בנק ישראל הודיע היום (ראשון) כי יאריך בפעם הרביעית את מתווה ההקלות עבור נפגעי ומושפעי המלחמה, עליו הכריז כשבוע לאחר שבעה באוקטובר. המתווה כולל דחיית תשלומי הלוואות ומשכנתאות, פטור מריבית על יתרות חובה, פטור מעמלות ניהול חשבון והטבות לחיילי המילואים. יחד עם זאת, הארכת המתווה מגבילה את חלק מההטבות, כאשר זכאותם של רבים מתושבי הדרום מצטמצמת.

ראשית, התקופה להגשת הבקשות לדחיית הלוואות במסגרת המתווה, תוארך בשלושה חודשים נוספים עד לסוף שנת 2024. עם זאת, תקופת דחיית התשלומים המצטברת המקסימלית במסגרת המתווה תהיה תשעה חודשים לכל הלוואה. לקוחות שדחו את התשלומים לתקופה של תשעה חודשים ועדיין מתקשים מבחינה כספית לעמוד בתשלומי ההלוואה, יפנו לבנק בו מתנהל חשבונם בבקשה לבחינת הקלות. כל מקרה ייבחן לגופו על ידי הבנק ברגישות המתאימה.

לקראת ההחלטה של יריב לוין: מערכת המשפט בדריכות שיא
שוטרים כדאי להכניס טוב טוב לראש: ברגע האמת - בן גביר לא יהיה שם | דעה

חרף האמור, תתאפשר דחיית תשלומי הלוואות ומשכנתאות לתקופה של עד 12 חודשים במצטבר לאוכלוסיות הבאות:

• אוכלוסייה שמתגוררת או בעלת עסק באחד מהיישובים בצפון אשר פונו על ידי גורם רשמי נכון לתאריך 07.11.23 ואוכלוסייה שמתגוררת באחד מהיישובים בצפון אשר התקבלה החלטת ממשלה לפנות את היישוב אך טרם פונה בפועל, בהתאם לרשימה המופיעה באתר בנק ישראל.

• חיילי מילואים הנמצאים בשירות מילואים פעיל בתקופת המתווה המעודכן, קרי בין התאריכים 01.10.24 - 31.12.24.

לצד זאת, עבור תושבי הדרום, ההקלות יצטמצמו בהארכת המתווה – ומעכשיו הן יינתנו לאוכלוסייה המתגוררת או בעלת עסק הממוקם בטווח של עד שבעה ק"מ מרצועת עזה, במקום עד 30 ק"מ מהרצועה במתווה עד כה.

בנוסף, יחולו הקלות בנוגע לריבית על יתרת חובה ולעמלות ניהול חשבון: כאשר אנשים במעגל הראשון פטורים מריבית על אוברדרפט של עד 10,000 ש"ח למשך שלושה חודשים. עסקים במעגל הראשון עם מחזור של עד 10 מיליון שקלים פטורים מריבית על יתרת חובה עד 30,000 שקלים למשך שלושה חודשים. אנשים במעגל הראשון פטורים מרוב עמלות ניהול חשבון למשך שלושה חודשים, למעט עמלות המרת מטבע, ניירות ערך, סחר בינלאומי וערבויות בנקאיות.

כמו כן, יימשך מתן ההטבות באופן יזום לחיילי מילואים שנמצאים בשירות פעיל. יינתן להם פטור מעמלות וספיגת ריבית ביתרת חובה בחשבון העו"ש ובחשבון העסקי בהתאם לתנאי המתווה (המעגל הראשון). ההטבה תינתן באופן יזום על ידי הבנק לתקופה של שלושה חודשים נוספים.

אופן זיהוי חיילי המילואים יהיה לפי תקבול/זיכוי שיהיה בחשבון הלקוח בין התאריכים 01.10.24 - 31.12.24 בעקבות שירות מילואים. ככל והלקוח שירת בשירות מילואים בתקופה האמורה ולא קיבל תקבול/זיכוי לחשבון, עליו להציג אסמכתה לבנק אודות שירות המילואים שביצע לצורך קבלת ההטבה.

חיילי מילואים בצפון (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
חיילי מילואים בצפון (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

 
הפיקוח על הבנקים חוזר ומבהיר כי טרם קבלת החלטה על דחיית תשלומים נוספת בהתאם לתנאי המתווה המעודכן, ובפרט עבור לקוחות שכבר ביצעו דחיית תשלומים לתקופה ארוכה, יש לבחון היטב את הצורך בדחייה נוספת ואת מכלול השלכותיה, לרבות המחיר הכלכלי הכולל שלה.

המתווה מוארך כאמור בפעם הרביעית, כאשר הפעמים הקודמות היו בדצמבר 2023, מרץ 2024 ויוני 2024 – בכל פעם בשלושה חודשים. לפי נתונים שפרסם בנק ישראל, נכון לסוף אוגוסט נדחו במצטבר כ-460 אלף הלוואות בסכום כולל של תשעה מיליארד שקלים. כ-40% מהסכומים שנדחו התבצעו בקרב משקי הבית והיתר בקרב המגזר העסקי, כאשר כ-73% מההלוואות שנדחו היו עבור מגזר משקי הבית. כ-80% מכלל הסכום שנדחה שייך להלוואות שדחייתן הסתיימה. הלוואות אלו מהוות כ-83% ממספר הדחיות. לפי הבנק, הרוב המכריע של ההלוואות שדחייתן הסתיימה חזרו לתשלום סדיר.