בימים האחרונים נכנס לתוקפו גל עליות מחירים. חלק ניכר מיצרני המזון והיבואנים הגדולים הודיעו על התייקרויות של מוצרים רבים בשיעור של עד 20%. חלק מהם הסבירו את גל ההתייקרויות בעליית חומרי הגלם, חלק כלל לא נתנו הסברים. אולם, מבדיקה שערך הכלכלן ד"ר ורו"ח אלי אלעל, מנכ"ל חברת "שווי הוגן" המתמחה בהערכות שווי ובייעוץ כלכלי, עולה כי בהתבסס על דוחות החברות הציבוריות בתחום המזון, שנת המלחמה עשתה להן טוב, והן רשמו גידול משמעותי בהכנסות, ברווח הגולמי וברווח התפעולי עוד בטרם גל העליות הגדול. זאת, בניגוד למצבן טרם המלחמה – אז הן שמרו על רווחיות יציבה בעיקרה ואף שחיקה קלה, כפי שעולה מדוחותיהן הכספיים בעבר וממחקר של רשות התחרות.  

מהבדיקה עולה כי ההכנסות המצרפיות של רשתות המזון עמדו בשנת המלחמה (אוקטובר 2023-ספטמבר 2024) על כ-32 מיליארד ש"ח, לעומת כ-30.1 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה, בשנה שלפני המלחמה (אוקטובר 2022-ספטמבר 2023) – גידול של 6.4%. 

ההכנסות של יבואני המזון והיצרנים הסתכמו בשנת המלחמה לסך של 28.5 מיליארד ש"ח, זינוק של כ-13.3% ביחס לשנה שקדמה למלחמה בה הסתכמו ההכנסות בכ-25.1 מיליארד ש"ח. 

בסך הכל, ההכנסות של כלל החברות הציבוריות בענף המזון עמד בשנת המלחמה על כ-60.5 מיליארד ש"ח, לעומת כ-55.2 מיליארד ₪ בשנה לפני המלחמה - זינוק של כ-9.5%.

גם הרווח הגולמי של החברות בתחום זינק בשנת המלחמה. מנתוני "שווי הוגן" עולה כי הרווח הגולמי המצרפי של רשתות המזון עמד, בשנת המלחמה, על כ-8.6 מיליארד ₪, לעומת כ-7.8 מיליארד ₪ בשנה שלפני המלחמה - זינוק של כ-9.5%. יבואני המזון והיצרנים רשמו בשנת המלחמה רווח גולמי מצרפי של כ-6.8 מיליארד ש"ח, לעומת כ-5.5 מיליארד ש"ח בשנה שקדמה למלחמה - זינוק של כ-23.8%. הרווח הגולמי של כלל הענף זינק בשנת המלחמה בכ-15.4%.

גם שיעור הרווח התפעולי של החברות הפועלות בתחום זינק בשנת המלחמה. שיעור הרווח התפעולי של רשתות המזון זינק בכ-48.4%: מכ- 4.0% בשנה שקדמה למלחמה, לכ-5.9% בשנת המלחמה. שיעור הרווח התפעולי של היבואנים והיצרנים עלה בכ-40.7%: מכ-4.4% בשנה שקדמה למלחמה, לכ-6.2% בשנת המלחמה. שיעור הרווח התפעולי של כלל הענף זינק בתקופה זו מכ-4.2% לכ-6.1%, עלייה של כ-44.8%.

לדברי ד"ר רו"ח אלי אלעל, מנכ"ל חברת הערכות השווי 'שווי הוגן", הצמיחה ברווחיות בענף המזון משקפת ניהול מהיר של הזדמנויות שנוצרו ממשבר: "העלייה בביקוש למוצרי מזון חיוניים במהלך המלחמה הובילה לצמיחה חדה בהכנסות. האינפלציה הגבוהה תרמה לעליות מחירים, אך במקרים מסוימים נראה שהמחירים עלו מעבר להוצאות בפועל, וחברות רבות ביצעו בתקופה הזו גם מהלכי התייעלות תפעולית".

ד''ר רו''ח אלי אלעל (צילום: סיון פרג')
ד''ר רו''ח אלי אלעל (צילום: סיון פרג')

יחד עם זאת, לדברי אלעל, בעוד שחברות המזון הפגינו חוסן כלכלי והציגו נתוני צמיחה מפתיעים בהתחשב בתקופה, יוקר המחיה שממשיך לזנק מקרב את משקי הבית בישראל לנקודת שבירה פיננסית העשויה להיות מתורגמת לאי שקט חברתי גובר. "לא ניתן להתעלם מהעובדה שהעלייה בשולי הרווח התפעולי בענף משקפת במידה רבה את הריכוזיות הגבוהה שלו. נראה שטרם נמצא האיזון הנכון בין עידוד יוזמות עסקיות לבין מיתון יוקר המחיה".