השנה החולפת הייתה אחת הקשות והמאתגרות שידעה מדינת ישראל בעשורים האחרונים. עם איומים ביטחוניים וכלכליים שמשפיעים על כל שכבות החברה, תעשיות ההייטק והביוטק לא נותרו מחוץ למערבולת. ואולם, למרות הקשיים, מנהלי החברות המובילות בתחומים אלה מדווחים על המשך התקדמות, שיתופי פעולה פורצי דרך, וחתירה לשמירה על מעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית עולמית.  

בשיחה עם מנהלים בכירים מהתעשייה, ניתן להרגיש את החוסן והנחישות של החברות הישראליות, המובילות את השוק העולמי בתחומי החדשנות והפיתוח הטכנולוגי.

יקי ינאי, מנכ"ל פלורי, מתאר את השנה האחרונה כשנה של אתגרים משמעותיים, שנבעו בעיקר מהמצב הביטחוני המורכב בישראל. לדבריו, "השנה האחרונה הייתה בהחלט מאתגרת. הלקוחות מחוץ לישראל חששו מאוד מהמצב בתחילה, ובחלק מהמקומות עדיין יש קשיים." למרות זאת, ינאי מדגיש את המקצוענות והנחישות של צוות החברה, שהצליחו לעמוד ברוב היעדים העסקיים שהוצבו בתחילת השנה.  

בין ההישגים המרכזיים של פלורי, מציין ינאי את גיוסם של סכומים משמעותיים ממשקיעים אסטרטגיים לחברת הבת של פלורי בשיתוף עם תנובה, Ever After Foods, אשר עוסקת בתחום הפודטק. "הצלחנו להעמיק את שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות האמריקאי בתחום הקרינה החריפה, והקמנו את יחידת PluriCDMO – יחידה שמספקת שירותי פיתוח וייצור מוצרים תאיים. זיהינו חוסר בגוף כזה לחברות הפועלות בישראל, ולכן החלטנו להקים אותה," הוא מוסיף.  

מנכ''ל ונשיא פלורי, יקי ינאי (צילום: מיכאל בריקמן)
מנכ''ל ונשיא פלורי, יקי ינאי (צילום: מיכאל בריקמן)

בנוסף, ינאי מדגיש את פרויקט הדגל החדשני של פלורי – השקת חברת Coffeesai, חברה שנועדה להוביל את התחום של קפה בר-קיימא מבוסס תאים. "על רקע המחסור הצפוי בקפה בעולם, השקנו את Coffeesai, חברה שתביא פתרונות יצירתיים לתחום זה," מציין ינאי בגאווה. השנה, פלורי גם חתמה על מספר הסכמים לשיתופי פעולה בתחום האגטק עם חברות גלובליות מובילות, שמקווים להניב תוצאות משמעותיות בשנים הקרובות.  

חרף המורכבות הביטחונית והכלכלית, ינאי מביע אופטימיות רבה לגבי עתיד החברה והתעשייה בישראל. "למרות השנה המורכבת, פלורי פועלת במודל עסקי חדשני והצליחה להיכנס לשיתופי פעולה רבים עם שחקנים מובילים. אנחנו פועלים מתוך מטרה להחזיר את ישראל לחזית הטכנולוגית העולמית," הוא מדגיש, ומוסיף: "המשימה שלי היא להבטיח שכאשר עשרות אלפי חיילינו בסדיר ובמילואים יחזרו הביתה, יהיה להם משק שיכול לקלוט אותם ולהודות להם על תרומתם האין סופית."

גיא קבילי, מנכ"ל ומייסד קונטרול (CTRL), מסכם את השנה החולפת כתקופה של אתגרים, אך גם של גילוי עוצמות חדשות, הן מבחינה אישית והן מבחינה לאומית. "השנה החולפת תיזכר אצל כולנו כשנה מורכבת ביותר, שנה של עצב וחשבון נפש אישי ולאומי," הוא אומר. עם זאת, קבילי מדגיש כי במקביל לאתגרים, החברה הישראלית כולה גילתה נחישות ועוצמות חדשות. "זו הייתה גם שנה שבה גילינו את עוצמת החברה הישראלית, את הנחישות שלנו להתקיים כאן, ואת הרצון המשותף שלנו לבנות עתיד איתן יותר."  

בתוך ההקשר העסקי, קבילי מתאר כיצד עובדי החברה, כולל הוא עצמו, שירתו במשך חודשים רבים במילואים, אך הצליחו לשמור על המשכיות עסקית והתקדמות מקצועית. "אצלנו ב-CTRL מצאנו את עצמנו רבים, ובכללם אני, משרתים חודשים רבים במילואים, ובמקביל להמשך התקדמות החברה וביסוסה כאחת מפלטפורמות ניהול הבנייה המבטיחות בענף הבנייה העולמי," הוא מציין.  

מנכ''ל קונטרול, גיא קבילי (צילום: דור סבג)
מנכ''ל קונטרול, גיא קבילי (צילום: דור סבג)

למרות האתגרים, קבילי מתעקש כי יש קשר הדוק בין הצלחת העסקים לבין החוסן הלאומי של ישראל. "בשנים הקרובות צפויים לנו אתגרים רבים, והחוסן הלאומי של ישראל יהיה קשור קשר הדוק עם מצבה הכלכלי. כל חברה עסקית, כל מנהל וכל עובד צריכים להפנים שהצלחה כלכלית היא גם חוסן לאומי," הוא מוסיף. קבילי מסכם באופטימיות, ומביע תקווה כי השנה הקרובה תביא עמה צמיחה והתפתחות לישראל ולעולם העסקי. "לשנה הקרובה, נתפלל לחזרת השבויים ולשלומם של כלל כוחות הביטחון. נישא תקווה לשנה של צמיחה, התפתחות ואושר לכולנו."

ערן חרותי, מנכ"ל מארוול ישראל, מדגיש את החוסן המנטלי של עובדי החברה במהלך השנה המורכבת. "השנה החולפת הייתה שנה שהביאה לידי ביטוי את החוסן המנטלי שלנו והיכולת שלנו להתאושש מאירועים קשים," הוא מציין. חרותי מדגיש כי למרות העובדים המפונים מאזורי הלחימה בצפון ובדרום וחיילי המילואים, החברה הצליחה לשמור על רצף עבודה כמעט מלא. "העובדים נרתמו לגשר על הפער שנוצר בעקבות הקשיים של המפונים, חיילי המילואים והנפגעים," הוא מוסיף.  

בנוסף לכך, מארוול ישראל לקחה חלק במגוון יוזמות התנדבותיות, בהן מתן חסות על ילדים שפונו מקריית שמונה ופיתוח יזמות בקרב בני נוער. "יצרנו מערכת יחסים מיוחדת עם הילדים האלו, והשתתפנו באירועי התנדבות נוספים, כמו עבודה חקלאית וקטיף," מציין חרותי בגאווה.  

מהבחינה הטכנולוגית, מארוול העולמית העבירה השנה את מוקד פעילותה לשוק תשתיות ה-AI, וחיזקה את מעמדה כאחת מהחברות המובילות בתחום. "השנה הייתה משמעותית מאוד בהעברת מרכז הכובד שלנו לעולמות ה-AI," הוא מציין, ומוסיף כי השינוי הזה דורש התמודדות עם קצב שינויים מהיר, תוך חיזוק היכולת להכיל שינויים ולקדם חדשנות במקביל לפיתוח מוצרים.

מנכ''ל מארוול ישראל, ערן חרותי (צילום: יחצ)
מנכ''ל מארוול ישראל, ערן חרותי (צילום: יחצ)

טל ורדי, מנהלת דיגיטל וחדשנות בנוברטיס ישראל, מסכמת את השנה בפריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות בתחום הבינה המלאכותית (AI), ובפרט בתחום ה-NLP (עיבוד שפה טבעית). ורדי מסבירה כי שימוש בטכנולוגיות אלה עוזר בניתוח רשומות רפואיות וחילוץ מידע חשוב, מה שמאפשר קבלת החלטות טיפוליות מהירות ומדויקות יותר. "ה-NLP משמש לניתוח רשומות רפואיות וחילוץ מידע מתוך מאגרי נתונים, מה שמקל על הרופאים ומשפר את איכות התיעוד," היא מסבירה.  

ורדי מתארת גם את השפעתם של מודלי שפה מתקדמים כמו OpenAI ו-Gemini על התעשייה, אך מזהירה כי נותרו אתגרים משמעותיים בתחום האתיקה והפרטיות בשימוש בטכנולוגיות אלו.

בסיכומו של דבר, תעשיות ההייטק והביוטק בישראל הצליחו להתמודד עם אתגרי השנה החולפת בצורה מרשימה, ולהמשיך לקדם חדשנות ושיתופי פעולה גלובליים. המנהלים בתעשיות אלו מביעים אופטימיות לקראת השנה הקרובה, תוך תקווה להמשך צמיחה כלכלית והתמודדות מוצלחת עם האתגרים הביטחוניים והחברתיים.