שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג היום (שני) בוועדת הכספים את פריצת התקציב לשנת 2024 בפעם השנייה השנה: "כשהעברנו את התקציב המתוקן, הנחנו תרחיש בסיסי שמרני לפיו המלחמה תסתיים עד סוף יולי, ולכן תקצבנו עד לתאריך 7.7 מתוך ההנחה הזאת. אני מניח שאם היינו באים לכאן בזמנו ומבקשים להגדיל את הגירעון - אף אחד לא היה מתנגד, אבל בחרתי שלא לנהוג כך".

סמוטריץ' הציג מהפך של 180 מעלות, אך האם הוא יזכה לרוח גבית מהממשלה?

עוד אמר: "אנחנו לא מגדילים את הגירעון. הגדרנו יעד של 6.6% גרעון ואנחנו עדיין בתוך יעד הגרעון. הגרעון עלה ועוד יעלה חודש אחד ואז יתכנס שוב ליעד שהגדרנו. אין דבר כזה שהממשלה מאבדת שליטה על ההוצאות האזרחיות שלה. סך כל המזומן שהמדינה יכולה להוציא בשנת תקציב אחת - זה מה שאושר לה, פלוס עודפים שנותרו לה מהשנה הקודמת".

"מה יכול להשפיע על הגירעון? כשיש ירידה בהכנסות שהגדרנו. עד לרגע זה יש הכנסות ב-19 מיליארד שקל יותר ממה שחזינו. מה שמגביל אותי זה לא יעד הגירעון, אלא כלל ההוצאות. נסיים את השנה עם גירעון שהוא נמוך מהיעד, אלא אם תפתח מלחמה בצפון ואז נבוא לכאן שוב. אפשר להתווכח על פוליטיקה והמלחמה, אבל אי אפשר להתווכח על הצורך לממן את הפינויים", סיכם שר האוצר

ח״כ אורית פרקש הכהן הגיבה לשר סמוטריץ': ״גם הפעם אתה לא מקשיב לגורמים המקצועיים ואנחנו בפעם שנייה פותחים את תקציב 2024. אגף התקציבים כתב לך - פתיחת תקציב יכולה לשדר חוסר אחריות פיסקלית. יש גם ממה לקצץ. כאן בוועדה הציגו בפנינו שיש 1.5 מיליארד שקל בכספים קואליציוניים שלא הספיקו לבזבז - במשרד של סטרוק, במשרד ירושלים, במשרד המורשת. כשאתה מגיע להעמיק את ההוצאות - אתה צריך להסתכל גם על הגירעון של השנה הבאה.  כשאתה צריך להעמיק את הבור ב-3.35 מיליארד שקל, למה לא לפחות חצי מזה לקחת מכספים קואליציוניים? סטרוק לא הספיקה לבזבז 300 מיליון שקל״.

ח"כ יוראי להב הגיב: "הנתונים מבהילים אותי. שמעתי את השר על התקציב האחראי, כמה משרדי ממשלה מיותרים סגרתם לפני שאתם מבקשים מהציבור כספים? איפה האחריות שאתה מדבר עליה".

ח"כ מירב כהן אמרה: "אין ויכוח האם צריך את השלושה מיליארד שקל האלה, השאלה היא מאיפה מביאים אותם? אנחנו לא נערכים להתמשכות המלחמה, לימים שחורים ולהורדות אשראי נוספות. הקפאת הקצבאות היא חוצפה שאין כדוגמתה, כשבאותה נשימה לא מסכימים לקצץ בכספים קואליציוניים. הקפאה - משמעותה קיצוץ בפועל".

ח"כ קארין אלהרר אמרה: "אין מחלוקת סביב השולחן שצריך לתת מענה להוצאות האלה, אבל עם יד על הלב ובכנות, האם כל הקיצוצים שאתם מביאים הם הנכונים לתת מענה לצרכים הקיימים? כשאתם מקפאים קצבאות, מדובר בסכומים שהם המחייה של האנשים. אני אומרת לך שאנשים יצטרכו לבחור בין קניית אוכל לתרופות, ושלאנשים לא יהיה איך להביא אוכל - זה יהיה על הממשלה".