בורסת תל אביב פתחה את יום המסחר האחרון לשבוע המקוצר בירידות מתונות, כשברקע נמצאות תחילת השלב החדש במלחמה והכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל לשטח לבנון. 

ת״א 125 יורד ב-0.13%, ת״א 90 ב-0.33% ות״א 35 ב-0.2%. מדד הבנקים צונח ב-0.75%, ת״א נדל״ן יורד גם הוא ב-0.1% ות״א נפט וגז ב-0.1%.  מוקדם יותר הבוקר (שלישי), נחלש השקל אל מול המטבעות הזרים. הדולר התחזק בכ-0.5% ונסחר תמורת 3.73 שקלים. האירו עלה ב-0.1% לרמה של 4.15 שקלים.

נזכיר שהלילה, לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006, נכנסו כוחות צה״ל ללבנון. לפי הודעת דובר צה״ל, מדובר בפעולה קרקעית ממוקדת בדרום המדינה, שמטרתה לפגוע ביעדי ותשתיות טרור של חיזבאללה במספר כפרים סמוכים לגבול הצפון, שמהווים איום מיידי על יישובים ישראלים בגבול.

"שוקי המניות, אגרות החוב והשקל יעקבו מקרוב בעיקר אחר ההתפתחויות בזירה הביטחונית", מסביר רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי במזרחי טפחות, "תמרון קרקעי נראה מורכב יותר. שאלת המפתח היא האם התמרון יהווה שלב נוסף לקראת הכרעה מהירה שתפגיש את אי הוודאות בצפון זה שנה - כל התפתחות שתוביל לכיוון חיובי זה תיתן רוח גבית לשווקים ולשפר את תיאבון הסיכון".

הוא מוסיף: "סביר בהחלט כי הימים הקרובים יהיו מתוחים ותנודתיים יותר ותלויים בשאלת הצלחת השלב החדש שהוכרז במערכה בצפון ובמחיר הנמוך ביותר שזו תגבה. בנפרד, שוקי ארה"ב סיימו אתמול עם עליות קלות וימשיכו לתת רוח גבית קלה לשוק המקומי. נראה כי לאחרונה התחזקה הזיקה בין שני השווקים".

"במבט להמשך", מציין מנחם, "ככל שההערכות תהיינה כי למלחמה במתכונתה הנוכחית השפעה קטנה יותר על פעילות המשק, עשוי הדבר לתת רוח גבית לפעילות מניות הבנקים. לדוגמא; אם השקט היחסי של השעות האחרונות בצפון יימשך, גם ירידת רף המתיחות סביב מתקני הגז הטבעי עשויה לשרת את המניות האנרגיה, שהרבו לעלות בשבוע שעבר".

"לבסוף, יש חשיבות רבה למאמצים העליונים שמדינות כמו ארה"ב וצרפת משקיעות כדי להרגיע את האזור ולהשיג הסדר מדיני", הוא אומר, "הסדר זה עשוי לכלול גם מתווה בעניין החטופים והשבויים. כל התפתחות כזו תיתן רוח גבית נוספת לשוק, שנכון להיום מתנהל הרחק מאחר שוקי המניות של חו"ל, וכמובן לשקל, שנמצא כיום בפיחות יתר מול הדולר".