מפעל הקרמבו של החברות יוניליוור ושטראוס בעכו נסגר במהלך אוגוסט בגלל המלחמה, חזר מאז לעבוד למספר ימים בודדים ונסגר בשנית. האם צפוי מחסור במוצר המבוקש, בדיוק בעת שבה מתחיל הסתיו המסמל גם את תחילת עונת הקינוח הישראלי האהוב?

הקרמבו של שטראוס הוא המוצר הפופולרי ביותר בקטגוריה והוא חולש על כ-75% מהשוק ומשאיר למתחרים פירורים, כך לפי נתוני המכון לחקר הקמעונאות. באוגוסט נסגר המפעל לאחר שפיקוד העורף הורה לשורת מפעלים לצמצם את כמות החומרים המסוכנים הנמצאים בו. ככל הידוע מחזיק המפעל מלאי גז אמוניה המשמש לקירור לצורך פעילותו, אשר במקרה של פגיעה עלול להיות מסוכן ביותר.

לצד קרמבו, מיוצרים במפעל זה גם גלידות מסוגים שונים, מוצרי מגנום ועוד. לאחר ההתרעה החליטו יוניליוור ושטראוס להשבית את המפעל, כאשר מאז הוא חזר לעבוד לתקופה מסוימת - בין ימים בודדים לשבועות ספורים - ולאחרונה הושבת שוב, ללא צפי נוכחי לחזרה לפעילות.

קרמבו - צילום ארכיון (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
קרמבו - צילום ארכיון (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

נכון לכרגע, עם תחילת שיווק הקרמבו בחודש אוקטובר, נראה כי המוצר נמצא על המדפים ברשתות המרכזיות. ואולם לא מן הנמנע כי ייווצר בו מחסור בהמשך. בינתיים מחירי הקרמבו מזנקים, והלקוחות נאלצים לחשוב פעמיים אם הם מוכנים לקנות את מה שנחשב פעם למוצר מפנק ובר השגה.

מבדיקת המכון לחקר הקמעונאות שנעשתה עבור וואלה עולה כי מחירי הקרמבו האמירו השנה בשיעור ממוצע של 17% וכעת מארז קרמבו של שטראוס-יוניליוור עולה 18 שקל בממוצע, זאת לעומת מחיר ממוצע של 15.40 בשנה שעברה. בחלק מהרשתות ההתייקרות הגיעה לשיעור של יותר מ-20% למוצר.

המחירים ברשתות נעים בין 19.90 ל-15.90, כאשר בשנה שעברה ניתן היה למצוא את מארז הקרמבו בסכומים שנעו בין 17.50 ל-13.50, לאריזת שמינייה. האם המלחמה תביא לעצירת האספקה של המוצר האהוב על ידי הצרכנים והמזוהה עם החורף הישראלי? עדיין לא בטוח, אבל נראה שבכל מקרה הצרכן הישראלי ייאלץ לשלם הרבה יותר.

תגובת יוניליוור טרם נמסרה.