‎חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס צפויה לפרסם הלילה (שישי) לקראת חצות הודעת דירוג למדינת ישראל. גוברות ההערכות שחברת הדירוג תודיע על הורדה נוספת של ישראל, מציון של A2 לציון של A3 . אם זה אכן יקרה, תהפוך מודי'ס לחברה הראשונה שמורידה את הדירוג למדינה פעמיים, לאחר שבפברואר האחרון כבר רשמה את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל. 

ההחלטה של סוכנות הדירוג מגיעה על רקע ההסלמה בצפון והמתיחות הביטחונית מול חיזבאללה, שהרחיב בימים האחרונים את טווח הירי לנקודות נוספות בצפון ובמרכז. ל"מעריב" נודע כי בפגישה שהתקיימה בין בכירי הממשלה והאוצר לאנשי הסוכנות לפני שבועיים, ומאז במספר פגישות ושיחות מול גורמים במודי׳ס – ניסו הגורמים הישראליים להציג את המהלכים המתוכננים לצמצום הגירעון לרמה של 4% כפי שהצהיר השר סמוטריץ׳, אולם בסוכנות לא השתכנעו, ונשארו מודאגים אל מול ההסלמה, העיכוב באישור תקציב 2025 וכן פריצתו של תקציב 2024 בפעם השנייה, בניגוד לכל אזהרות המומחים.

הסיבה, התחזית וההשלכות: עושים סדר בהחלטת פיץ׳ להוריד את דירוג האשראי של ישראל

מדובר כאמור בפעם השנייה שמחליטה מודי'ס להוריד את דירוג האשראי של ישראל. הפעם הקודמת הייתה בחודש פברואר האחרון, אז ירד מA1- ל-A2 והתחזית שונתה לשלילית – והייתה הפעם הראשונה בתולדות המדינה בה ירד הדירוג. בחודש אפריל, בעקבות מתקפת הכטב"מים האיראנית, נקטה סוכנות הדירוג S&P בצעד דומה, והורידה את הדירוג מ-AA מינוס ל-A פלוס. גם חברת פיץ׳ עשתה כן באוגוסט האחרון: הורידה מ-A פלוס לרמת A עם תחזית שלילית.

במשך יותר מ-15 שנים נשמר בחברה דירוגה של ישראל על רמה גבוהה יחסית של A1. לפני פרוץ המלחמה, על רקע סערת המהפכה המשפטית, מודי'ס שינתה את התחיזת של ישראל מחיובית ליציבה. לפי הערכות, גם חברת הדירוג S&P צפויה להודיע בהחלטתה הצפויה בנובמבר הקרוב על הורדת דירוג בפעם השנייה.