החברות הגדולות במשק מרכינות ראש לציון ה-7 באוקטובר, היום בו חיי כולנו השתנו ללא היכר. בחברות השונות בחרו דרכים מגוונות ומחוות מעוררות השראה כדי לציין את יום הזיכרון במלאת  במלאת שנה למלחמה.  תערוכות צילומים ומיצגי זיכרון, דקת דומיה והרצאות מעוררות השראה של השורדים הן רק חלק מהמחוות המרגשות, שריכזנו כאן בכתבה.

תערוכת צילומי "שבעה באוקטובר" של הצלם זיו קורן בקמפוס דיסקונט

קבוצת דיסקונט מציינת את יום הזיכרון הלאומי לטבח ה- 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, ותארח בקמפוס שלה את תערוכת הצילומים 'שבעה באוקטובר' של הצלם זיו קורן, שהיה מראשוני הצלמים שרצו לאזורי הקרבות ותיעדו את האירועים הקשים באותה שבת שחורה.

במהלך אוקטובר יתארח זיו קורן להרצאה מיוחדת לעובדי הבנק אודות התערוכה וצילומיו מן המלחמה. על המסכים בסניפי הבנק ברחבי הארץ יוקרנו תמונות ושמות הנופלים והנרצחים,  במלחמת חרבות ברזל. ביום ה-7 באוקטובר יגיעו עובדי הבנק עם חולצות לבנות ובשעה 10 יתאחדו עם הנופלים בדקת דומיה.

ישראכרט

החברה מקיימת מחוות ואירועי הזדהות וזיכרון: היום, ה-6.10 בשעות הערב יודבק סרט צהוב ענק על חזית בניין החברה ובשיתוף עם מטה משפחות החטופים, מדבקות של 101 החטופים שטרם שוחררו יודבקו בכלל המעליות בבניין. בבוקר ה-7.10 בשעה 11:00 תקיים החברה התכנסות של כלל העובדים להפרחת 365 בלונים. בחברה תתקיים הרצאה של אדוה אברמוביץ אשר איבדה את בתה נועם התצפיתנית ב-7.10. בנוסף, תקיים סדרת הרצאות בשיתוף עם עמותת נט"ל ואדלר המסייעת לנפגעי טראומה: דין מירישניקוב יגיע להרצאה מול העובדים לשתף אודות הקושי שקיים אצל נפגעי טראומה באופן אישי וכן במעגלים רחבים יותר, על האתגרים בהתמודדות האישית, מול הקהילה והחברה וכיצד השפיע על עבודתו וכן מופע הרצאה של ג'ימבו ג'יי כתושב העוטף ועל ההתמודדות האישית שלו אחרי ה-7.10 באמצעות מוסיקה. לצד, הרצאת פסיכולוג קליני מומחה לטראומות והרצאה להורים עם ילדים מגויסים. בנוסף, בדומה לחברות נוספות, גם ישראכרט הצטרפה למיזם  "עוטפים את העוטף" המיועד לחזק את תושבי העוטף ובמסגרתו יפרש בשבוע של ה- 7.10 שילוט חוצות בשדרות, אופקים ובאזור יישובי העוטף.

הכסא של רותם שהודפס בתלת מימד, סטרטסיס  (צילום: באדיבות המשפחה)
הכסא של רותם שהודפס בתלת מימד, סטרטסיס (צילום: באדיבות המשפחה)

עובדי רייזאפ יספרו על קרוביהם שנפלו בקרבות

ברייזאפ, סטארטאפ הפינטק הישראלי, המסייע לצרכנים לשלוט בהוצאות הפיננסיות, באמצעות בינה מלאכותית וחכמת הקהילה, יתקיים ב-7 לאוקטובר טקס לעובדים במטה החברה, שבמסגרתו העובדים יספרו על הקרובים שלהם שנפלו. תמר אברמסון, מנהלת הפעילות של רייזאפ בישראל, תספר על קרובי משפחתה, יוסף מלאכי גדליה, לוחם יחידת דובדבן, אשר נפל בקרב הקשה בכפר עזה, בזמן שחילץ בגבורה תושבים ב-7 באוקטובר. ביומן שמצאה אלמנתו לאחר מותו, כתב: "יום הזיכרון - המטרה זה לא לבכות על מה שקרה ואיך שהיו אנשים גיבורים, אלא להבין שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת והכוח לעשות מה שהם עשו, והם מעוררים אותנו לראות כמה כוח יש לנו". קרוב משפחה נוסף עליו תספר אברמסון, הוא רס"ל בן זוסמן, לוחם בגדוד ההנדסה הקרבית 601 אשר נפל בקרב בצפון רצועת עזה ובצוואתו ביקש מקרוביו לא לקיים שבעה עצובה, אלא שבוע של כיף וחברים. בטקס ברייזאפ יציינו גם את סיפורם ושמותיהם של לקוחות החברה שנהרגו ב-7 באוקטובר.

תערוכת Windows of Hope תתארח בחברת אמדוקס 

ב- 30.9 התארח זיו קורן, צלם דוקו ועיתונות, באמדוקס פארק ברעננה בהרצאתו "שבעה באוקטובר". זיו סיפר על הסכנה בלתעד באזור מלחמה, המראות הקשים וההתגייסות של אזרחים להגנה על מולדתם, בליווי צילומים שלו ממלחמה שלצערנו עדיין לא הסתיימה. 
ב-7.10 יתקיים אירוע הזיכרון המרכזי של אמדוקס מהמשרדים בשדרות, במסגרתו יתקיים טקס בהובלת צוות שדרות ותתקיים הרצאה של העיתונאי עמרי אסנהיים, על גיבורי המלחמה.  
ב-7.10 יוצגו באטריום באמדוקס פארק ברעננה שתי תערוכות: תערוכת Windows of Hope - גלריה לאמנות חברתית מציגה ברחבי הארץ והעולם את דיוקנאות החטופות והחטופים כפי שהם משתקפים בעיני 50 אמנים ישראלים כדי לעורר מודעות וחיבור רגשי באמצעות אמנות ולגייס את דעת הקהל לתמיכה בשחרורם הדחוף. תערוכה של אלי אלגרט ז"ל – בנו של אלי, שרון אלגרט, הוא עובד אמדוקס בקולורדו. במתקפת ה-7 באוקטובר ביתו של אלי נשרף ולבקשת בנו, אמדוקס נרתמה לאיסוף ואחסון התמונות שנותרו ומתרגשת להציגן בפארק.

עמדת הנצחה עם סיפורי הנופלים במיטב בית השקעות

במיטב בית השקעות תוצב עמדת הנצחה שתכלול סיפורים של עובד החברה וקרובי משפחה של עובדים שנרצחו בשבעה באוקטובר. ליד עמדת ההנצחה יוצבו תמונות 101 החטופים שנמצאים בעזה, משפטי העצמה שכתבו חיילים שנפלו ולוח ריק בו העובדים יוכלו להתבטא, לכתוב זיכרונות, משאלות ועוד. בנוסף העובדים יוכלו להנציח אנשים שקרובים אליהם. עמדות ההנצחה יוצבו גם במשרדי החברה בבני ברק וגם במיכאל.

איתי ביכלר ואדוה גרשקה, אחיו ואימו של טל גרשוקה ז''ל (צילום: יח''צ בזק)
איתי ביכלר ואדוה גרשקה, אחיו ואימו של טל גרשוקה ז''ל (צילום: יח''צ בזק)

בזק מצדיעה לטל גרושקה ז"ל ומזמינה להתחבר לסבא וסבתא 

חברת התקשורת בזק מצדיעה לרב-סרן טל גרושקה ז"ל, חייל ומפקד שנפל בקרב סמוך לקיבוץ כפר עזה בבוקר ה 7 באוקטובר. טל האמין בחשיבות הקשר המשפחתי והקפיד לשמור על קשר חם ואוהב במיוחד עם סבא וסבתא שלו. בכל סוף שבוע, בשיחת התדרוך לפני היציאה הביתה ביקש מחייליו להוציא את הטלפונים, להתקשר לסבא וסבתא ולאחל להם שבת שלום. בהשראת מורשתו, ובהשתתפות משפיענים, בזק השיקה מיזם דיגיטלי מיוחד בשם "נשארים מחוברים", הקורא לציבור הישראלי לחזק את הקשר עם בני משפחתם המבוגרים. 

הקמפיין נוצר על ידי סטודנטים מאוניברסיטת רייכמן, ולוקחים חלק 9 משפיענים ישראלים אהובים המחוברים לבני משפחתם, המספרים על החשיבות של הקשר המשפחתי עבורם, ביניהם לירן כוהנר, טליה עובדיה, ליאל אלי, גיא איתן, קווין רובין, ספיר בורגיל, אוולין חיימוביץ', אור אלקיים, וליבילנד.

בנוסף, היום, ה-6 באוקטובר, מארחת החברה את איתי ביכלר, אחיו של טל גרושקה שיספר לעובדי החברה על טל, שהיה מפקד אהוב שניבאו לו עתיד צבאי, שהיה טוב בכדורגל, פסנתר ותיאטרון ובעיקר היה הדבק של המשפחה. 

הנצחה מרגשת בתלת מימד של חברת סטרטסיס

בפברואר האחרון נפל סמ"ר רותם סהר הדר ז"ל מכפר אביב, בקרב בדרום עזה. כלוחם ומפקד החוליה הרפואית של כל הגדוד בסיירת צנחנים. רותם לחם באומץ מה- 7 באוקטובר. רותם היה אמון על הובלת הצוות הרפואי לחילוצים ולוחמה תחת אש, ועשה זאת עשרות פעמים במהלך המלחמה. בעת לימודיו בתיכון, רותם, שהיה ידוע בחוש ההומור שלו, כתב על כיסא תלמיד: "הכיסא של רותם", כדי שתמיד יהיה לו מקום לשבת. לאחר מותו, הכיסא בכתב ידו של רותם הועבר למשפחתו. מספר שבועות לאחר מותו, יצרו בני משפחתו קשר עם חברת מדפסות התלת מימד סטרטסיס מרחובות, על מנת לבדוק האם תוכל לסייע בפרויקט הנצחה מקסים לזכרו. סטרטסיס נרתמה מיד והפרויקט יצא לדרך. צוות מומחי האפליקציות של סטרטסיס סייע בעיצוב המודל, בשיתוף עם חברת LMI  מנס ציונה.

לרגל הנצחתו של רותם, כ - 200 מודלים של כסאות מוקטנים הודפסו בתלת מימד, ועליהם הכיתוב "הכסא של רותם", וקוד QR לסריקה המוביל לאתר ההנצחה לזכרו. הכסאות המודפסים נמסרו למשפחה וחולקו לקרובים, השכנים והחברים של רותם, אשר נוהגים להיפגש כל ערב חמישי לזכרו. שם המפגש הוא: "הכיסא של רותם", כדי להדגיש שלנצח, לרותם יהיה מקום אצל כל אוהביו.

מגדל - קמפיין הברייק החסר (צילום: יח''צ)
מגדל - קמפיין הברייק החסר (צילום: יח''צ)

טקס זיכרון וקמפיין עם מסר להשבת החטופים בחברת מגדל ביטוח ופיננסים

חברת מגדל ביטוח ופיננסים, המעסיקה למעלה מ-4,000 עובדים, תקיים מגוון פעילויות לציון שנה למלחמה, מרביתן בקמפוס החברה בפתח תקווה. החברה תקיים ב-7.10 בשעה 11:00 טקס זיכרון שיכלול דקת דומייה, נאום מנכ"ל ושירת התקווה. הדגלים בכניסה לבניין יורדו לחצי התורן. בנוסף, החברה מקימה שתי עמדות זכרון: עמדת להדלקת נרות זיכרון שתוצב ברחבת הכניסה לבניין וקיר זיכרון שיוצב בלובי הבניין בו יוכלו העובדים להדביק תמונות ולכתוב זיכרונות על אנשים שהכירו ונרצחו או נהרגו מאז תחילת המלחמה. לאחר הטקס תתקיים הרצאה לעובדים. לעובדים הוצע גם מגוון רחב של אפשרויות להתנדבות עבור נפגעי המלחמה, כגון ביקור פצועים, בישול ארוחות לנזקקים וסיוע במרכזי טראומה. הפעילויות מתקיימות כבר בימים האלה ויגיעו לשיאן לקראת ה- 7.10. 

מגדל לוקחת חלק גם במהלך הברייק החסר, אליו הצטרפו מספר חברות מובילות במשק כגון בנק הפועלים, כלמוביל, תנובה ועוד. החברות יעלו קמפיינים בטלוויזיה שעליהם יולבשו ריבועים צהובים שיסתירו חלק מהקמפיין, עם הכיתוב: "כל זמן שהם חסרים, אנחנו לא שלמים". בנוסף, החברה תתלה שלט על בניין הקמפוס הראשי בפתח תקווה, אותו ניתן לראות מציר ז'בוטינסקי, עם מסר הקורא להחזרת החטופים. 
הפעילות תתקיים במקביל גם במסגרת הפנים ארגונית של החברה. 

חברת טאבולה תערוך טקס בניהול העובדים ותארח את אביטל דקל חן, אשתו של שגיא החטוף בעזה:

בחברת טאבולה, יציינו את ה-7 באוקטובר במספר דרכים, שבכולן ניכרות יוזמות עובדי החברה. האירוע הראשון יתקיים ב-30 בספטמבר, לפני ראש השנה, ובמסגרתו תארח החברה את אביטל דקל חן, אשתו ואם ילדיו של שגיא דקל, שנחטף מביתו בקיבוץ ניר עוז ומאז מוחזק בשבי בעזה. בנוסף, ביוזמת עובדת טאבולה, תתקיים תערוכת צילום לזכרו של רס"ר (במיל') קלקידן מהרי ז"ל, שנפל לפני חמישה חודשים במלחמת חרבות ברזל. טאבולה התגייסה לארגן אירוע הנצחה בשיתוף עם משפחתו וחבריו של מהרי, שהיה צלם. בערב הפתיחה של התערוכה, תארח החברה את משפחתו, חבריו ועובדי החברה לערב זיכרון משותף במשרדיה.ב-7 באוקטובר יתקיים טקס ביוזמתם ובניהולם של עובדי טאבולה לציון השבת השחורה. הטקס יגע באבל ובכאב של ה-7 באוקטובר, על החטופים שחזרו והחטופים שעדיין בשבי, וכן יעסוק בערבות ההדדית ובתקווה שמחזיקה את כולנו בימים אלה. במהלך הטקס תספר עובדת החברה את סיפורו של שלומי זיו, קרוב משפחתה, שנחטף ממסיבת הנובה וחולץ על ידי צה"ל במסגרת מבצע ארנון. 

עמדת זכרון לזכרו של תומר אחימס בחברת NESS  

לרגל ציון יום השנה לאסון השבעה באוקטובר, החברה הקימה עמדת זכרון בקמפוס רעננה לזכרו של תומר אחימס, בנם של משה וענת אחימס, עובדת NESS. תומר ז"ל נפל בעת שלחם בעוז מול מחבלים רבים, על הגנת תושבי קיבוץ נירים במהלך השבת השחורה. כמו כן, החברה תארח בקמפוס את עזרא נגר, אביו של תומר נגר ז״ל שנפל בכיסופים בשבת השחורה. החברה אף תקיים מרחב זכרון באפליקציה הפנים ארגונית שלה, בו יוכלו העובדות והעובדים לשתף בסיפורים האישיים שלהם – סיפורי אובדן והשכול לצד סיפורי הגבורה והתקווה. 

בנוסף, הוזמנו עובדי חברת NESS לבקר בתערוכה של צלם העיתונות זיו קורן המתקיימת במרכז פרס לשלום וחדשנות ומתעדת את מאורעות השבת השחורה. עובדים שנרשמו לביקור בתערוכה יוכלו לסייר בה במהלך חודש אוקטובר. לצד כל אלה, NESS יחד עם שורת חברות מובילות, הצטרפה למיזם "עוטפים את העוטף" המיועד לחזק את תושבי העוטף ובמסגרתו יפרש בשבוע של ה-7.10 שילוט חוצות בשדרות, אופקים ובאזור יישובי העוטף. השילוט נרכש מחברת פרסום אשר הייתה בבעלות קובי פריאנטה ז"ל, אשר נרצח באותה שבת השחורה.

מגדל - השלט שיתלה בבניין היצירה 2 בפתח תקווה (צילום: יח''צ)
מגדל - השלט שיתלה בבניין היצירה 2 בפתח תקווה (צילום: יח''צ)

קבוצת עזריאלי תאיר את מגדל עזריאלי עם נר דולק והכיתוב יזכור, לאורך כל חודש אוקטובר  

קבוצת עזריאלי תציב בנכסיה השונים מייצגי זיכרון, הכוללים: דגל ישראל, מסך יזכור, סרטים צהובים וכיסא צהוב. בנוסף, המגדל המרובע במרכז עזריאלי תל אביב יואר לכל אורכו של חודש אוקטובר עם סימן של נר דולק והכיתוב:" יזכור 7.10". בראש המגדל מופיע מספר הימים בהם החטופים והחטופות נמצאים בשבי החמאס בעזה. הספירה החלה ב 1 אוגוסט, עם ציון 300 ימים למלחמה, ותימשך עד לשיבת החטופים הביתה. קבוצת עזריאלי מבכה את קורבנות פעולות הטרור, מתפללת לשלומם של חיילי צה"ל וכוחות הבטחון, מחבקת את משפחות החטופים, עומדת לצידן ומייחלת לשובם של כולם במהרה, בבריאות ובשלום.

פינת הנצחה והרצאתה של סגן עדן רם בחברת הפינטק נאייקס

בחברת נאייקס, פלטפורמת מסחר, תשלומים ונאמנות לקוחות גלובלית, שמטרתה לסייע לבתי עסק להרחיב את עסקיהם, בחרו לציין את יום השנה לאסון ה-7 באוקטובר במספר אירועים בחברה. פינות הנצחה וירטואליות יוקרנו על כל מסכי החברה, במסגרתן העובדים הוזמנו לשתף בסיפוריהם של קרובי משפחה, מכרים, חברים, או סיפור מרגש על היום הנורא, אותו הם רוצים לשתף; תתקיים הרצאתה מעוררת ההשראה של סגן עדן רם, שנלחמה בחמ"ל של בסיס אורים עד לכניסת המחבלים. בהרצאתה היא תספר את סיפור הגבורה שלה, איך הרגישה ברגע שבו היא חשבה שהכל נגמר, עד לרגע שבו הבינה שניצלה. בנוסף, חברת נאייקס רכשה עשרות מארזי חג ממטה החטופים, אשר נרכשו כתרומה וחולקו לעובדי החברה.