מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, השתתף בוועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של קבוצת "הג'רוזלם פוסט", מעריב ואתר וואלה!, בשיתוף פעולה עם בנק לאומי. המבקר ביקר בחריפות את התנהלות הצבא בשיתוף הפעולה עם אנשי משרדו המתחקרים את האירועים הקשים של ה-7 באוקטובר. 

"אנו עושים שורה של ביקורות שלא קשורים רק לכשל של ה-7 באוקטובר. בודקים את נושאי המודיעין והגדר, יש הרבה מרכיבים נוספים. אחד מהם לדוגמא זה סוגיית רישוי המסיבה ברעים. זו מסיבה שבה נרצחו, נאנסו ונחטפו 350 איש, והיה הליך רישום שקדם לו, והיו כוחות הצלה שלא הגיעו, גם שכבר היה ברור שיש שם טבח נוראי.

ביטול שטר ה-200 ירד מהפרק: החלטה נכונה או טעות שתעלה ביוקר?
ההסלמה, ההתפוררות ויריב לוין: הנימוקים להורדת דירוג האשראי לישראל

"כמעט השלמנו את הדוח הזה", הוא מסביר, "וכדי להשלים אותו צריך להיפגש עם שלושה אנשים בצבא. מי שאחראי שם על הרישוי. במקרה אותו סגן אלוף שאיתו אנו צריכים לדבר בכלל לא בצבא עכשיו ובטח שלא במוקד הלחימה, ולדעתי ראוי שאזרחי ישראל יקבלו את המענה לזה.
"הרמטכ"ל סבור שביקורת המדינה לא צריכה להיכנס בכלל לצבא והוא טועה. אנו גם רוצים לבדוק את נושא הכליאה של מחבלי הנוחבה. יש מעל 100 אסירים ששוחררו כתוצאה ממצוקה, וזה נושא שאנו רוצים לבחון אותו ורוצים גם לבחון למה לא הוגשו כתבי אישום נגד מחבלי הנוחבה. התפיסה של הרמטכ"ל לא נכונה, לעת הזו הוא סבור שאין מקום לביקורת של המדינה כלפי הצבא, ואני חולק עליו לא רואה את זה גורם שמפריע לביטחון אלא גורם שיכול לתרום רבות ועוסק בביקורת גם על השוטף במערכת הביטחון וזה קריטי לתקופה הזו".

דוגמא נוספת שנתן היא האחריות הביטחונית על שדרות ואופקים: "אנו עוסקים בהגנה על שדרות ואופקים. הצבא לא היה שם ב-7 לאוקטובר, נלחמו שם אנשים, אזרחים, מתנדבים ושוטרים אמיצים. מה הכוונה ששדרות תחת אחריות צה"לית אופקים תחת אחריות משטרתית? אנחנו צריכים לדעת.  המשטרה שיתפה פעולה בצורה מלאה. גם את הקבינט המדיני אנו בודקים, גם על השנים שקדמו ל-7 באוקטובר, שר הביטחון לדוגמא פתח בפנינו את הדלת. יש פה מחדל גדול, שנה עברה ושום גורם חיצוני אובייקטיבי לא התחיל בבדיקה של הכשלים".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן  (צילום: מרק ישראל סלם)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: מרק ישראל סלם)

המבקר תקף גם את פעילות הממשלה: "לצד הלחימה בצפון שהיא הולכת ומתגבשת ואולי תכלול תמרון יבשתי, יש קרוב למיליון תושבי אזרחי ישראל שנמצאים תחת איום. שום ילד לא לומד בחיפה במערכת החינוך, לומדים מרחוק, ופערי המיגון בחיפה עומדים על כ-50 אחוז בתים אינם ממוגנים, עם דגש על אוכלוסיות חלשות. בבתים הישנים אין בכלל פתרונות, אנשים נמצאים במקלטים ציבוריים, 70 משפחות במקלט ציבורי אחד במשך שבוע. 

"אני קורא לממשלה: אין פה הפתעה, חייב לבוא מהלך משלים של תמיכה כלכלית לסיוע ברווחה. אנחנו משלימים שורה של דוחות בנוגע למלחמה, אחד הבעיה המרכזית זה היעדר גורם מתכלל. זה נופל בין הכיסאות כי יש ריבוי גורמים. החל מרח"ל, פיקוד העורף ועד המשל"ט האזרחי שהממשלה ניסתה להקים

על הסוגייה הכלכלית אמר: "יש השלכות של מלחמה, אני לא חושב ששר האוצר צריך לפטור את זה עצמו בזה שיש מלחמה וזהו, יש מה לעשות, צריך לבחון את התקציב. בכל הדוחות שלנו נכללו מרכיבים של אחריות אישית.

הוועידה, שנערכה בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ארחה תחת קורת גג אחת בכירים מהממשלה ומהמגזר הפרטי, במטרה לנתח את האתגרים המרכזיים ולעסוק בפתרונות שנרקמים בימים אלה לשיקום הכלכלה בעקבות מלחמת חרבות ברזל.