הכתבה נכתבה בשיתוף בנק לאומי

עצמאים צריכים לבחור את סוג העסק שלהם
נכון לשנת 2023, בישראל פועלים כ-660 אלף עסקים עצמאיים. עסקים אלה נבדלים אלה מאלה במגוון עצום של פרמטרים - החל מתחומי העיסוק וכלה בהכנסות ובהוצאות. עם זאת, ההבדל הראשוני בין סוגי העסקים השונים במדינת ישראל הוא כבר בהגדרת העסק, או בסוג העסק. ההבדל בין שלושת סוגי העסקים נוגע למיסוי והדיווח - עוסקים פטורים, עוסקים מורשים וחברות בע"מ. עוד לפני שאתם מקימים עסק, חשוב להכיר את ההבדלים ביניהם.

עוסק פטור - מה זה אומר וממה הוא פטור
עוסקים פטורים מוגדרים כך מכיוון שהם פטורים ממע"מ. ליתר דיוק, הם פטורים מדיווחים חודשיים ודו-חודשיים לרשות המיסים, ומשום כך הם לא גובים מע"מ מלקוחותיהם. בהתאם לכך, הם גם לא מקבלים החזר על המע"מ שהם משלמים על הוצאות העסק. אפשרות זו מתאימה למי שמקים עסק קטן, שבמקרים רבים אפילו לא מהווה את מרכיב ההכנסה המרכזי בהכנסות החודשיות של בעל העסק (אז נדרש לבצע תיאום מס).

המגבלה המרכזית על עוסקים פטורים היא ברמת ההכנסה - נכון לשנת 2024, מחזור ההכנסות השנתי של עוסק פטור לא יכול לעלות על 120 אלף ש"ח. מחזור הכנסות שעולה על הסכום הזה (שימו לב שלא מדובר ברווח אלא בהכנסות ברוטו), מחייב פתרון אחר ובהתאם לכך גם חובת דיווח אחרת.

עוסק מורשה - לעסקים שרוצים להגדיל את רמת ההכנסה
אם עוסק עצמאי מרוויח יותר מ-120 אלף ש"ח בשנה, ואינו מעוניין להקים חברה בע"מ עבור העסק שלו, הפתרון הקיים בחוק הוא עוסק מורשה. בניגוד לעוסק פטור, עוסק מורשה מחויב בדיווח חודשי (או דו-חודשי) למע"מ, והדבר דורש עבודה צמודה עם רואה חשבון ולא רק דיווח של דו"ח שנתי. עוסקים מורשים חייבים במע"מ, ובהתאם לכך הם גם יכולים לקזז מע"מ מהוצאותיהם החודשיות. עם זאת, חשוב לציין שגם אם מחזור ההכנסות השנתי קטן מהקבוע בחוק, עוסק מורשה עדיין חייב בדיווח למע"מ. בנוסף כדאי לדעת כי עוסקים מורשים  נדרשים לפתוח חשבון בנק המוגדר כחשבון עסקי (ולא לנהל פעילות עסקית בחשבון פרטי).

חברה בע"מ - הפרדה בין העוסק לעסק
חברה בע"מ היא ישות משפטית נפרדת מבעל העסק, וכך היא למעשה יוצרת הפרדה בין העסק לבין מי שמפעיל אותו. כאשר מדובר בעסקים שמבצעים פעולות בפרופיל גבוה יותר, חברה בע"מ היא מכשיר כלכלי נדרש. כישות משפטית וכלכלית נפרדת מבעל העסק, חברה בע"מ מחייבת פתיחת חשבון נפרד, דרכו יתבצעו הפעולות הכלכליות של החברה. מבחינת הנהלת חשבונות וראיית חשבון, חברה בע"מ היא האפשרות המורכבת ביותר, והיא חייבת בדיווח חודשי ושוטף לרשות המיסים על פעולותיה.

קבלו החלטה שמתאימה לצרכים שלכם
בעולם העסקים העצמאיים אפשר להגיד שאין שני עסקים זהים לחלוטין. בהתאם לכך, גם הצרכים של כל עסק יכולים להיות שונים בתכלית, וההגדרה שלהם יכולה להיות שונה זה מזה באופן משמעותי. בין אם מדובר בעוסק פטור קטן, בעוסק מורשה גדול יותר או בחברה בע"מ שמשמשת ישות נפרדת מבעל העסק לכל דבר ועניין - חשוב לקבל כל החלטה בהקמת העסק שלכם בצורה הזהירה והנכונה ביותר. במידת הצורך, כדאי גם להיעזר ביועצים מומחים בכדי להבין מה הכי מתאים עבור העסק שלכם.

פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

הכתבה נכתבה בשיתוף בנק לאומי