על אף שבשנים האחרונות ירדה מניית ניסאן בבורסה היפנית, בימים האחרונים היא חווה עליה. ניסאן, היצרנית היפנית שחווה מזה זמן קשיים והיא אף הודיעה על גלי פיטורים, צמצומים והתייעלויות כדי לאושש את מצבה לנוכח התחרות הגוברת מצפון, כלומר מסין, בסבירות גבוהה תחבור לחברת הונדה.

בימים האחרונים הולכים ומתרבים הפרסומים על מיזוג צפוי בין שתי יצרניות רכב יפניות מובילות: הונדה וניסאן כשהאחרונה היא האנדרדוג במיזוג הזה, אך מביאה עמה נדוניה לא רעה. המיזוג, אם ייצא לפועל, וסביר שייצא לפועל משום שגם ממשלת יפן תומכת ואולי אפילו לוחצת לקיומו, ייצור את מפלצת הרכב השלישית בגודלה בעולם.

נזכיר כי מזה זמן שהיצרניות הללו משתפות פעולה ביניהן והן אף חתמו לפני מספר חודשים על שיתוף פעולה בתחום הרכבים החשמליים. אגב, מיצובישי שנשלטת בחלקה על ידי ניסאן, תצטרף ככל הנראה למיזוג האימתני ותוסיף עוד יותר לכוחה של היצרנית הממוזגת שתשמור על מותגיה אך תוכל לאחד כוחות בתחומים אחרים כמו חדשנות, פיתוח, קווי ייצור וכוח עבודה.

ניסאן (צילום: רויטרס)
ניסאן (צילום: רויטרס)

ביפן ישמחו על המיזוג שכן הוא עשוי למנוע גלי פיטורים נוספים שישפיעו על הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. בסין אולי ישמחו פחות שכן, המיזוג, כך נראה, יאפשר לניסאן והונדה לחזק את תחום הרכבים ההיברידיים שהולך ומתחזק במדינות המערב בדגש על מדינות צפון אמריקה זאת בשל גל חשדנות מחודשת אל מול רכבים חשמליים בכלל ואל מול רכבים חשמליים מתוצרת סין בפרט.

מנקודת מבט גיאופוליטית שחשובה למשקיעים, נכון יהיה להעריך כי ככל שתגבר המתיחות עם סין אם בשל טייוואן ואם בשל תמיכתה בציר הרשע או מה שנותר ממנו, אם בשל תקריות בים סין ואם בשל התחרות על "דרך המשי" המודרנית, יעלה קרנה של תעשיית הרכב היפנית, מה שיתרום עוד יותר לחברה הממוזגת.

עדיין לא ברור אם המיזוג ייצא לפועל. אך כבר עתה ניתן להבחין בהשפעתו על שוק ההון היפני כשמניית ניסאן עלתה במסחר בבורסה היפנית מתוך צפייה כי המיזוג יקפיץ את שוויה ואת ביצועיה.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.