על פי הצעת התקציב שנחשפה היום (חמישי) באתר החדשות המזוהה עם האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל", הצבא האיראני עתיד לקבל נתח משמעותי חסר תקדים מהכנסות המדינה ממכירות נפט וגז - למעלה מ-12 מיליארד אירו, המהווים 51% מסך ההכנסות הצפויות בשנה הבאה.

משמעות הדבר היא העברה יומית של כ-583 אלף חביות נפט לידי הכוחות המזוינים של איראן, הכוללים את הצבא הסדיר, משמרות המהפכה וכוחות אכיפת החוק. על פי נתוני מעקב מכליות, משמרות המהפכה מייצאים כיום כ-85 אלף חביות נפט ביום לסוריה, כשהיתרה מופנית בעיקר לסין, המהווה 95% מייצוא הנפט האיראני.

משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

הקפיצה החדה בתקציב הצבאי נובעת בין היתר משינוי בשער החליפין הרשמי של האירו, שיעלה מ-310 אלף ריאל השנה לכ-502 אלף ריאל בשנה הבאה. כתוצאה מכך, הכנסות הצבא מתקציב הנפט יזנקו מ-4.3 מיליארד אירו השנה ל-12 מיליארד אירו בשנה הבאה. בפועל, הממשל יספק לכוחות המזוינים נפט במונחי אירו, אותו יוכלו למכור לקונים זרים. ארה"ב הטילה בעבר סנקציות חוזרות ונשנות על רשתות המזוהות עם משמרות המהפכה בגין הברחות נפט, חלקן פועלות דרך איחוד האמירויות ומדינות מזרח אסיה, בעיקר סין והונג קונג.

מעבר לחלקם בייצוא הנפט הממשלתי, הכוחות המזוינים מקבלים משאבים כספיים גם מסעיפים אחרים בתקציב המדינה הכולל. השנה, סך התקציב שהוקצה לכוחות המזוינים של איראן מוערך בכ-17 מיליארד דולר, כולל משלוחי נפט בשווי 4.5 מיליארד דולר.  על פי הערכות, סך הכנסות איראן מייצוא נפט וגז צפויות להגיע ל-64 מיליארד אירו בשנה הבאה. מתוך סכום זה, 4.8 מיליארד אירו צפויים להגיע מייצוא גז (16 מיליארד מטרים מעוקבים במחיר של 30 סנט למטר מעוקב), ו-59 מיליארד אירו מייצוא נפט ומוצרי נפט.

הצעת התקציב חושפת גם את כוונת הממשלה להגדיל את תפוקת הנפט היומית ב-350 אלף חביות לעומת השנה שעברה, כך שתגיע ל-3.75 מיליון חביות ליום בשנה הבאה. מאחר שאיראן לא צפויה להקים בתי זיקוק חדשים בשנתיים הקרובות, כל הגידול בתפוקה מיועד לייצוא. במקביל, הממשלה מתכננת ללוות 17.9 מיליארד אירו מהקרן הלאומית לפיתוח, זאת למרות שכבר צברה חוב של למעלה מ-100 מיליארד דולר לקרן שטרם הוחזר. ראש הקרן הלאומית לפיתוח של איראן חשף לאחרונה כי עתודות מטבע החוץ של המוסד הפיננסי כמעט התרוקנו, והממשלה אינה מסוגלת להחזיר את חובותיה.