שבוע המסחר בתל אביב נפתח בעליות שערים על אף התרחבות "שטח האש" בצפון הארץ. תופעה דומה נרשמה לאחר תרגיל הביפרים והמכשירים האלקטרונים. זה נחמד ואפילו מעודד אבל השוק עצבני ואפשר להבין מדוע בתקופה האחרונה שוב נרשמת התעניינות של משקיעים בהשקעות אלטרנטיביות.

טוב. רגע. לפני הכל אני חייב לתקן את הניסוח שלי. מה שאנשים קוראים השקעות אלטרנטיביות הן למעשה השקעות לא סחירות. כלומר, להבדיל מהשקעות בשוק ההון אותן ניתן למכור (ולקנות), השקעות אלו אינן סחירות. מכאן גם המילה "אלטרנטיבות". הן באות לשמש אלטרנטיבה להשקעה בשוק ההון, שנחשבת להשקעה תנודתית.

למה יש צורך בחלופה?

ככלל, תיק השקעות חזק הוא תיק מגוון ומפוזר. עד כמה שזה יישמע מפתיע, גופים מוסדיים גדולים שבעצמם נסחרים בשוק ההון, מגדילים עוד ועוד את היקף ההשקעה שלהם בהשקעות לא סחירות (אלטרנטיביות). לא רק הם. גם מוסדות אקדמיה וקרנות עושר שונות עושות זאת.

להמחשה: יותר ממחצית מהשקעותיה של אוניברסיטת הרווארד שעלתה לכותרות בנסיבות לא מחמיאות בעקבות אירועי טבח שמחת תורה ומה שבא בעקבותיהם, מושקעים בהשקעות לא סחירות ולא, לא מדובר פה בנדל"ן שהאוורד משקיעה בו סביב עשרה אחוזים מכספה. מדובר במטעים... בחברות מחקר ופיתוח. בפרויקטים של תשתיות בקרנות חוב ובקרנות גידור ועוד ועוד. 

מדוע לא סחירה?

גם השקעות אלטרנטיביות ניתנות לרכישה ולמכירה. בוודאי נתקלתם במודעות מכירה של עסקים, של חברות, של מתכות יקרות ואולי אפילו של מטעים. אלא שלהבדיל ממניות שנסחרות מידי יום וכל שעה בשוק משוכלל, מנוטר, פעיל ו"מצוֹטָט", אין שוק כזה להשקעות לא סחירות. ייתכן שאתם יכולים למכור "תיק הלוואות" בו השקעתם באמצעות חברת אשראי אך תתקשו למצוא מי שירכוש אותו מכם. מה שאין כן כשתרצו למכור את תיק המניות שלכם.

כל אחד יכול להשקיע במוצרים פיננסיים לא סחירים. במקרים רבים יהיו אלה מוצרים פיזיים. כך וכך דונמים של מטעי תפוחים ושקדים, שדות חיטה ותירס, הם משהו שניתן להחזיק ולמשש. כך גם פרויקטים של תשתיות שניתן לראות בעין. מאידך, תיק הלוואות או אחוז מחברת מחקר ופיתוח יהיו פחות ניתנים למישוש ולעיתים אף פחות ניתנים למימוש. בוודאי לא מימוש מיידי.

וזו בעצם עקב אכילס בכל מה שקשור בהשקעות לא סחירות. לרוב מדובר בהשקעות לטווח ארוך, לעיתים מאוד ארוך. בין שנים בודדות במקרים של P2P ועד עשר ועשרים שנה בתשתיות ועוד. לא כל משקיע יכול להרשות לעצמו תקופת השקעה כה ארוכה. מאידך, התשואות בהשקעות כאלו יכולות להיות פנומנאליות. הרבה יותר משוק ההון הסטנדרטי.

במצב הנזיל היום בשוק ההון הישראלי ובכלל, כדאי לחשוב גם על השקעות לא סחירות, כלומר, מה שכולם קוראים, ככל הנראה בטעות, השקעות אלטרנטיביות, וכדי שבאמת האלטרנטיבה תהיה ראויה חשוב להפנים שהיא לא סחירה.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.