עד לא מזמן היינו רגילים שהמגזר החרדי משלם פחות מאיתנו בכל דבר. ובכן, לפחות ברשתות השיווק נראה שהמגמה מצטמצמת עד נעלמת, וגם התחרות על כיסו של הצרכן החרדי שרירה וקיימת. מיקומי הרשתות בטבלת הסל הזול ביותר דינמית.
רשת אושר עד שומרת על מיקומה, וצמוד אליה נמצאת רשת נטו חסכון, שמובילות את התחרות. דווקא רשת יש חסד, הפתרון החרדי של שופרסל, צונחת למקום החמישי, לאחר שהייתה רגילה להיות במקומות הראשונים. פער של כמעט 20% על אותו הסל בין הרשתות מראה כי הוצאות משק הבית על מוצרי הצריכה במגזר החרדי גבוה משמעותית מאלה של הציבור הכללי בישראל.
בתקופה שלפני חג הפסח השוק הישראלי עובר טלטלה צרכנית משמעותית בהובלת המגזר החרדי, המונה כ־1.2 מיליון איש (כ־13% מאוכלוסיית ישראל), שהם כוח קנייה משמעותי שמשפיע על המסחר הקמעונאי כולו. מחקר מקיף שערכנו ב־13 רשתות שיווק המתמחות במגזר החרדי מגלה פערי מחירים משמעותיים, דפוסי צריכה ייחודיים והשפעה רחבה על שוק המזון הכשר לפסח.
עניין של מוצא
הציבור החרדי בישראל אינו מקשה אחת. ההבדלים העיקריים הם בין הקהילות האשכנזיות (ליטאים וחסידים) לבין הקהילות הספרדיות (בני עדות המזרח). לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ־55% מהחרדים משתייכים לזרמים אשכנזיים וכ־45% לזרמים ספרדיים. הבדלים אלו באים לידי ביטוי בהלכות כשרות לפסח.
הקהילות האשכנזיות, למשל, נוהגות שלא לאכול קטניות בפסח ("גזירת קטניות"), בעוד הקהילות הספרדיות מתירות אכילת קטניות (חלק מהקהילות נמנעות מחלק מהקטניות). עוד ניתן למצוא הבדלים בולטים בהידורי כשרות וברמות ההקפדה על מנהגים שונים.
בדקנו 13 רשתות שיווק המתמחות במגזר החרדי, באמצעות סל זהה המכיל 87 מוצרים מובילים לפסח, הכולל חומרי ניקוי, מוצרי מזון כשרים לפסח ופירות וירקות. מהנתונים עולה פער של כ־240 שקל (כ־19%) בין הרשת הזולה ביותר (אושר עד) ליקרה (נתיב החסד). ממצא מעניין נוסף הוא שחנויות "קרוב לבית" (כדוגמת "שפע ברכת השם קרוב לבית" או "יש בשכונה") יקרות יותר מהסניפים הגדולים של אותן רשתות – בדיוק כפי שקורה גם מחוץ למגזר החרדי.
ההבדלים בין הקהילות משפיעים ישירות על סל הקניות. קהילות אשכנזיות רוכשות כמויות גדולות של תחליפי קטניות ועמילנים, כגון עמילן תפוחי אדמה, קמח מצה ומוצרים המבוססים על אלו. מנגד, קהילות ספרדיות רוכשות מוצרי קטניות כשרים לפסח, כולל אורז, חומוס ותירס. הציבור החרדי מקפיד במיוחד על ניקיון הבית לפסח, ורוכש כמויות גדולות של חומרי ניקוי אבקתיים וקרמיים, מטליות, כלי ניקוי חד־פעמיים, שקיות אחסון ואריזה לכלי החמץ, נייר אלומיניום בכמויות גדולות (לכיסוי משטחים) ועוד.
הכשרות היא רק תירוץ
מוצרים בכשרות מהודרת לפסח (בד״ץ העדה החרדית ובד״ץ בית יוסף לספרדים) נמכרים במחירים גבוהים ב־30%־50% ממקביליהם בכשרות רגילה. אחד הממצאים המשמעותיים במחקרנו הוא תופעת ה"כשרות המתייקרת": מוצרים רבים (בעיקר מוצרי ניקוי, היגיינה וטיפוח) שהרכבם לא שונה כלל לפסח, אלא רק קו הייצור הוכשר, מתייקרים בתקופה זו. מוצרים שאין בהם כלל צורך בסימוני כשרות כגון אריזות, חומרי ניקוי ומוצרי טיפוח, שאישור הכשרות שלהם לפסח אינו נחוץ, גורם ליצרנים להוצאה נוספת, שמתגלגלת בסופו של דבר לכיסו של הצרכן.
בסקר מצאנו פערים משמעותיים בין מחירי מוצרים בהכשרים מהודרים לבין אלו שבהכשר הרבנות הראשית: מוצר בהכשר הרבנות לעומת מוצר זהה בהכשר העדה החרדית יכול להגיע לפער של יותר מפי שניים במחיר.
תרבות הצריכה במגזר החרדי היא נוקשה ומוגבלת, ולקמעונאים המתמחים בתחום ישנה עבודה לא פשוטה. דודי בייץ, קמעונאי חרדי שמנהל מרכול ותיק בכפר חב"ד, מספר שלפסח יש אפיונים שונים, וכי הוא פשוט מכין מקום חדש וזמני למכירה וסוגר את המרכול הראשי, כי להכשיר את המרכול באופן יסודי הוא תהליך כמעט בלתי אפשרי. הדרישות מצד הקונים מתחילות כבר חודשיים לפני החג, כשמשפחות מגיעות על מנת להצטייד מראש.
דפוסי הצריכה של המגזר החרדי משפיעים על כלל השוק הישראלי בתקופת פסח. הביקוש הגבוה למוצרים כשרים לפסח מאפשר לרשתות להעלות מחירים גם לציבור הכללי, ומוצרים שפותחו במקור לשוק החרדי (כמו מוצרי קמח מצה) מוצאים את דרכם לרשתות הכלליות. באופן כללי אפשר לומר כי הוזלת המחירים ברשתות החרדיות הביאו גם את הרשתות הכלליות להציע מבצעים בתקופה זו.
לסיכום, מהמחקר עולות מספר המלצות:
- חפשו את הרשת הזולה. פער של 19% בין הרשתות הוא משמעותי ויכול להצטבר לסכומים גדולים.
- היזהרו ממוצרים שרק "הוכשרו". אין סיבה לשלם יותר על מוצרים כמו נייר טואלט רק בגלל חותמת כשרות.
- קנו באריזות גדולות. רוב הרשתות מציעות הנחות של ממש על קנייה בכמות.
- השוו מחירים. השתמשו באפליקציות השוואת מחירים כגון אפליקציית פרייסז, שמאפשרות לבדוק מחירים ברשתות שונות.
הסקר בוצע בתאריך 18.3.2025 באמצעות אתר פרייסז ט.ל.ח