מקצה הקניות האחרון לקראת ראש השנה: פחות מיממה לאחר מתקפת הטילים האיראניים שהותירה את הרחובות ובתי העסק שוממים, הישראלים יצאו הבוקר להכנות האחרונות לחג ולסוף השבוע הארוך – ועשו זאת בהמוניהם. בשעות 08:00 עד 14:00, נרשמו הוצאות בהיקף של 855.85 מיליון ש״ח – עלייה של 11.3% לעומת ערב ראש השנה אשתקד.

4 ימים אחרי מוד׳יס: גם S&P מורידה את דירוג האשראי של ישראל
העתיד כבר כאן: מחזקים את התשתיות הלאומיות

לפי נתוני חברת שבא, שמנהלת את מערכת התשלומים הלאומית באשראי, היקף הרכישות בשעות אלה בשנה שעברה עמד על 769.27 מיליון ש״ח. לפני שנתיים, בערב ראש השנה תשפ״ג בין 8:00 ל-14:00, ההוצאות באשראי עמדו על 743.99 מיליון ש״ח.

זאת לאחר שמוקדם יותר, בשעות 8:00 עד 11:00, דיווחו בשבא על הוצאות בהיקף של 376.84 מיליון ש״ח בכרטיסי האשראי - עלייה של 10.5% לעומת ערב ראש השנה אשתקד. באותו זמן בערב ראש השנה תשפ״ד, עמדו הוצאות הישראלים באשראי על כ-341.18 מיליון ש״ח.

רוב ההוצאות נעשו מטבע הדברים ברשתות השיווק, המזון והסופרים – בעת שלקוחות רבים משלימים את ההכנות לארוחת החג. ברשתות מצביעים על עומס רב של קונים נכון לשעה 12:00, ועל גידול משמעותי ברכישות לעומת המספרים הנמוכים שנראו אתמול, עם שהותם של אזרחי ישראל במרחבים המוגנים. העומס הביא חלק מהרשתות להאריך את שעות הפעילות. בקרפור, למשל, הודיעו כי הסניפים יעבדו עד השעה 16:00.

הישראלים פשטו גם על הקניונים, בניסיון לרכוש מתנות לחג. בקניון TLV אומרים כי נכון לשעה 12:30, ראו הכפלה של כמות המבקרים בהשוואה לימי שישי בשעה זו. ״הענקנו הטבה במסגרתה רוכשים מעל 599 ש״ח יהיו זכאים למתנה לבחירתם, ואנחנו רואים רבים שקונים בסכום גבוה בהרבה מזה״.

בשירותי משלוחי המזון מתקשים גם הם לעמוד בעומס. כך למשל ב-Wolt עלו זמני המשלוח משמעותית ברכישות מבתי עסק מסוימים, הודיעו על סגירות זמניות לפרקים והזהירו מזמני המתנה ארוכים מהרגיל בצ׳אט. גם באפליקציית משלוחה התריעו מפני עיכובים בזמני המשלוח ובמענה בשירות הלקוחות.

על פי נתוני אפליקציית המשלוחים ״תן ביס״, נרשמו עליות חדות בהזמנות דרך האתר והאפליקציה ערב החג - זינוק של 118% בהזמנות ממעדניות, 52% מחניות אלכוהול, 52% מקונדיטוריות, 22% מקצביות ו-22% מסופרמרקטים. בהזמנת מצרכים מסופרים דרך תן ביס, המוצרים המבוקשים ביותר לקראת החג הם חלב, ביצים, קוקה קולה, קוטג׳, מים מינרלים, מארז מלפפונים, מארז עגבניות, מעדני דניאלה, רוטב עגבניות פפרינייר, חמאה ויוגורטים תוצרת דנונה. 

יומיים לפני ערב החג, עת נודע על הכניסה הקרקעית של כוחות צה״ל ללבנון, הסתמנה עלייה של 362% במשלוחים מחנויות אלכוהול, 100% ממעדניות ומחנויות פירות וירקות ו-27% מגלידריות.