עם בוא חג ראש השנה, המנהג המסורתי של טבילת תפוח בדבש מקבל משנה תוקף. למרות שההלכה אינה מייחסת חשיבות רבה לדבש ולתפוח, פרשנויות שונות יצרו את המנהג להמתיק את ערב החג ואת השנה כולה. מכל סימני החג, דבש ותפוח זוכים להעדפה גבוהה במיוחד בקרב הסועדים, ובעיקר בקרב הילדים.

"עד כה טיפלנו בקרוב ל-460 פצועים": בתי החולים בצפון מתפקדים תחת האש
חודש המודעות לסרטן השד: מי בסיכון ומה אומרת תוצאת הממוגרפיה?

מתיקות בריאותית

דבש לא רק מסמל מתיקות, אלא בשנים האחרונות הוא מתקשר גם לסגמנט הבריאותי. אנו עדים לעלייה בשימוש בדבש במגוון מוצרים, החל מקרמים ועד לשמפו. בתחום הרפואי והקוסמטי, הדבש נמצא במגוון טיפולים שמזוהים עם "תרופות סבתא" ומבוססים גם על מחקרים מדעיים.

בישראל קיימות יותר מ-100,000 כוורות, ובכל נקודת מרעה מותקנות כ-40 כוורות. בסך הכל יש כ-6,300 נקודות מרעה מתאימות להצבת כוורות, ומספר הדבוראים במדינה עומד על כ-500. מדי שנה, בשיתוף קק"ל, נטועים הדבוראים כ-100,000 צמחי צוף לשיפור יכולת ייצור הדבש.

ישראל מתחת לממוצע

למרות אהבתם של הישראלים לדבש, צריכת הדבש לנפש נמוכה ב-30% בהשוואה למדינות אירופה. הישראלי הממוצע צורך כ-500 גרם דבש בשנה, לעומת האירופאי שמגיע ל-650 גרם. שוק הדבש העולמי צמח בשני העשורים האחרונים ב-30%, ועומד כיום על שני מיליון טונות בשנה, בשווי של 6.34 מיליארד דולר.

אסיה מובילה בייצור דבש עם 45% מהשוק העולמי, בעוד אירופה ואפריקה תופסות 23% ו-11.5% בהתאמה. בארה"ב כ-65% מהדבש המיובא הוא דבש שאינו מקומי.

שוק הדבש בישראל מגלגל 110 מיליון ש"ח בשנה, עם צריכה של מעל 3,600 טונות דבש. למרות מספרי מכירות מרשימים, השוק עדיין לא משפיע בצורה משמעותית על מדדי המזון.

בשנים האחרונות, כמות הדבש המיובאת לישראל כוללת תוויות של מותגים מקומיים, כך שלצרכן קשה לדעת אם מדובר בדבש מקומי או מיובא. מגדלי הדבורים טוענים שאין צורך ביבוא, אך עדיין נאלצים לייבא דבש במחירים עולים.

למרות ההבטחות להוזלת מחירי הדבש, נראית המציאות אחרת. גימיקים ואותיות קטנות מובילים אותנו לשלם את הפערים במוצרים אחרים. בדקנו האם כל הכותרות של משרד הכלכלה אכן שיפרו את מצב הצרכן.

השוואת מחירים בין רשתות

מותג הדבש המוביל בישראל הוא יד מרדכי, אך בשוק קיימים גם מותגים פרטיים שנוצרים על ידי מכוורות מקומיות ומיובאים על ידי חברות כמו טעמן.

ערכנו השוואת מחירים עבור דבש בצנצנת ודבש בבקבוק לחיץ ברשתות המובילות היכן נמצא את הדבש המשתלם ומה המחיר עשה בשנה האחרונה:

בחג הקודם, שילמנו על צנצנת 1 ק"ג דבש ברשת יוחננוף וברשת שופרסל דיל 19.90 ₪, והמחיר השנה? בדיוק כפול — 39.90 ₪. ונשאלת השאלה על מה כל השיח והמכסות וכל ההבטחות שזרעו בציבור הצרכנים לחכות לימי החג?

סיכום

הצרכן הישראלי נאלץ להתמודד עם מחירים עולים ומחסור בשקיפות. עם חג ראש השנה בפתח, חשוב להיות ערניים ולהשוות מחירים, תוך כדי תכנון קניות חכם שיאפשר חיסכון משמעותי וחשוב לא להתפתות רק למבצע על דבש בזמן שעל המוצרים שלא תכננו נשלם הרבה יותר.

מבוסס על דיווחי המחירים לאתר משרד הכלכלה  מעובדים באמצעות אתר פרייסז ואתר CHP נכון לתאריך 20.9.2024 מול תאריך 08.9.2023.