סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית "מודי'ס" הודיעה הלילה (שבת) על הורדת דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות, והוא עומד כעת על רמה של Baa1. בדוח שפרסמה חברת הדירוג, נכתב כי כלכלני החברה אינם אופטימיים עוד בנוגע ליכולת ההתאוששות המהירה של ישראל – כפי שהיה לאחר סבבי לחימה קודמים.

"התאוששות כלכלית מאוחרת ואיטית יותר, בשילוב עם מערכה צבאית ממושכת יותר ידחקו עוד יותר את הסיכוי לייצוב של יחס החוב לתוצר ביחס לתחזיות הקודמות של החברה", נכתב. "המניע המרכזי להורדת הדירוג הוא השקפת החברה כי הסיכון הגיאופוליטי התגבר משמעותית, לרמה גבוהה מאוד, עם השלכות שליליות מהותיות על כושר החזר האשראי של מדינת ישראל, הן בטווח הקצר והן בטווח בארוך". 

"נשלם יותר מיסים בעתיד": כך הורדת דירוג האשראי תשפיע עלינו | דעת המומחים
מכה לכלכלה הישראלית: סוכנות הדירוג הורידה בשתי דרגות את דירוג האשראי

"עוצמת הסכסוך בין מדינת ישראל לחיזבאללה עלתה באופן משמעותי בימים האחרונים. זאת בהקשר של היעד המוצהר של מדינת ישראל להחזיר את התושבים המפונים בחזרה לצפון הארץ. השגת מטרה זו עשויה להיות כרוכה בסכסוך אינטנסיבי עוד יותר. במקביל, הסיכויים להפסקת אש בעזה התפוגגו והסיכונים הפוליטיים הפנימיים עלו לצד סיכונים גיאופוליטיים".

כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

להערכת חברת דירוג האשראי: "לא נראה שיש אסטרטגיית יציאה מהסכסוך הצבאי שתחזיר את רמת הוודאות והביטחון, שעליהם מסתמכים בסופו של דבר המשק וההשקעות העסקיות. הסכסוך והיעדר מסלול פתרון ברור, תורמים למתחים חברתיים גבוהים ולסיכונים עולים לסחר של ישראל בהתחשב בהגבלות התחבורה והשילוח, חששות לגבי יכולתם של ספקים ישראלים לעמוד בלוחות הזמנים, סיכונים של הגבלות סחר פורמליות או בלתי פורמליות ובאופן כללי יותר, עלייה בסיכונים של ערעור יחסי ישראל עם בעלי ברית מרכזיים". 

לא רק המלחמה נכנסה לרשימת הנימוקים של מודי'ס, אלא גם המתיחות הפוליטית והחיכוכים עם מערכת המשפט. "אינדיקציות אחרות לסיכון מקומי גבוה יותר כוללות מתחים בין הממשלה לשירותי הביטחון. כמו כן, הצעת החוק לגיוס גברים חרדים לשירות צבאי מתעכבת על ידי הממשלה, למרות שתפחית את העומס על משרתי המילואים. יתרה מכך, שר המשפטים עיכב מינויים חשובים של שופטים, לרבות לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, למרות פסיקת בג"ץ מהשבועות האחרונים שמחייבת אותו לכנס את הוועדה למינוי שופטים".

יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"גם ללא הסלמה מהותית בלחימה, חוסר הוודאות סביב פוטנציאל הביטחון והצמיחה של ישראל לטווח ארוך, גבוה בהרבה מהמקובל, כאשר הסיכונים למגזר ההייטק המתאפיין במוביליות גבוהה רלבנטיים במיוחד בהתחשב בתפקידו החשוב כמנוע צמיחה של המשק הישראלי ותרומתו להכנסות המדינה ממסים", כותבים בסוכנות הדירוג, ומסכמים: "להתפתחויות שליליות כאלה עלולות להיות השלכות פוטנציאליות חמורות על המצב הפיסקלי, ועשויות לסמן שחיקה נוספת באיכות המוסדית".