ברקע העיכוב המשמעותי בהכנת תקציב המדינה, ושלושה שבועות לאחר ששר האוצר סמוטריץ׳ הכריז שיקדם אותו - במהלך סוף השבוע הופצה בין משרדי הממשלה טיוטת חוק ההסדרים. מדובר בחוק הסדרים צר יותר מבשנים קודמות, אך הוא כולל מספר רפורמות משמעותיות. 

בין הצעדים הבולטים שיוצעו לקדם: צמצום מספר ימי הלימודים במערכת החינוך ל-5 ימים בלבד, הטלת מיסוי מיוחד על הבנקים, סגירת חמישה משרדי ממשלה, הפרטת נמל אשדוד, תוכנית להתמודדות עם המחסור בכוח האדם במערכת הבריאות ורפורמה בשוק האשראי לעסקים קטנים. 

מקווים להורדת ריבית גם בישראל? - "זה לא נראה בכיוון"  
נשיא לשכת רואי חשבון: "על ההפקרות הכלכלית של שר האוצר נשלם בריבית דריבית"

אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין במשרד האוצר (צילום: אוליבייה פיטוסי)
אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין במשרד האוצר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עוד מתוכנן ביסוס תהליך חלוקת דיבידנדים בחברות הממשלתיות; זירוז שיווק יחידות דיור, שיביא להגדלת היצע הדיור ברשויות המקומיות; האצת השירות הדיגיטלי במגזר הציבורי על מנת לייעל אותו; חיזוק מערך בריאות הנפש ושירותי הטיפול ועוד. 

יש לציין כי ההצעה לסגירתם של חמישה משרדי ממשלה מיותרים עלולה לייצר מחלוקת בין מפלגות הקואליציה בשאלה אילו משרדים ייסגרו. במידה ואכן תצא התוכנית לפועל, המתיחות בין השותפים הקואליציוניים רק תגבר - וזאת על רקע המתיחות שכבר קיימת סביב נושאים אחרים כמו חוק הגיוס. כזכור, לאחרונה פורסם לראשונה ב"מעריב", כי שר הבינוי והשיכון גולדקנופף הודיע לראש הממשלה נתניהו שלא יאפשר קידום תקציב ללא העברת חוק גיוס. 

בנוסף, הוצע בטיוטת חוק ההסדרים לתכנן הוספה של עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש - בין השאר על ידי צמצום שטח כפר הנוער ״מקווה ישראל״, פינוי מחנות צה"ל מאזורים מבוקשים והשלמת העברת אגף המודיעין לנגב. במסמך נכתב: "להעתיק את מחנה רבין ("הקריה"), מחנה המכללות הצבאיות בגלילות ואת מחנות מש"א (מחנה צריפין, מחנה תל השומר ומחנה חיפה), למיקומים חדשים, שיקבעו על ידי רשות מקרקעי ישראל, משרד הביטחון ואגף התקציבים במשרד האוצר".

לפי התוכנית, הקריה תועבר למיקום אחר עד סוף שנת 2030 - מהלך שספק אם אכן יצא לפועל.

חוק ההסדרים הוא כינוי לאיגוד תיקוני חקיקה שהממשלה מעלה לחקיקה בכנסת מאז 1985. איגוד החוקים עוסק במגוון רחב של נושאים שהממשלה מעוניינת לקדם. חלק מהסעיפים הכלולים בו נועדו להקטין את ההוצאה התקציבית לשנה אליה הוא מתייחס, אך חלקם נועדו לקדם רפורמות שונות.