הכתבה נכתבה בשיתוף yedlaw

רובנו שמענו את צמד המילים "פוסט טראומה", ובמדינה שלנו אנחנו מכירים את המצב היטב; אנשים רבים שמשרתים בכוחות הביטחון, ובעיקר חיילים ביחידות קרביות, מושפעים מהמצב הזה במהלך או אחרי השירות שלהם. מדובר בלקות לכל דבר שמשפיעה על ההתנהלות הנפשית והגופנית, ולכן היא מזכה בקבלת אחוזי נכות ממשרד הביטחון. אם אתם לא יודעים מה התהליך דורש, כאן נפרט מה צריך לעשות כדי לממש את הזכות הזו  וכיצד עורך דין אחוזי נכות יכול להטות את הכף לטובתכם.

מה הגורמים לפוסט טראומה בצבא?
פוסט טראומה בצבא (PTSD) אצל אנשי צבא יכולה לבוא לידי ביטוי מיד לאחר אירוע טראומטי או אפילו שנים לאחר מכן. המצב הנפשי הזה יכול להיות מופעל על ידי תזכורות לטראומות מהעבר, שפוגעות קשות בחיי היומיום. הגורמים העיקריים ל-PTSD שנוצר בעקבות השירות הצבאי כוללים:

  • אירועים מסכני חיים: השתתפות בקרבות, מלחמות, אימונים או מבצעים צבאיים
  • חשיפה עקיפה לאירועים מסכני חיים: עדות לאירועים טראומטיים, כגון טיפול בחברים פצועים, או עדות לאירוע שגרם לפגיעה באחרים
  • מחלה הקשורה בשירות: בעיות בריאות הנובעות מתפקידים צבאיים
  • תקיפה מינית: מקרים של אלימות מינית הם טריגרים משמעותיים להתפתחות של PTSD בצבא

חוויות טראומטיות אלו עלולות להוביל לתסמינים כמו זיכרונות כואבים שחוזרים שוב ושוב, מחשבות שליליות, סיוטים, פלאשבקים ומצוקה נפשית גדולה שמפריעה לתפקוד בסיסי בעבודה ובחיים האישיים.

מדוע להגיש תביעה על פוסט טראומה בצבא?
פוסט טראומה לא גלויה לעין כמו פציעות פיזיות,  מה שגורם לאנשים רבים להימנע ממימוש הזכויות שלהם. עם זאת, ההשלכות יכולות להיות משמעותיות באותה מידה, ולהשפיע על התפקוד היומי – מבחינה תעסוקתית, אישית וחברתית. בגלל זה הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין PTSD היא חיונית, שכן היא יכולה לספק:

  • קצבאות נכות: אלו יכולות לסייע בשמירה על אורח חיים יציב לאלו שאינם יכולים לעבוד או להחזיק בעבודה קבועה עקב מצבם.
  • גישה לטיפול: סיוע פיננסי מאפשר לאנשים שנפגעו לקבל טיפולים חיוניים לניהול תסמיני PTSD.

תהליך הגשת תביעה על פוסט טראומה מהצבא
כדי להצליח בתביעה נגד משרד הביטחון בגין דחק פוסט טראומטי, צריך קודם כל לקבל אבחנה רשמית על המצב. בשלב הבא, יש להוכיח קשר סיבתי ברור בין השירות הצבאי או האירוע הצבאי הספציפי שהוביל ל-PTSD.

כדי ליזום תביעות מסוג זה חשוב לאסוף את כל התיעוד הרפואי הרלוונטי של התובע ולהציגו לקצין התגמולים באגף השיקום של משרד הביטחון. לאחר מכן תיערך חקירה מקיפה של ההיסטוריה של התובע, ובשנים האחרונות יש הקלה בתביעות פוסט טראומה צבאית, גם במקרים שבהם יש היסטוריה של בעיות נפשיות, (מאובחנות או לא מאובחנות); תובע מסוים חווה מצבים נפשיים בעברו ופיתח פוסט-טראומה בשירות הצבאי, הוא עדיין יכול להגיש תביעה על המצב. כיום מכירים בכך שגם אם היה מצב שכזה, הרי השירות הצבא וחוסר אבחון מקדים של הבעיה הנפשית על ידי הצבא הובילו ל-PTSD.  

לאחר איסוף חומרי החקירה ומילוי טופס התביעה המתאים, יופנה התובע לבדיקת פסיכיאטר מאגף השיקום במשרד הביטחון. אם הפסיכיאטר יגיע למסקנה כי ה-PTSD נבע משירות צבאי, ביטחוני, קצין התגמולים יעביר את התיק לוועדה הרפואית של משרד הביטחון, אשר תקבע את אחוזי הנכות שיקבעו.

תהליך זה עשוי להימשך מספר חודשים וכולל בחינה מעמיקה של חייו של התובע. אם תקבלו הכרה על PTSD, תוכלו לקבל אחוזי נכות על בסיס חומרת מצבכם, וכן הטבות וטיפולים בהתאם למצבכם. במקרים שבהם מקבלים אחוזי נכות נמוכים מדי, או אחוזי נכות שלא מזכים בפיצויים, אפשר להגיש ערעור ולקבל אחוזי נכות מוגדלים עם עורך דין ועדה רפואית.

אם אתם מגישים תביעה ראשונה על פוסט טראומה, או ערעור, אתם יכולים להגדיל את הסיכוי שלכם לזכות עם עורך דין אחוזי נכות מקצועי. התיקים האלו דורשים תיעוד מדויק ואבחון מקצועי, וגם תמיכה מהסביבה וייצוג של עורך דין מומחה עם ניסיון בתחום.

איך אפשר להצליח בתביעות על פוסט טראומה מהצבא?
תביעות מסוג זה הן לרוב ארוכות ותלויות במידה רבה באיסוף יסודי של מסמכים רפואיים רלוונטיים ובניהול יעיל של האינטראקציות עם משרד הביטחון. תיק מאורגן היטב, הנתמך בראיות ברורות, יכול לזרז את התהליך ולחזק את הקשר הסיבתי בין שירות צבאי ל-PTSD. 

לכן, ניווט בתהליך התביעה עבור PTSD הקשור לצבא הוא מורכב מטבעו ויכול להימשך חודשים או יותר. הצלחתן של תביעות כאלה תלויה לעתים קרובות ביסודיות של הכנת הראיות ובתקשורת יעילה עם כל הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון.

עורך דין ועדה רפואית, כמו עו"ד ידידיה בלומהוף - נכה צה"ל מוכר עם ניסיון עתיר בתביעות נגד משרד הביטחון, יכול לשפר משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם. הניסיון הרב של עו"ד בלומהוף בטיפול בתביעות PTSD נגד משרד הביטחון מבטיח שתהיה לכם תמיכה מקצועית לאורך כל התהליך, מה שמגדיל את הסבירות לתוצאה חיובית. אל תוותרו על זכויותיכם; פנו לעו"ד ידידיה בלומהוף על מנת להבטיח את הפיצוי המגיע לכם בהקדם האפשרי.

הכתבה נכתבה בשיתוף yedlaw