הכתבה נכתבה בשיתוף גיאו מוביליטי

חג סוכות זה זמן מצוין לצאת לטייל ולהכיר עוד חלקים מישראל. אז הכנסנו את המשפחה אל ה-ZEEKR X, SUV פרימיום טק חשמלי, ויצאנו לטיול מים למדבר. מסע שמתחיל בים כחול עמוק, מטפס להר הירוק תמיד, יורד אל עבר רמות מנשה הירוקה, חוצה את הגלבוע שמציע גווני חום וירוק ויורד אל עבר הצהוב של בקעת הירדן ומדבר השומרון, והכל ארוז בתוך כ-150 ק"מ של נופים מופלאים וכבישים מענגים לנהיגה.

אז הכנו את הפלייליסט המועדף עלינו לנסיעות, בדקנו לחץ אוויר בצמיגים, טענו את הסוללה של ZEEKR X לונג ריינג', השותף הנאמן שלנו למסע שיכול להגיע ל-445 ק"מ, ל-100%, ויצאנו לדרך.

את המסלול בחרנו להתחיל בחיפה. נכון, בתקופה הזאת פחות מטיילים שם, אבל עוד נדע ימים שקטים ובטוחים יותר, ונחזור ליהנות גם מנופי הכרמל הייחודיים בזמני שגרה. חיפה היא העיר שבעיני רבים הפכה להיות "הדבר", בדיוק כמו שזיקר הפך להיות בעולם הרכב. חיפה היא העיר היחידה בישראל שמאגדת בתוכה את 3 הדתות הגדולות ואת הבהאים עם הגנים התלויים.
יחד איתם חיפה מציעה שפע של ים וחופים, קולינריה עשירה, יערות, מצוקים, טבע פראי, נמל ענק, אומנות ותרבות עתיקות ועכשוויות מתוך עשרות אלפי שנים של היסטוריה - ב"מצוק העורבים" בעיר נמצאו כלים שמוערכים מלפני 15-16 אלף שנים.

אלה הסיבות שחיפה הפכה להיות טרנדית ומבוקשת, אבל מה לגבי השותף שלנו למסע? ZEEKR זכה להיות ה"דבר" בזכות טכנולוגיה עילית המשולבת בעיצוב מוצלח עם איכות חומרים גבוהה. זה קורה בזכות שורשים אירופאים, שם נמצא מרכז הפיתוח והעיצוב שאמון גם על מותגים כמו וולוו וג'ילי, ובא לידי ביטוי ב-ZEEKR X גם בתחום הבטיחות, עם 5 כוכבים במבחן הריסוק של NCAP האירופאי.

נקודת ההתחלה שלנו היא בחוף בת גלים, בטיילת היפה, ליד המכון לחקר אגמים וימים ולא רחוק מה"קזינו", המבנה הנטוש במרכז חוף בת גלים שהסיפור שלו הוא נושא לכתבה נפרדת. מהחוף נעלה בקלות, בזכות 272 כוחות סוס  ו-34 קג"מ, אל עבר מנזר סטלה מאריס המשקיף לים. מכאן תוכלו לראות את נקודת ההתחלה של המסלול שלנו, וגם לבקר במערת אליהו הקדושה לכל הדתות.

אז אחרי מתיחת הרגלים הקצרה למערה וחזרה, לא לדאוג, בזיקר יש מרווח רגלים מצוין לא רק מלפנים אלא גם מאחור, נכווין את האף הנאה של הזיקר אל עבר מרומי הכרמל. נחצה את העיר ודרך עוספיא ודליית אל כרמל נעלה עד לקרן הכרמל, הלא היא המוחרקה. כיום נמצא שם מנזר כרמליתי, במקום שבו אליהו הוכיח את העם ואת המלך אחאב בקיומו של אלוהים מול נביאי האל "בעל". הכרמליתים בחרו להקים את המנזר דווקא שם, בעקבות אליהו והתפיסה שלהם אותו ואת הדרך שבה הוא מייצג עבורם את הנזירות – קנאות דתית ומסירות טוטאלית לאל.
 

הרפתקה חשמלית: מהים הכחול אל המדבר הצהוב במסע בלתי נשכ (צילום: יח''צ)
הרפתקה חשמלית: מהים הכחול אל המדבר הצהוב במסע בלתי נשכ (צילום: יח''צ)

מדליית אל כרמל והמוחרקה יורדים דרום מזרחה אל כיוון מחלף אליקים עם כביש 672 ומשם אל רמות מנשה. זה היה השלב בו הבנו למה כולם בוהים בנו: השילוב של הנוף המהמם עם רכב כל כך יפה עם המראה הדינמי והסוחף, לא מאפשר לאף אחד להיות אדיש. בגבעות של רמות מנשה נפגוש צומח ארץ ישראלי, מעיינות, שבילי טיול וחקלאות ענפה. גם האזור הזה יכול למלא יום שלם של טיול אך הפעם יש לנו יעד ברור.

לתיאום נסיעת חוויה

לכן הפעם נהנה בעיקר ממה שיש לשותף הנאמן שלנו להציע בכבישים מפותלים - הנעה אחורית, יכולת דינמית טובה, מערכות בטיחות והתראה מהמתקדמות בעולם שנוסכות הרבה ביטחון גם בדרכים עקלקלות, תצוגה עילית גדולה, נוחה ובטיחותית המאפשרת להשאיר את העיניים על הכביש כל הזמן.
טיפ קטן, ממש מומלץ להמשיך את כביש 672 עד גבעת הרקפות שליד קיבוץ גלעד, ואחרי טיול רגלי קצר באזור, לחזור אחורה אל עבר קיבוץ עין השופט, ומשם לרדת אל עבר קיבוץ משמר העמק בדרך שהיא יפיפיה ומרשימה בכל עונה. בזכות הגג הפנורמי השקוף של השותף שלנו למסע, ה-ZEEKR X, אנחנו יכולים ליהנות מהדרך הזאת גם כשחם – כי הוא מבודד מעולה גם בשמש חזקה; וגם כשהגשם יורד עלינו או הרוח מנשבת בחוזקה. את המראות שאנו רואים דרך הגג המיוחד הזה, אין באמת מילים לתאר.

ממשמר העמק אנחנו ממשיכים דרומה ומזרחה עם כביש 66 אל כביש הסרגל. בצומת התענכים נפנה ימינה אל כביש 675 ונמשיך אל עבר הגלבוע. אנחנו בחרנו לעשות את דרך נוף גלבוע, כביש 667, אך אתם גם מוזמנים לרדת אל עבר כביש 71 המוביל לעמק המעיינות והעיר בית שאן ומשם לחבור לכביש 90 דרומה. שתי הדרכים מציעות עניין רב. 

כביש נוף גלבוע הוא אחד הכייפים בארץ מבחינת נופים ונהיגה. כמות הפעמים בהם הלב מתרחב בהתרגשות מהמראות שמסביב ומלמעלה, היא גדולה. זה שילוב של מצוקים אדירים מעל עמק יזרעאל בואכה עמק המעיינות, יערות ושבילים לטייל ודרך פתלתלה ומרתקת לנהיגה. אנחנו בחרנו לעצור להתרענן ליד טורבינות הרוח הענקיות של מעלה גלבוע, שם גם נמצא מרכז המבקרים 'חוות הרוח' העוסק באנרגיה מתחדשת. נכון לכתיבת שורות אלה עמדות טעינת הרכבים אינן פעילות.

אנחנו בחרנו לא להמליץ על מקום ספציפי לעצור ולאכול בו. לאורך הדרך ישנם כל כך הרבה מקומות מומלצים, מתחילת המסלול ועד פיתחת בקעת הירדן, לכן אנחנו נמליץ לעשות בדיקה מקדימה ולהחליט האם אתם רוצים לאכול לפני, אחרי או תוך כדי, ולתכנן את הנסיעה בהתאם. לבעלי מכוניות הדורשות טעינה, הסירו דאגה מליבכם, הדרך רצופה עמדות טעינה, כולל בקעת הירדן ואזור בית שאן.

לשמחתנוהזיקר לונג ריינג' עשה את הדרך ללא כל צורך למלא את המצברים. רק לקראת ההגעה הביתה ואחרי יותר מ-350 קילומטרים, ברובם אינטנסיביים מאוד מאוד, היא ביקשה תוספת מיץ.

אחרי מנוחה קצרה, לנהג בעיקר כי ה-ZEEKR X היה מוכן לעוד ועוד פיתולים, חוזרים לדרך נוף גלבוע אשר גולשת לבקעת הירדן ומשם לכביש 90 לכיוון דרום. כביש 90 הוא הכביש הארוך ביותר בארץ, כ-480 ק"מ, היוצא מהצפון הרחוק ומגיע עד הדרום הרחוק יותר. מדובר בכביש אשר התחיל כחיבור של כמה כבישים וקיבל את המספר הסופי שלו - 90, לקראת סוף שנות ה-60. החיבור בין אילת למטולה בכביש אחד, התאפשר לאחר שנסלל וחודש הקטע של צפון מדבר יהודה ובקעת הירדן, יחד עם סלילת קטע חדש לגמרי לאורך החלק הצפוני של ים המלח.

אנחנו נטעם כ-40 קילומטרים מהכביש הארוך בארץ עד לאזור הישוב משואה, שמעט אחריו, קצת פחות מ-1 קילומטר, נפנה ימינה אל עבר הסרטבה ולבסיס הצבאי שנמצא בצמוד. מדובר בפנייה הדורשת תשומת לב וזהירות אך אינה מסוכנת. אם הגעתם לכניסה ל-מועצה מקומית "ערבות הירדן" סימן שהמשכתם יותר מידי ויש לחזור אחורה עד לצומת משואה, יש קו הפרדה רציף בקטע הזה של הכביש, לעשות פרסה ולחזור לחפש את הפנייה. 

הרפתקה חשמלית: מהים הכחול אל המדבר הצהוב במסע בלתי נשכח (צילום: יח''צ)
הרפתקה חשמלית: מהים הכחול אל המדבר הצהוב במסע בלתי נשכח (צילום: יח''צ)

לתיאום נסיעת חוויה

העלייה אל עבר הסרטבה מתבצעת על כביש צר ומפותל המתחיל לאורך הגדר הצפונית של המועצה האזורית, ומטפס מבקעת הירדן אל עבר קרן הסרטבה, אלכסנדריון, דרך מדבר השומרון. זה כביש בתחזוקה ירודה עם כמה מקומות שדורשים משנה זהירות כדי לא לפגוע בתחתית של הרכב שלכם.

עם הזיקר הטיפוס עבר בקלות. בזכות מערך מצלמות 360 בעזרתן ניתן לראות כל הזמן על הצג המרכזי מה קורה מתחת וליד הרכב, מרווח גחון נאה של 19.1 סנטימטר, והרבה טכנולוגיה שעוזרת להוריד את הכוח ביעילות לקרקע, הזיקר חגג כל הדרך למעלה.

הסרטבה הוא ההר הגבוה ביותר בבקעת הירדן ובהררי השומרון המזרחי, יותר מ-370 מטר מעל פני הים וכ-650 מטר מעל בקעת הירדן, וכאן בחר לבנות המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי, בנו של הורקנוס, את ארמונו. בארמון הסרטבה החליטה שלומציון המלכה, אשתו של אלכסנדר ינאי, להחביא את כל אוצרותיה וכאן גם ניתן לראות את היכולת ההנדסית שהיתה לחשמונאים. הם בנו תעלות מים שהעלו מי שטפונות מלמטה עד למעלה ואגרו אותם במערות יעודיות. ורק נזכיר שאז לא היו חשמל ומשאבות מים.

אנחנו מסיימים את המסלול שלנו בחנייה העליונה והמסודרת, שממנה יש שביל רגלי קצרצר המוביל לתצפית מזרחית מרשימה אל ארץ ירדן, נהר הירדן ובקעת הירדן. למי שחפץ להגיע אל ראש הסרטבה, שזה מומלץ מאוד מאוד, יש שביל רגלי בשם "שביל הנערים" המתחיל מעט לפני החנייה ומטפס מעלה מעלה. לבעלי רכב שטח קשוח יש אפשרות לעלות עד קרוב לפסגה ומשם להמשיך ברגל עד לקודקוד.

ועכשיו זה הזמן להודות לשותף שלנו למסע – ZEEKR X ארוך הטווח.

כשיוצאים ליום טיול שכזה עם מעל 300 קילומטרים של נהיגה בפועל, הלוך ושוב, ברכב חשמלי, חשוב לדעת שיש מספיק מיץ בבטרייה, כמו גם שהדרך תעבור בנינוחות ובהנאה, וזה בדיוק מה שהזיקר אפשר לנו. 

בקלות אפשר להרחיב על העיצוב המוצלח והשיקי, על האבזור הנדיב, על תא הנוסעים המרווח והמפנק ועל עוד הרבה דברים. אך מעל הכל ההרגשה היא זאת שקובעת, וכאן הזיקר עושה את העבודה בצורה יוצאת דופן כשהוא מספק רשת ביטחון לנהג ולנוסעים מכל הבחינות, אפילו גם לגבי שיכחת ילדים באוטו.

את הדרך חזרה עשינו בנחת דרך כביש 90 צפון לבית שאן ומשם חזרה למרכז בכבישים מהירים. נתנו לרמקולים המצויינים לנגן לנו מוסיקה נעימה, לבקרת השיוט האדפיטבית, שעובדת מצויין, לשמור על הקצב הנינוח ול-ZEEKR X להראות פאן נוסף באישיות שלו – הכנסת אורחים רגועה ושלווה.

הכתבה נכתבה בשיתוף גיאו מוביליטי