בעשור האחרון, שוק הקפה חווה מהפכה משמעותית: יותר ויותר צרכנים מעדיפים להכין קפה בבית, ובמיוחד משקאות איכותיים כמו קפוצ'ינו ואספרסו, שנחשבו בעבר לנחלת בתי קפה בלבד.

כיום, מכונות הקפה הביתיות מאפשרות לכל אחד ליהנות מקפה איכותי, בלחיצת כפתור וללא צורך לצאת מהבית. מהפכת מכונות הקפה משנה את דפוסי הצריכה ומשקפת מגמה רחבה יותר של נוחות, חיסכון כלכלי וחוויית קפה ייחודית.

"ערמונים": המסעדה שכמעט קיבלה 5 כוכבים נוצצים
לא מבינים מדוע גם בחודש אוקטובר אתם צריכים לשלם 35 שקל עבור ק"ג ענבים?

המהפכה הביתית בקפה

מכונות הקפה הביתיות, ובמיוחד מכונות אספרסו וקפוצ'ינו, הולכות ותופסות מקום מרכזי במטבחים של הצרכן הישראלי. רבים גילו את הנוחות שבהכנת קפה איכותי בבית, המאפשרת חיסכון בזמן וכסף בהשוואה לביקורים תכופים בבתי קפה. המכשירים המתקדמים מאפשרים הכנה מהירה של מגוון סוגי קפה, ביניהם קפוצ'ינו, אספרסו ולאטה, בלחיצת כפתור אחת.

במקביל, שוק פולי הקפה ממשיך לצמוח בעולם, עם צריכה שנתית של למעלה מ־10 מיליארד ק"ג קפה. הצרכן הישראלי צורך כ־3.7 ק"ג קפה בשנה, מה שהופך את ישראל לצרכנית כבדה ביחס לעולם. עם ממוצע של 3־4 כוסות קפה ביום, הישראלים שותים בין 1,100 ל־1,400 כוסות קפה בשנה לכל נפש.

העדפה לקפוצ'ינו ואספרסו

מחקרים מצביעים על כך שהמגמה הבולטת במכונות הקפה הביתיות היא צריכת משקאות מבוססי אספרסו, ובמיוחד קפוצ'ינו. הקפה החזק בשילוב קצף חלב עשיר, כמו זה שמגישים בבתי קפה, הפך לאהוב במיוחד על הצרכן הביתי. בנוסף למכונות, גם קפה נמס מגורען וקפה שחור (הטורקי המוכר) שומרים על נתחי שוק משמעותיים בישראל. הקפה הנמס האבקתי של עלית, למרות התחרות והחדשנות בשוק, ממשיך להוות מוצר מבוקש ונאמן בקרב הצרכנים.

מכונות הקפה הביתיות – שינויי דפוסי הצריכה

הצלחתן של מכונות הקפה הביתיות נובעת לא רק מהנוחות אלא גם ממגוון האפשרויות והחידושים שהן מציעות לצרכנים. ניתן לחלק את שוק מכונות הקפה הביתיות לשני סוגים עיקריים: מכונות קפסולות ומכונות טחינה עצמית (Bean to Cup).

מכונות הקפסולות, שפרצו לשוק עם המותג "נספרסו", הפכו את חוויית הקפה לנגישה יותר עבור הצרכן הביתי. היתרון העיקרי שלהן הוא הנוחות: כל קפסולה מכילה כמות מדויקת של קפה טחון ומדוד, כך שהכנת הקפה מתבצעת בלחיצת כפתור אחת בלבד, ללא צורך בהבנה מעמיקה בטחינה או קלייה. מכונות אלו מאפשרות להכין סוגים שונים של קפה – אספרסו, קפוצ'ינו, לאטה, ועוד, עם מינימום התעסקות וללא צורך בניקוי מורכב.

לצד מכונות הקפסולות, קיימות מכונות קפה משוכללות יותר המבצעות את כל תהליך ההכנה – החל מטחינת הפולים ועד לחליטת הקפה. מכונות אלו מאפשרות שימוש בפולי קפה שלמים, הנטחנים במקום לפי העדפת המשתמש, מה שמאפשר התאמה אישית ברמת הטחינה והחוזק. מכונות אלו מציעות גמישות רבה יותר ומיועדות לחובבי קפה מקצועיים, המעוניינים לשלוט על כל שלב בתהליך ההכנה. 

מכונת קפה נספרסו – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)
מכונת קפה נספרסו – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)

המוצרים הביתיים – מחירים ומגמות צריכה

קפה נמס אבקתי – עלית 200 גרם:  
קפה נמס עלית נחשב למוצר הדומיננטי בקטגוריה, עם שליטה כמעט מוחלטת בשוק. מחירו יציב לאורך השנים, ונע בין 18.90 שקלים ברשתות כמו אושר עד ורמי לוי, לבין 22.90 שקלים בסניפים שכונתיים. ברשתות כמו סופר פארם המחיר יכול להגיע ל־34.90 שקלים, פער של 85% מהמחיר הנמוך ביותר בשוק. מוצר זה הוא חלק בלתי נפרד מסל הקניות של הצרכן הישראלי, והוא נשאר מבוקש גם בעקבות התחרות ממוצרים אחרים בשוק.

קפה נמס – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)
קפה נמס – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)

קפה נמס מגורען – טסטרצ'ויס 200 גרם (נסטלה):  
המוצר המוביל בקטגוריה זו הוא קפה נמס מגורען טסטרצ'ויס של נסטלה. המוצר שומר על נתח שוק גדול ומחירים יציבים יחסית. מחירו נע בין 29.90 שקלים באושר עד ורמי לוי, ועד 39.90 שקלים בסופר פארם, עם התייקרות של כ־60% מאז 2017. ברוב הרשתות המחיר הממוצע נע בין 33.90 שקלים ל־36.90 שקלים, והצרכנים ממשיכים לרכוש אותו בנאמנות רבה.

קפה נמס מגורען (צילום: יח''צ)
קפה נמס מגורען (צילום: יח''צ)

קפה שחור – עלית 200 גרם:  
קפה שחור של עלית, הידוע גם כקפה "טורקי", הוא המותג השולט בשוק הקפה השחור בישראל. מזה שנים, הוא שומר על נתח שוק גדול ללא תחרות ממשית. המחיר נע בין 14.90 שקלים ל־19.90 שקלים, עם עלייה של פחות מ־10% בשנים האחרונות, מה שמצביע על יציבות במוצר זה ועל רגישות הצרכן למחירו.

קפה שחור עלית (צילום: יח''צ)
קפה שחור עלית (צילום: יח''צ)

שוק הקפסולות והאספרסו 
שוק הקפסולות ממשיך להתרחב בישראל, ובמיוחד בפולי הקפה שמיועדים למכונות קפה. סקרים מראים שבכל בית שלישי בישראל יש מכונת קפה, עם עלייה במכירת מכונות אוטומטיות וידניות להכנת קפה "מקצועי" בבית.

חברת נספרסו הובילה את המהפכה בתחום זה עם מכונות קפה מבוססות קפסולות מדודות לפי זנים, טעמים ורמות חוזק שונות. נספרסו יצרה חוויית קנייה ייחודית, עם חנויות ייעודיות שמציעות ללקוחות חוויית קפה יוקרתית. קפסולות נספרסו נמכרות במחירים הנעים בין 2.30 שקלים ל־2.70 שקלים לקפסולה. 

מותג נוסף מבית נסטלה שנמצא על מדפי המרכולים הוא המותג שנושא את מותג רשת בתי הקפה המובילה בעולם קפה "סטארבאקס" במחירו נע בין 1.65־2.20 לקפסולה. עם התפתחות השוק, נכנסו לשוק מותגים מתחרים כמו קפסולות אספרסו עלית (שטראוס), שמחירן נע בין 1.69 שקלים ל־1.99 שקלים לקפסולה, ובמבצעים אפשר למצוא אותן במחיר של 1.45 שקלים, שמחירן זינק בפער של 45% בשנים האחרונות על פי המדגם. 

קפסולות עלית – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)
קפסולות עלית – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)

המותג הבינלאומי מצרפת "קרפור"

המותג קרפור חדר בשנה האחרונה לשוק הישראלי עם השקת רשת קרפור בישראל, ומציע קפסולות במחירים הנעים בין 0.50 שקלים ל־0.89 שקלים בלבד, מהלך שגרם לשוק מהפך בשוק הקפה בישראל והוביל לירידת מחירים משמעותית בשוק הקפסולות מלבד מחירו של המותג המוביל של עלית. 

קפסולות קרפור – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)
קפסולות קרפור – השוואת מחירים (צילום: צילום מסך)

איך משפיעה המגמה על בתי הקפה?

עם העלייה בצריכה הביתית, ניכר שבתי הקפה נאלצים להסתגל לשינויים במבנה הצריכה. עדיין ישנם רבים המעדיפים את חוויית הישיבה בבית קפה, אך יותר ויותר צרכנים מעדיפים להכין קפה בבית ולחסוך את העלויות של ביקורים תכופים. חשוב לזכור שהקפה אינו רק משקה, אלא גם חוויה תרבותית. עבור רבים, בית הקפה הוא מקום למפגש חברתי או עסקי, וההיבט הזה נשאר חשוב גם בעידן מכונות הקפה הביתיות.

מצד שני, בתי הקפה משדרגים את חוויית הקפה שלהם על מנת למשוך לקוחות ולהתחרות עם הנוחות של מכונות הקפה הביתיות. אנו רואים מגמה של שילוב מכונות קפה מתקדמות יותר, תפריטי קפה ייחודיים ומגוונים, ואפילו מכירת פולי קפה וקפסולות לקהל שמעוניין להמשיך וליהנות מהקפה שלהם בבית.

בית קפה, כיכר דיזינגוף, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
בית קפה, כיכר דיזינגוף, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

עם זאת, ההיצע של מכונות הקפה הביתיות, כמו גם הירידה במחירי הקפסולות והפולים, מייצר תחרות עזה בשוק בתי הקפה, שנאלצים לחדש ולשפר כל הזמן.

מחירי הקפה בבתי הקפה זינקו משמעותית בשנים האחרונות. עם כניסת רשת "קופיקס" לשוק, שהציעה קפה בחמישה שקלים, נאלצו בתי קפה רבים להוזיל את המחירים – אפילו רשת "ארומה", המובילה בשוק בתי הקפה העצמאיים בישראל, נקטה בצעדי התאמה. עם זאת, המחירים כיום משתנים בהתאם לסוג וגודל הקפה.

המשקה הנפוץ ביותר הוא קפוצ'ינו (קפה הפוך), אחריו אספרסו, ובשנים האחרונות נרשם זינוק משמעותי בביקוש לקפה קר. לדוגמה, קפוצ'ינו קטן ב"ארומה" יעלה 12 שקלים, ב"קפה לנדוור" המחיר עומד על 14 שקלים,  בקפה "ג'ו" הוא יעלה 11 שקלים. למרות השינויים במחירי הקפה, חוויית הקנייה והבילוי ממשיכות להיות גורם מרכזי עבור הצרכנים.

בנוסף, אנו עדים לטרנד מתפתח – עגלות הקפה ומשאיות האוכל, שמחזירים אותנו אחורה בשנים. בעבר, ניתן היה לפגוש אותן בחורשות, פארקים, צמתים, אזורי תעשייה ובכניסה לבסיסי צה"ל, שם הן היו ידועות כ"גזלנים". היום, טרנד זה מציע מבחר מאפי בוטיק וקפה איכותי כמעט בכל מושב, אזור פסטורלי, ואף בצמתים בדרכים – והמפתיע הוא שהמחירים בעגלות אלו לעיתים אף גבוהים יותר מבתי הקפה המבוססים. 

סיכום

המעבר לצריכת קפה ביתי, במיוחד משקאות מבוססי אספרסו וקפוצ'ינו, משנה את דפוסי הצריכה בשוק הקפה בישראל ובעולם. עם זאת, חוויית בית הקפה ממשיכה להיות חלק משמעותי בתרבות הפנאי של הצרכן הישראלי. התפתחות שוק הקפסולות והנגישות למכונות קפה ביתיות משדרגת את חוויית הקפה בבית ומובילה לעלייה בצריכה הביתית, אך בתי הקפה מצליחים לשמור על מקום מרכזי עבור מי שמחפש חוויה חברתית ואווירה שונה.

בעתיד הקרוב, אנו צפויים לראות שילוב של שני העולמות: צרכנים שימשיכו ליהנות מהקפה שלהם בבית, אך גם מבתי הקפה שמציעים חוויה ייחודית ומותאמת אישית.

 מדגמי המחירים והסקרים מבוססים על נתוני ופרסום החברות ורשתות השיווק ועובדו באמצעות מערכות פרייסז ו CHP השוואה 2017/8 מול ספטמבר 2024 הסקר בוצע על ידי המכון לחקר הקמעונאות