרתים, ולא את התגמולים הרגילים שמשולמים להם. זאת משום שהם נועדו לפצות את משרת המילואים על אובדן הכנסתו ולהעמיד לו הכנסה חלופית. כמו כן, התקנות החדשות לא מחייבות את הרשויות המקומיות להחריג את המענקים, אלא רק מאפשרות להן להחליט האם הן עושות זאת בהתאם לשיקול דעתן, שהרי עד כה, לא הייתה ברשותן אפילו האופציה. ההטבה תהיה בתוקף עד סוף השנה הבאה.

חישוב ארנונה (צילום: Shutterstock)
חישוב ארנונה (צילום: Shutterstock)

ד״ר מתן גוטמן, המייצג את תנועת "התעוררות" מסר: "העתירה הפנתה זרקור לפגיעה ואפליה חמורה של חיילי מילואים בעלי הכנסות נמוכות, רובם סטודנטים. הכללת תגמולי המילואים המינימליים כחלק מההכנסה לצורך חישוב הנחה בארנונה היא עוול לציבור גדול מקרה משרתי המילואים, בפועל הכנסתם לא השתנתה ומכאן זכאותם להנחה. חישוב תגמולי המילואים יוצר אבסורד של ״נלחמת-שילמת״, וחובה עלינו כחברה להקל בכל דרך אפשרית על חיילי המילואים, ובוודאי לא לשלול מהם זכויות המגיעות להם בדין".