ארבעה ימים לאחר החלטת מודי׳ס, גם סוכנות דירוג האשראי S&P מודיעה הלילה (רביעי), על הורדת הדירוג של ישראל מרמה +A לרמה A, ומצמידה תחזית שלילית – מה שמעיד על אפשרות להורדת דירוג נוספת מצידה בטווח זמן של שנה. מדובר בפעם השנייה שמורידה החברה את הדירוג בשנה האחרונה.

ב-S&P מסבירים את הפחתת הדירוג האשראי בהסלמה בגבול הצפון והסכסוך מול חיזבאללה בימים האחרונים – שלפי הודעת החברה, צפוי להפוך לאינטנסיבי וממושך יותר. ההחלטה הזו הייתה אמורה להתקבל בנובמבר, ולאחר הודעת מודי׳ס בסוף השבוע להוריד את הדירוג בשתי דרגות, בכירי הממשלה והכלכלה בירושלים ניהלו מאמץ מתמשך מול הסוכנות כדי למנוע את הקדמת הצעד הזה – אך תחילת התמרון הקרקעי בלבנון והמתקפה האיראנית לא הותירו לה ברירה.

"החברה מעריכה שהלחימה בעזה והסלמת הלחימה בגבול הצפון", נכתב בהחלטת החברה, "עם אפשרות למבצע קרקעי בלבנון, עשויות להימשך לתוך שנת 2025, עם סיכון לתגובה כנגד מדינת ישראל. בהתאם, החברה צופה התאוששות כלכלית מאוחרת בישראל, ומשכך תיקנה מטה את תחזיות הצמיחה הריאלית לשיעור של 0% בשנת 2024 ו-2.2% בשנת 2025, לצד התרחבות הגירעון הפיסקלי בטווח הקצר והבינוני, ככל שההוצאות הקשורות לביטחון יגדלו עוד יותר".

טנקים ישראלים בגבול לבנון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)
טנקים ישראלים בגבול לבנון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)

עוד ציינו ב-S&P כי צופים פגיעה בצמיחה, והעמקת הגירעון: "החברה צופה האטה בהתאוששות הכלכלית של ישראל", נכתב, "עם צמיחה ריאלית בשיעור של 0% בשנת 2024 ושיעור של 2.2% בשנת 2025, זאת לעומת התחזיות  הקודמות של החברה שעמדו על שיעור של 0.5% ו-5.0%, בהתאמה. בנוסף, החברה צופה שהגירעון הפיסקלי יהיה רחב יותר בטווח הקצר והבינוני, ככל שההוצאות הקשורות לביטחון יגדלו עוד יותר". בחברה צופים שהתאוששות המשק תחל משנת 2026, בהנחה שהמצב הביטחוני יתייצב במחצית השנייה של 2025.

כלכלני החברה ציינו שהגירעון בשנת 2024 יעמוד על שיעור של 9% מהתוצר, לפני שיצטמצם לשיעור של 6% מהתוצר בשנת 2025. לדעת החברה, הגירעונות הפיסקליים צפויים לעמוד בממוצע על שיעור של 5% מהתוצר במהלך השנים 2026-2027. עם זאת, החברה מציינת כי הממשלה נותרה מחויבות לביצוע צעדי התכנסות פיסקליים, באמצעות מגוון צעדים לרבות צמצום הוצאות משרדי הממשלה, הקפאת מדרגות המס ועוד, במטרה לעצור את העלייה ביחס החוב לתוצר.

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, הגיב להודעה: "החלטת חברת הדירוג S&P באה בתגובה להימשכות המלחמה, העלייה בסיכונים הגיאופוליטיים והשפעתם על הנתונים הפיסקליים וביצועי המשק. חברת S&P מדגישה שהמשק הישראלי מאופיין בכלכלה מגוונת ובעל יכולת מוכחת להתאוששות ממשברים.

"בנוסף, מאזן התשלומים של ישראל נותר איתן והמדינה ממשיכה להחזיק בעודף משמעותי בחשבון השוטף לצד רזרבות מט"ח גבוהות, המהוות כרית ביטחון לכלכלה הישראלית. החברה מציינת לטובה את מחויבות הממשלה לנקוט בצעדי התכנסות פיסקליים לטובת עצירת העלייה ביחס החוב לתוצר".

"במקביל לעמידה האיתנה אל מול אויבינו", אמר החשב הכללי, "עלינו לפעול להעניק וודאות מרבית למשק ולמשקיעים בארץ ובעולם, ולפעול בהקדם האפשרי לאישור תקציב המדינה לשנת 2025. תקציב שיוביל לבנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות, באמצעות שמירה על גירעון מרבי בשיעור של עד 4% מהתוצר וחזרה לתוואי ירידה ביחס החוב לתוצר. תקציב שיעודד השקעה במנועי צמיחה ותשתיות, התייחסות לצרכים חברתיים ומענה לדרישות הביטחון של ישראל".

משרד האוצר (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
משרד האוצר (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

כזכור, בסוף השבוע האחרון הורידה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות בבת אחת לרמה של Baa1, עם תחזית שלילית. בהחלטתה מתחה ביקורת נוקבת נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה.

מודי׳ס ו-S&P החליטו שתיהן להוריד את דירוג האשראי בפעם הראשונה בחודשים פברואר ואפריל בהתאמה. אלה היו הפעמים הראשונות בהן מופחת הדירוג של ישראל, וכעת הן עושות זאת בפעם השנייה בהפרש של 4 ימים אחת מהשנייה. S&P עשתה זאת באפריל, בדומה להיום, בעקבות מתקפת הכטב"מים האיראנית. גם חברת פיץ׳ עשתה כן באוגוסט האחרון: הורידה את הדירוג מ-A פלוס לרמת A עם תחזית שלילית.

מהו דירוג אשראי?

דירוג אשראי הוא דירוג המבטא את המסוגלות של מדינה לפרוע הלוואות בעתיד, לפי נסיבות שמשפיעות על הכלכלה והמדיניות שלהן, כמו גם הערכת החובות הקיימים שלהן. ככל שדירוג של מדינה גבוה יותר, כך הסיכון שבהשקעה בה נמוך יותר, והתשואה שיהיה עליה להעניק למשקיעים תהיה נמוכה יותר.

מה המשמעות של הורדת דירוג?

הורדה של דירוג האשראי ע"י חברת דירוג בינלאומית כמו פיץ׳, עלולה לגרור השלכות רציניות על כלכלת המדינה. החלטה כזו יכולה להתפרש בעיניי משקיעים זרים כסימן לחוסר יציבות פיננסי של ישראל. מעבר לכך, היא תעיד על סיכון כלכלי גבוה יותר – שייתכן שיביא לריביות גבוהות יותר על החובות וההלוואות שלה. מכאן הדרך לקיצוצים ולהעלאות מיסים קצרה.

בנוסף, תיתכן גם ירידה בשער השקל. הורדת דירוג אשראי של מדינה עלולה לגרום למטבע המקומי לצנוח אל מול מטבעות זרים, ולהעלות את פרמיית הסיכון. צריך להגיד – אין מדובר בגזרות ודאיות. מדינה בעלת כלכלה יציבה יחסית, כמו ישראל, מחזיקה ביכולת פוטנציאלית להתמודד עם הורדת הדירוג טוב יותר. לדוגמה, בפברואר האחרון, לאחר שהורידה חברת מוד'יס את הדירוג של ישראל לראשונה, בורסת תל אביב דווקא רשמה עליות לאורך אותו חודש, מדדי המניות והאג"ח רשמו עליות שערים והשקל אף התחזק ביחס לאירו ולדולר.