מחר ייפתח אירוע הקניות שופינג IL, הנערך זו השנה ה־11 ברציפות. הוא יימשך יומיים ויחל בפועל את חודש הקניות המקוונות העולמי. האירוע יעמוד השנה בסימן תמיכה בעסקים ישראליים בתקופה הקשה שהם עוברים.

המיזם מלווה במסע פרסום מקיף בטלוויזיה וברשתות, בהיקף הנאמד במאות אלפי דולרים. מסעות פרסום נוספים ייערכו ביחס למיזמי מכירות דומים באונליין באירועי נובמבר, כמו יום הרווקים הסיני ב־11 בנובמבר, בלאק פריידיי ב־29 בנובמבר וסייבר מאנדיי ב־2 בדצמבר.

באירוע השנה צפויים להשתתף יותר מ־2,500 עסקים, בהם כ־300 עסקים מהדרום ומהצפון, כולל מיישובים מפונים, וכ־150 עסקים בבעלות של מילואימניקים בשירות פעיל. הם יציעו את מרכולתם בהנחות של עד 50% ולעיתים אף יותר. התחום הפופולרי ביותר הוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה.

מחקר שנערך השנה על ידי גוגל וישראכרט מראה ש־64% מהעסקאות מתבצעות כיום באתרים מקומיים, ולא באתרים בינלאומיים כמו עלי אקספרס, כפי שהיה מקובל בעבר. על פי הנתונים שהצטברו בגוגל ישראל, יותר מ־100 עסקים הצהירו שהעסק שבבעלותם נמצא בסכנת סגירה בעקבות המלחמה.

עוד עולה כי רק אחד מכל שלושה עסקים שמשתתפים השנה בימי המכירות מייצר בישראל. יותר משליש מהעסקים הם עסקים משפחתיים המעסיקים שני בני משפחה או יותר. מספר דומה של עסקים הם בבעלות נשים.

20% מהעסקים משתתפים השנה לראשונה באירוע המכירות. בשנת 2023 התקיימו ימי המכירות במשך קרוב לחודשיים בגלל המלחמה, שרק הדגישה את חשיבות התמיכה בעסקים המקומיים. מיד לאחר 7 באוקטובר נרשמה עלייה משמעותית בחיפוש אחר אתרי מסחר מקומיים לעומת אתרים בינלאומיים, והמספרים המשיכו לטפס לאחר מכן.

גם השנה נמשך שיתוף הפעולה בין גוגל לבין מטה כחול־לבן במשרד הכלכלה, המקדם עסקים מקומיים. מנכ"ל גוגל ישראל ברק רגב: "אני עוד זוכר תקופות שבהן מספר הקונים באתרים ישראליים היה נמוך בעשרות אחוזים לעומת המצב היום, ותעשיית האונליין בישראל בקושי הייתה קיימת. יש לנו עוד המון לאן לצמוח. אנחנו מקווים שגם השנה המיזם ייתן לעסקים דחיפה קדימה".

לדבריו, "שופינג IL החל כיוזמה של גוגל לחזק ולקדם את תעשיית המסחר המקוון בישראל, ואחרי 11 שנים שהפרויקט הזה פועל בהצלחה, אני חושב שהוא מעולם לא היה חשוב כמו היום".