הכתבה נכתבה בשיתוף מאיה נאור - מומחית לטיפול בהפרעות מערכת העיכול ברפואה סינית

יום הכיפורים הוא יום מיוחד בתרבות ובמסורת שלנו כעם יהודי. יום המשלב מנהגים בעלי משמעות מסורתית עמוקה כמו צום ותפילה, לצד התייחסות מיוחדת לחטאים, עוונות וסליחות. בימים אלו רבים מאיתנו מתעמקים בתהליכים של חשבון נפש. אנחנו מתבוננים פנימה, על השנה שחלפה ומעלים מחשבות, רגשות ואירועים מין השנה החולפת. תהליכים אלו עלולים לייצר עומס רגשי רב, במיוחד בתקופה מתוחה ורגישה כמו זו שאנחנו נמצאים בה כבר מעל לשנה.

כמטפלת ברפואה הסינית אני רואה את הקשר הישיר בין התקופה הזו, שכוללת בתוכה מתח נפשי ורגשי להחמרה בהפרעות שונות של מערכת העיכול. הרי מלבד חשבון הנפש, הרגשות, והמתחים שעולים בעקבותיו רבים מאיתנו גם צמים ומונעים מעצמנו מזון ומים. הצום עלול להוביל לשינויים במערכת העיכול כמו ירידה ברמות חומציות הקיבה, שיבוש בהפרשה של אנזימים ועוד. לאנשים הסובלים מהפרעות כמו דיספפסיה, תקופה זו עלולה להגביר את התופעות ולהחמיר את התסמינים.

הפרעות במערכת העיכול וכיצד הן באות לידי ביטוי בתקופות מורכבות

השנה, אנחנו מגיעים ליום הכיפורים מותשים יותר, לאחר תקופה ארוכה של מתח, חוסר וודאות ולחץ יותר מתמיד בשל המלחמה המתמשכת. מצב זה מוסיף לנטל הרגשי שרבים חווים בתקופה זו של השנה.

כאשר אנחנו בלחץ מתמשך ובחרדה, תסמינים שונים במערכת העיכול מוחמרים. מכיוון שהמתח הנפשי בתקופות של אי וודאות כמו במלחמה משפיע גם על הנפש שלנו וגם על המצב הגופני שלנו, חשוב במיוחד להסב את תשומת הלב לבעיות שאנחנו חווים ולטפל בעצמנו. כמטפלת ברפואה הסינית אני רואה את היתרונות הרבים של הרפואה המשלימה והשפעתם על הגוף והנפש.

הפרעות דיספפסיה, הבאות לידי ביטוי בתחושות שונות של בחילות, צרבות, בטן נפוחה ועוד, באות יד ביד עם מצב הנפש, רמות הלחץ והחרדה. מערכת העיכול מכונה לעיתים "המוח השני", זאת משום שבתרבויות רבות, בינהן ברפואה הסינית, נמצא קשר הדוק בין השפעות הנפש על מערכת העיכול רגשות של חרדה, לחץ ודיכאון שרבים סובלים מהם כעת, עלולים לשבש את תפקוד מערכת העיכול ולהחמיר תסמינים שונים של דיספפסיה למי שסובל ממנה.

אותם מצבים נפשיים עלולים  לשבש את תפקוד של מערכת העיכול, ובמקביל, אותם תסמינים מתגברים של מערכת העיכול עלולים להגביר את התחושה של הלחץ והחרדה. לכן, פעמים רבות, מי שסובל מהפרעות במערכת העיכול נמצא במעגל שלילי שמחזק את התופעות לשני הכיוונים.

מה היא דיספפסיה?

דיספפסיה, או בשמה המלא 'דיספפסיה תפקודית' - Functional Dyspepsia, הינה שם כולל למספר תסמינים, תלונות והפרעות, המתרחשות במערכת העיכול, בעיקר בזו העליונה. ישנם כמה סיבות ידועות להופעת ״דיספפסיה תפקודית״ אך אין גורם ישיר אחד, מוכר וקבוע. יתרה מכך, הדיספפסיה יכולה להיות כרונית וממושכת או כתופעה מתפרצת, קצרת טווח, חוזרת ונשנית באופן לא קבוע.

למען האמת, הפרעות דיספפסיה במערכת העיכול הינן תופעה נפוצה, בעיקר במדינות מערביות מפותחות, דוגמת ישראל. למעשה, מחקרים יודעים לספר על כ-20-30% מהאוכלוסייה הבוגרת, שיסבלו מאחד מתסמיני התופעה במהלך חייהם. אי החוקיות של הפרעות הדיספפסיה, באה לידי ביטוי גם בהשפעות ובתסמינים שלהן. יהיו כאלו, שלמרות ההפרעות שיחוו, הן יהיו קלות ובלתי מורגשות עבורם ויהיו כאלו, שהתסמינים יהיו קשים, בולטים וברורים יותר, ויביאו לפגיעה ניכרת בתפקוד ובאיכות החיים שלהם.

תחום הדיספפסיה, עודנו לוטה בערפל אך הוא אינו חדש כלל ועיקר. הרפואה הסינית, על פיה אני פועלת גם בקליניקה שלי, כבר מעניקה אלפי שנים מגוון פתרונות מוכחים לבעיה, עם התמקדות לא רק בהפרעה עצמה אלא גם במקורותיה. הטיפול המשולב מסייע בהשבת הפעולה התקינה של מערכת העיכול העליונה וכן בהפגת והקלת הסימפטומים, לצד שינוי מיטיב באורח החיים.

תסמינים עיקריים של דיספפסיה תפקודית

ישנם  כמה תסמינים דיספפסטיים אופייניים, רובם יתמקדו באזור החלק העליון של הבטן.  הדברים יכולים לבוא בתצורה של תחושת נפיחות, בחילות, הקאות, גיהוקים, תחושת צריבה ובערה, קושי בבליעה, וכן הרגשה של חוסר תאבון או שובע מדומה ותחושה של כבדות ומלאות, גם לאחר ארוחה קלה. שתי התופעות האחרונות, באות לידי ביטוי גם בירידה במשקל. אין הכרח שכל התסמינים יופיעו באחת וברוב המקרים רק שניים או שלושה מהם יופיעו.

הסיבות להופעת דיספפסיה במערכת העיכול, כאמור מגוונות ולא תמיד ברורות או בהירות והן קשורות לסיבות פיזיולוגיות, כמו הפרעות במנגנונים שונים של מערכת העיכול, קושי בהסתגלות או התמודדות עם מזונות מסוימים, בעיות ביציאות, רגישות יתר בקיבה או זיהומים, כמו למשל של חיידק הליקובקטור. גם שינויים הורמונליים חריגים, מביאים להתגברות הסיכוי להופעת התסמינים.

לצד זאת, ברור גם ההקשר של ההפרעות לסיבות נפשיות ולגורמים פסיכולוגיים, כמו מתח נפשי, לחץ, חרדות ודכאון או כל פעילות קיצונית הקשורה לצד הנפשי. זהו מאפיין, החוזר על עצמו ובו יש הלימה מוחלטת בין אי שקט ומצב רגשי ונפשי מורכב לחוסר תפקוד תקין של מערכת העיכול.

הטיפולים השונים כנגד תופעת הדיספפסיה

תופעת הדיספפסיה, בשל היותה רחבה ונוגעת בתסמינים רבים, מזמנת גם טיפולים שונים, הן מצד הרפואה הקונבנציונלית, הן בתחום הרפואה הטבעית, בדגש על הרפואה הסינית והן באמצעות צעדים מניעתיים ואימוץ אורח חיים מאוזן יותר.

המשותף לכלל השיטות והטיפולים, הוא החשיבות של בירור ואבחנה מדויקים של מקור הבעיה והסיבות להופעת התסמינים. התסמינים רבים, המקור לא תמיד ברור אבל במציאת נקודת המקור האמתית, ניתן יהיה גם לקבוע טיפול ממוקד ולפיכך יעיל.

אימוץ הרגלים טובים ומאוזנים למניעה וריפוי דיספפסיה

לצד פעולות כירורגיות שניתן לבצע, ההמלצה כמעט תמיד היא להימנע מהם שלא לצורך. ככלל, על ידי שינויים לא גדולים בהרגלי תזונה וחיים, ניתן למנוע את הופעת הבעיה ולהקל על התופעות. ישנם כמה דברים קטנים, שכל אחד יכול לעשות ולנהוג, במקביל להתנהלות היומיומית, שיש לאל ידם לסייע ולהיטיב את המצב.

ביניהם: שמירה על תזונה מאוזנת, הימנעות ממזונות לא מאוזנים כמו שוקולד, משקאות מוגזים, חריף, מטוגן וכד', הקפדה על סדירות הארוחות ואכילת ארוחות קטנות, ריבוי בשתיית מים, עשיית פעילות גופנית, הימנעות מעישון ועוד.

תוכנית טיפול מיטבית רב ממדית

תוכנית הטיפול המיטיבה שאני אעניק לכם בקליניקה שלי, על פי תורת הרפואה הסינית והיכרות עמוקה עם הפרעות במערכת העיכול, בכלל והפרעות דיספפסיות, בפרט, מבוססת על 3 אפיקים וממדים, הנגזרים מאבחון מעמיק וממוקד של גורמי התופעה.

הראשונה היא בניית תוכנית תזונה שיקומית ומאזנת, אופטימלית למערכת העיכול שלכם, מתוך רצון לסייע במיטוב התהליכים של מערכת העיכול, הימנעות מרגישויות והרגעה, שיקום וריפוי המערכת.

לצד זאת נעסוק בשיטות להרגעת הלחץ הנפשי והורדת המתח והסטרס, תופעות שיש להן השפעה ישירה על אי תפקוד תקין של מערכת העיכול והופעת הדיספפסיה. נעשה זאת על ידי טכניקות הרגעה וטיפול באמצעות צמחי מרפא הנרקחים באופן אישי בהתאם לאבחון ושיש בכוחם לסייע באיזון האנרגיה, איזון הורמונלי, איזון ורגיעת המערכת הרגשית ובהשבת מערכת העיכול לפעולה סדירה ותקינה.

האפיק השלישי יהיה באמצעות טיפול בדיקור סיני, שביכולתו לשפר את תנועתיות המעיים ואת פעולת הקיבה, להפחית את קשיי העיכול, ולהמעיט בתחושות הדכדוך, החרדה, הכאב והמתח הנפשי. מוזמנים ומוזמנות לפנות והתחיל את המסע לפתרון והקלת הבעיה.

סובלים מדיספפסיה? ואתם חוששים מהידרדרות במצב ומעוניינים לטפל בהפרעה? פנו אליי, לקליניקה של מאיה נאור, לטיפול טבעי בהפרעות עיכול, ואני אשמח להתאים לכם טיפול מתאים!

הכתבה נכתבה בשיתוף מאיה נאור - מומחית לטיפול בהפרעות מערכת העיכול ברפואה סינית